مرتضوی:

میانگین افزایش حقوق سال آینده کارگران بیش از ۲۰ درصد است

صافی نیوز / وزیرکار با اشاره به اینکه میانگین افزایش حقوق‌ کارگران برای سال آینده بیشتر از ۲۰ درصد است گفت:همه تلاش دولت این است که دهک‌های کم درآمد جامعه که به هر نحوی درآمد آنها از نرخ فقر پایین‌تر است، به حداکثر دریافتی برساند؛ که نرخ فقر را پوشش بدهد.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، در حالی که بسیاری از نمایندگان کارگران معتقد هستند دستمزد فعلی جوابگوی تنها 30درصد هزینه های زندگی است و بخش زیادی از هزینه های زندگی با درآمد کارگران از شغل دوم و سوم تأمین می شود که بهمن ماه نیمه دوم خود را سپری می کند و هنوز جلسات شورای عالی کار و کمیته مزد به بحث هزینه سبد معیشت ورود نکرده است.

سمیه گلپور, رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: کارگران صدقه‌بگیر نیستند و از دسترنج خود گذران زندگی می‌کنند بنابراین خواسته ما که حفظ قدرت خرید مردم است باید مورد توجه قرار گیرد و مزد بدون لحاظ تورم واقعی و سبد معیشت تعیین نشود.

دولت در سال جاری پیشنهاد اجرای مزد منطقه ای را ارائه کرد که با مخالف شدید مواجه شد و محسن باقری, عضو کارگری شورایعالی کار گفت: در متن صورتجلسه‌ی دوشنبه هفته گذشته کمیته‌ی مزد آمده که اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد.

حالا با توجه به اینکه دستمزد دغدغه این روزهای جامعه کارگری است صولت مرتضوی, وزیرکار در آخرین اظهارات خود در گفت‌وگویی میانگین افزایش حقوق ها برای سال آینده را بیش از 20درصد اعلام کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به اظهارنظرها در خصوص اختلاف نرخ تورم و میزان افزایش حقوق برای سال آینده، گفته است: افزایش حقوق برای سال آینده 20 درصد نیست و علاوه بر 20 درصد، امتیازات ردیف اول و دوم را هم اضافه کرده‌اند و میانگین افزایش حقوق‌ها بیشتر از این رقم است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه میانگین افزایش حقوق‌ها برای سال آینده بیشتر از 20 درصد است، گفت: تمام تلاش دولت این است که تعادلی در دریافتی‌ها به وجود بیاورد و بتواند حداقل‌بگیرها را به حداقل دریافتی نرخ فقر برساند تا به سفره‌ آنها آسیب وارد نشود.

سید صولت مرتضوی، در واکنش به نظر کارشناسان که معتقدند با توجه به اختلاف نرخ تورم و میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده 30 درصد سفره کارگران کوچک‌تر خواهد شد، گفت: اولاً افزایش حقوق برای سال آینده 20 درصد نیست و علاوه بر 20 درصد، امتیازات ردیف اول و دوم را هم اضافه کرده‌اند و میانگین افزایش حقوق‌ها بیشتر از این رقم است. تورم هم طبق آخرین آمار، 44 درصد است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت برای افزایش توان اقشار کم‌درآمد برنامه‌های حمایتی هم دارد، تصریح کرد: ما باید به مقوله «خط فقر» توجه داشته باشیم. بالأخره یک کسی در شرکتی 20 یا 30 درصد حقوقش اضافه می‌شود و امکان دارد مجموعه دریافتی مستمر و غیرمستمر او بالا باشد و آن 20 درصد خیلی بالاتر از مباحثی خواهد بود که مطرح می‌شود.

وی افزود: اساساً اگر می‌خواهیم به مقوله سفره مردم توجه کنیم، باید تعریف واضح و جامعی از نرخ فقر داشته باشیم. بحث نرخ فقر و تکافل اجتماعی در دستور کار وزارت تعاون قرار گرفته و آمارش هم در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. همه تلاش دولت این است که دهک‌های کم درآمد جامعه که به هر نحوی درآمد آنها از نرخ فقر پایین‌تر است، به حداکثر دریافتی برساند؛ که نرخ فقر را پوشش بدهد. یعنی تعادلی در دریافتی‌ها به وجود بیاورد و بتواند حداقل‌بگیرها را به حداقل دریافتی نرخ فقر برساند تا به سفره‌ آنها آسیب وارد نشود.
مرتضوی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه طرح‌های متنوعی دارد، ادامه داد: از جمله آنها کالابرگ الکترونیکی، طرح یک میلیون مسکن در سال و ایجاد اشتغال است. بعضاً فکر می‌کنند که کمک‌های دولت صرفا در قالب افزایش حقوق است. کمک‌های دولت برای اینکه سفره مردم آسیب نبیند، در چند سرفصل تعریف می‌شود. از جمله آنها افزایش حقوق و ایجاد اشتغال است.

وی تأکید کرد: در سال گذشته و امسال دولت به تعهد یک میلیون فرصت شغلی جامه عمل پوشاند و عملیاتی شد و اطلاع‌رسانی هم شده است. این یک میلیون فرصت شغلی قابل تعریف به حد الرسم هست؛ با شماره ملی و کد، به روش‌های مختلف صحت‌سنجی شده است. اولاً از طریق سامانه پایش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه مرحله پایش شده و ثانیاً گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مؤید این موضوع است و ثالثاً از طریق بیمه‌های اجباری که در تأمین اجتماعی صورت می‌گیرد، می‌توان این موضوع را پیگیری کرد. ظرف دو سال گذشته بالغ بر دو میلیون بیمه جدید و نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر بیمه اجباری ایجاد شده است. همه اینها مؤید ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نکته بعد بحث مسکن است. اساساً نرخ تسهیلات مسکن متفاوت از سایر تسهیلات است و دولت در این زمینه یارانه پرداخت می‌کند. نرخ تسهیلات مسکن به دهک‌ه ای پایین جامعه، از جمله تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(س) و بهزیستی پایین‌تر از سایر اقشار است. به آحاد مختلف تحت پوشش بهزیستی، علاوه بر تسهیلات، کمک‌های موردی هم برای مسکن‌دار شدن آنها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/