پدافند غیر عامل تهدیدات در حوزه سلامت را کاهش می دهد

صافی نیوز / شریفی: مجموعه اقدامات پدافند غیر عامل در حوزه سلامت دارای اهمیت بالایی است و باید منجر به افزایش بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی، استمرار خدمات بهداشت و درمان و کاهش آسیب پذیری در مقابل بحران ها و خدمات رسانی مناسب شود.

به گزارش صافی، هوشنگ شریفی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی مراغه در هفته پدافند غیر عامل در مصاحبه با خبرنگار صافی اظهار داشت: بی شک شناسایی نقاط آسیب پذیر و مقاوم سازی زیرساخت‌های بهداشتی درمانی در شرایط بحرانی، آسیب پذیری را در زمان تهدیدات دشمن و بلایای طبیعی کاهش می دهد، و موجب ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه و استمرار خدمات بهداشتی و درمانی طی بحران می شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل در موضوع سلامت اظهارداشت: بحران های جدی مانند جنگ می تواند سبب کاستی آب و مواد غذایی گردد در ضمن قطع برق و گاز و سوخت و ارتباطات مخابراتی میتواند سبب مشکلاتی در حمل و نقل، نگهداری و تهیه آب و غذای بهداشتی گردد که در نتیجه سبب توسعه بیماری های مختلف خواهد شد. که برای مقابله با این امر نیازمند توسعه زیرساخت های مناسب تهیه و تامین آب و غذای بهداشتی و اتخاذ روش های مناسب جایگزین برای شرایط بحرانی و همزمان توسعه فرهنگ بهداشتی در جامعه است.

شریفی گفت: شیوع بیماری کرونا نمونه مصداقی از پدافند سلامت است، که جهت مقابله با چنین حوادث هایی نیازمند آمادگی قبلی، هماهنگی بیشتر با سازمان های همکارجهت اجرای پدافند غیر عامل در کاهش آسیب پذیری در این حوزه خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اقدامات دانشکده علوم پزشکی مراغه در خصوص پدافند غیرعامل گفت: با پیگیری و بررسی های صورت گرفته در جلسات پدافند غیر عامل، با همکاری ارگان های مربوط، زمین مناسب برای راه اندازی بیمارستان صحرایی، در مواقع بحرانی که توسط کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل تایید شده، در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت : با رایزنی های صورت گرفته با سازمان هوا – نیرو و سازمان اورژانس هوایی کشور برای راه اندازی پد هواپیمایی در بیمارستان امیر المومنین(ع) موافقت، و توسط کارشناسان تایید شده است، که با راه اندازی شاهد تسریع اعزام بیماران خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اقداماتی که در هفته پدافند غیر عامل صورت می گیرد، می توان به افتتاح ساختمان جدید مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ، بازید مدیریتی از بیمارستان سینا با حضور سازمان های مرتبط با پدافند غیر عامل جهت بررسی وضعیت آمادگی بیمارستان در مواقع بحرانی، اجرای مانور ساعت صفر”بدون اعلام قبلی” جهت بررسی آمادگی و وضعیت چگونگی حضور نیروهای امدادی در محل مانور، تشکیل ۸ کارگروه و کمیته تخصصی برای برای برگزاری جلسات پدافند غیر عامل، برگزاری مانورهای مختلف مانند آتش سوزی، تصادف و … در بیمارستان ها و همچنین شناسایی نقاط امن جهت استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد.

به گزارش صافی، برنامه های بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل امسال با شعار «پدافند غیرعامل، ایران پایدار» از هشتم لغایت ۱۴ آبان ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/