مهمترین دلایل شکست استارت آپ ها و شرکت ها در ایران

صافی نیوز / مشاوره ره اندازی کسب و کار یکی از مهمترین کارهایی است که شرکت ها و استارت آپ ها باید قبل از راه اندازی انجام دهند. 

کامران رخشانی – راه اندازی استارت آپ ها و شرکت ها در ایران و سراسر جهان با سرعتی بی سابقه در حال گسترش است. با توجه به آخرین آمار رویت شده در وب سایت startupranking.com در ایران فقط ۲۶۳ استارت آپ شناسایی شده اند و ایران در رتبه ۴۳ قرار دارد.

۵ رتبه اول راه اندازی استارت آپ در جهان متعلق است به ایالات متحده آمریکا (۷۸۲۲۲)، هند(۱۶۳۵۳)، انگلستان(۷۰۹۶)، کانادا(۳۸۸۲)، استرالیا(۲۷۹۲) می باشد.

در ایران متاسفانه با شکست ۹۰ درصدی استارت آپ ها روبرو هستیم و مهمترین دلایل این شکست ها از قرار زیر هستند.

۱ – سرمایه محدود و ناکافی

قاعدتا مایه اصلی شروع هر کسب و کار، سرمایه اولیه و تخمین سرمایه لازم جهت انجام امورات اولویت دار آن است.

متاسفانه بسیاری از استارت آپ ها به علت کمبود منابع مالی و از طرفی عدم تحقیق لازم در کسب و کار و عدم حصول به میزان سرمایه حیاتی لازم، کار را آغاز می کنند و یا در تخصیص سرمایه در اجرای عملیات های آغازین واولویت دار، دچار اشتباه استراتژیک شده و این امر یکی از عوامل اصلی شکست استارت آپ ها در اوایل راه اندازی می باشد.

و البته در تامین این سرمایه اولیه، سازمان ها و مراکز اقتصادی دولتی ذیربط می توانند سهم به سزایی در حالت های اعطاء وام های معقول با بهره پایین و یا حتی مشارکت، تاثیر گذار باشند، اما متاسفانه تا آنجایی که تجربه ثابت کرده این مراکز نیز به علت عدم مدیریت صحیح در شناسایی، تخصیص و نظارت؛ تاثیر مثبت قابل لمسی را نداشته و نتیجه آن این است که تا به این لحظه فقط ۲۶۳ استارت آپ در ایران به طور رسمی ثبت شده و در رتبه ۴۶ جهان قرار داریم.

۲ – تیم های ضعیف کاری

علت عملکرد ضعیف تیم های کاری از پنج جنبه قابل بررسی و بحث است.

۱ – کمرنگ بودن فرهنگ تیم ورکینگ و کار تیمی

عدم آموزش و فرهنگ سازی مناسب در افراد، باعث می شود یک تیم نتواند به نتیجه لازم و مورد نظر نائل شود.
در کشور هایی مانند ژاپن و کشور های جهان اول که به اهمیت کار تیمی پی برده اند شاهد آن هستیم که فرهنگ سازی تیمی از سنین پائین انجام می شود و این فرهنگ کاملا در فرهنگ آنها نهادینه شده است اما، در کشور ما این فرهنگ به میزان لازم ایجاد نشده است و این موضوع تاثیر بسزایی در نتیجه عملکردهای افراد در تیم ها و استارت آپ ها می گذارد.

۲ – جذب و بکارگیری افراد ضعیف در تیم

معظل جذب افراد ضعیف در تیم های کاری از دیدگاه من، دوریشه اصلی دارد.

۱ – ضعف منابع و عدم توانایی جذب افراد خبره، ماهر و حرفه ای

۲ –ضعف توانایی ها،دیدگاه ها و شخصیتی مدیران، که باعث می شود مدیران از جذب افراد توانمند تر از خودشان واهمه داشته باشند و یا در تشخیص میزان توانایی و مهارت افراد در زمان جذب و مصاحبه ها اشتباه کنند.

۳ – عدم مهارت مدیران در رهبری و کوچینگ تیم و پرسنل

در برهه ای هستیم که صرفا مدیریت سنتی پاسخ گوی مناسبی در پیشبرد اهداف و پیشرفت شرکت نمی باشد. مدیر سنتی و مدیری که مهارت های رهبری و کوچینگ تیم را نداشته باشد مناسب ترین شخص برای از بین بردن یک تیم کاملا حرفه ای است.
مهارت و بکارگیری علوم رهبری و کوچینگ برای مدیران و بنیان گذاران استارت آپ ها و شرکت ها یک امر ضروری شده است و لازم است مدیران این مهارت ها را آموخته و به کار گیرند.

۴ – پائین بودن مهارت های روابط عمومی و مهارت های ارتباط موثر

لازمه اینکه به یک گروه نام تیم تعلق بگیرد این است که افراد آن گروه تعامل های مثبت و بسیاری را در راستای اهداف و استراتژی های سازمانی داشته باشند و اصل اول جهت تعامل، مهارت های ارتباط موثر و روابط عمومی در بین تمامی افراد تیم می باشد و مدیران باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته و آموزش های مستمر را برای افراد در نظر بگیرند.

۵ – عدم اختصاصی سازی استراتژی های سازمان برای واحد های مختلف

بسیاری از مدیران بر این تصور هستند که وظیفه آنها تدوین استراتژی های کلی سازمان می باشد و وظیفه تیم ها و واحد ها اجرای آنها است، اما از این موضوع غافلند که استراتژی های کلی یک سری ابهامات دارند و برای هر واحد باید استراتژی هایی حمایتی در راستای استراتژی اصلی و با همکاری واحد ها تدوین کرد.

۳ – عدم تحقیقات بازار

هر واحد کسب و کار و اقتصادی به شرطی پذیرفته می شود که بتواند نیاز بازار را بداند، خواسته های مشتریان را بشناسد و بتواند خدمات و محصولات خود را مطابق با تقاضای بازار ارائه دهد.
صرف اینکه شخص یا اشخاصی احساس کنند یک خدمت یا محصول مقبولی دارند و اقدام به راه اندازی شرکت بر پایه احساس نمایند نمی توان حیات کسب و کار را تضمین کرد.
تعیین کننده اصلی فروش محصول و خدمات و ماندگاری یک استارت آپ و یا شرکت منوط به تقاضای مصرف کننده و انتخاب او است و این امر صرفا با انجام تحقیقات علمی و مستند در بازار میسر می شود.

۴ – عدم ارائه محصولات و یا خدمات با کیفیت لازم

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، تعیین کننده اصلی بقاء یک شرکت مشتریان آن است، لذا پس از شناسایی تقاضا، مشتریان و نوع محصول یا خدمات مورد نیاز، لازم است محصولی را به مشتریان ارائه دهیم که نیاز آن ها را هر چه نزدیکتر به خواسته آنها تامین نماید – تعریفی ساده از کیفیت – هر چه محصولات و خدمات ما نیاز های مشتری را مطابق با توانایی پرداخت آن ها و نزدیکتر به خواسته غایی آنها تامین نماید، می توان به فروش بیشتر و یا بهتر بگویم به تصمیم گیری مشتریان برای خرید نزدیک تر باشد.
در غیر اینصورت تنها خریدار محصولات و خدمات خودمان خواهیم بود.

5 – روابط عمومی ضعیف سازمانی و ضعف در نگهداری مشتریان

روابط عمومی دارای وظایف بسیار گسترده ای می باشد و یکی از مهم ترین آن ها ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان، اخذ بازخوردها و نظرات مشتریان می باشد. در صورتی که شرکت ها و سازمان از نظرات مشتریان و یا تغییرات سلیقه بازار هدف خود غافل بماند و یا اینکه به مشتریان اینگونه القاء شود که آن ها برای شرکت و سازمان مهم نیستند، به راحتی جذب رقبا و محصولات جدید می شوند.

قابل ذکر است طبق آمار ۱۴ درصد از استارت آپ ها به علت در نظر نگرفتن بازخوردهای مشتریان شکست می خورند.

۶ – ضعف مارکتینگ

متاسفانه کلمه مارکتینگ در ایران به اشتباه بازاریابی ترجمه شده است و این ترجمه باعث شده است بخش زیادی از معنای ماکتینگ عقیم بماند.
مارکتینگ در اصل به معنای ۹ فعالیت :
• بازارگرایی
• بازارشناسی
• بازاریابی
• بازارسازی
• بازارگردی
• بازارسنجی
• بازار داری
• بازارگرمی
• و بازارگردانی
می باشدو لذا ضعف و یا اشتباه در هر یک از فعالیت های مزبور باعث از دست دادن بازار می شود و مدیران باید توجه بسیاری به استراتژی ها، فعالیت ها و نتایج آنها در مارکتینگ داشته باشند.

۷ – طراحی اشتباه در مدل کسب و کار

بدترین کار این است که یک فعالیت و کار اشتباه را به بهترین نحو انجام دهید.هر کسب و کاری بر حسب نوع محصول یا خدمات، مشتریان هدف، رقبا، اقتصاد محیطی و خارجی نیاز به طراحی مدل کسب و کار مختص به خود است.
لذا در بدو راه اندازی استارت آپ ها و شرکت ها لازم است حتما نسبت به طراحی مدل کسب و کار با کمک افراد حرفه ای در این مهارت مدل کسب و کار اختصاصی آن شرکت طراحی و تدوین گردد.
یکی از فعالیت های خدماتی شرکت مدیران برتر طراحی مدل کسب و کار و ارائه مشاوره های کسب کار می باشد.

واکاوی و بررسی در مورد علل مختلف شکست و پرهیز از آنها بسیار است در این مقاله سعی شده نسبت به مهم ترین آنها به صورت مختصر پرداخته شود.

انتهای پیام/