هشدار آمریکا به نقض کنندگان تحریم روسیه

صافی نیوز / معاون وزیر امورخارجه آمریکا بامداد پنجشنبه گفت؛ کشورهایی که تحریم‌ها علیه روسیه را اجرا نمی‌کنند، به خاطر مواضع شان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگوی اختصاصی با الجزیره قطر، بدون اشاره به کشوری خاص گفت که روسیه به صورت گسترده بر صادرات نفت تکیه دارد و واشنگتن باید به دنبال یافتن جایگزین انرژی مسکو باشد.

وی افزود: البته تاکید داریم که منابع دیگری به جای نفت و گاز روسیه در بازار وجود دارد.

چندی پیش کشورهای اروپایی از جمله آلمان به دنبال جایگزین کردن گاز قطر به جای روسیه بودند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین تایید کرد که کشورش تصمیم گرفته است ۸۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کند.

نولاند بار دیگر با متهم کردن روسیه و رییس جمهوری آن، ادعا کرد: باید از مجازات پوتین و ارتش روسیه پس از پایان جنگ اطمینان یابیم.

این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به نقش کشورش در بروز این رویارویی گفت که جنگ اوکراین موجب شد تمامی کشورها از تورم و افزایش بهای سوخت و مواد غذایی رنج می برند.

نولاند همچنین ادعا کرد: امیدواریم که منطق به روسیه بازگردد تا این جنگ را پایان داده و آتش‌بس برقرار شود.

وی بدون دادن اطلاعات، تنها مدعی شد که عملیات روسیه در اوکراین شکست خورده و مسکو در حال خروج نیروهایش به سوی شرق است.

پوتین ۲۳ مارس گذشته (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند.

این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است.

پوتین دستوری را امضا کرده است که بر اساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند و از روز جمعه اول آوریل، پرداخت‌ها باید از طریق این حساب‌ها و به روبل انجام شود.

با این حال کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد؛ شرکت‌های اروپایی باید از عملی شدن تقاضای روسیه در زمینه پرداخت هزینه‌های گاز صادراتی به روبل خودداری کنند.

انتهای پیام/