در گفتگو با خبرنگاران مطرح شد؛

مطالبات ۱۹۰میلیارد تومانی گندمکاران آذربایجان غربی پرداخت می شود

صافی نیوز - ارومیه - مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بزودی مطالبات گندم کاران آذربایجان غربی پرداخت می شود.

به گزارش صافی نیوز، علی عیدی صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی ۱۹۰ میلیارد تومان به کشاورزان استان بدهکار است، افزود: طی ۳۵ روز گذشته مبلغی به کشاورزان پرداخت نشده اما پرداخت مطالبه‌های گندم کاران به زودی از سر گرفته می‌شود.

وی از کاهش ۳۵ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت زمان مشابه پارسال خبر داد و افزود: آخر شهریور ماه پایان خرید تضمینی گندم در استان است ولی میزان خرید امسال کاهش زیادی داشت.

عیدی با بیان اینکه قیمت پایین و پرداخت نشدن به موقع پول کشاورزان از علل کاهش خرید تضمینی است، گفت: هیچ‌گونه قاچاق گندم در استان گزارش نشده و کشاورزان محصولات خود را در داخل استان و کشور به فروش می‌رسانند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه برای حمایت از کشاورزان استان و ترغیب آنان در ازای تحویل هر کیلوگرم گندم به سیلوی دولتی، ۲۰ تومان هزینه حمل و نقل پرداخت می‌شود افزود: خروج گندم به خارج استان ممنوع بوده و در صورت صدور مجوز از شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بلامانع است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید گندم در آذربایجان‌غربی طی سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار تن و میزان خرید ۶۰۰ هزار تن است عنوان کرد: اما خرید تضمینی گندم تاکنون ۳۴۵ هزار تن از محصول مازاد بر مصرف کشاورزان استان خریداری و ۴۰۹ میلیارد تومان از طلب گندم کاران پرداخت شده‌است.

عیدی با اشاره به ایجاد ۶۲ مرکز خرید گندم مازاد کشاورزان در استان اضافه کرد: مراکز خرید استان از ساعت هشت صبح تا ۲۰ فعال است و خرید گندم از کشاورزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه بهره‌برداران انجام می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مراکز خرید باید دارای باسکول استاندارد متصل به رایانه و دوربین دید در شب و ارتباط اینترنتی مناسب و محوطه مجهز به کف آسفالت با درب ورودی و خروجی قابل کنترل، انبار مسقف و همچنین ظرفیت انبارداری متناسب با حجم برآوردی خرید مرکز باشند.

وی با بیان اینکه ۳۰ نفر ناظر برداشت جهت کنترل ریزش محصول در مزارع حضور دارند گفت: سالانه ۲۰ درصد از گندم تولیدی استان به خودمصرفی در بخش بذر مورد استفاده کشاورزان و نیز خوراکی استفاده می‌شود و مابقی در چرخه تولید وارد سیلوهای استان شده و بر اساس مصرف استان مازاد گندم به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

انتهای خبر/