در گفتگویی با کارشناس مسائل خاورمیانه و غرب آسیا:

پسا داعش و سناریوهای پیش روی کُردهای سوری

صافی - اتحاد نیروهای کرد شمال سوریه با دولت مرکزی، نقطه عطف تاریخ مبارزات نیروهای سوریه است.

«رامین مجنون پیله رود» کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال رسانه ای در گفتگویی با اشاره به آخرین تحولات شرق فرات در سوریه، گفت: باریکه باغوز در استان دیرالزور در شمال سوریه، آخرین منطقه ‌ای است که تحت کنترل نیروهای داعش قرار دارد. اگر این منطقه آزاد شود، خلافت داعش در خاک سوریه رسماً به پایان خواهد رسید و سوریه به همت اتحاد نیروهای خود در مناطق مختلف دوره مهمی را آغاز خواهد کرد که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات و رشادت های نیروهای سوریه با رهبری دولت مرکزی خواهد بود. در زمانی که تلاش ‌های بین ‌المللی برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه افزایش یافته، نیروهای کُرد سوریه با پیوستن به ارتش سوریه باید در جهت جمع آوری باقیمانده نیروهای داعش در منطقه باغوز در استان دیرالزور قدم برداشته و خواستار اعتلای سوریه باشند.

وی ادامه داد: با قریب الوقوع بودن پایان جنگ در سوریه و پیروزی نهایی دولت و ارتش سوریه در این جنگ، روابط میان کُردها و دولت مرکزی سوریه نیز وارد فاز جدیدی خواهد شد و به نظر می رسد کُردها و دمشق بیش از پیش به رسیدن به یک تعامل و توافق با یکدیگر نزدیک خواهند شد. بشار اسد – رئیس جمهور قانونی سوریه – در یک سخنرانی به کُردهای سوریه هشدار داده و گفته است: “آمریکا از آنها دفاع نخواهد کرد و امنیت آنها در گرو ماندن در کنار دولت مرکزی است. آمریکا با استفاده ابزاری از آنها برای رسیدن به اهداف خود، بر سر آنها معامله خواهد کرد.”

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: البته باید گفت که هنوز وضعیت روشنی از نوع چینش نیروها و آینده کُردها و دولت مرکزی سوریه برای کسی متصور نیست و زمان وضعیت آینده روابط بین آنها را روشن خواهد کرد. این در حالی است که اتحاد کُردها و عرب‌های سوری حامی دولت مرکزی با پاکسازی نهایی روستای باغوز در سوریه از نیروهای داعش پیشی گرفته و در راه ایجاد سوریه ای آزاد و متحد قدم برداشته اند.

مجنون پیله رود با اشاره به سرنوشت کُردها در پایان‌ خلافت داعش، خاطرنشان کرد: برخی تحلیلگران سیاسی نیز بر این باورند که نیروهای کُرد که نقش بزرگی در شکست دادن داعش در سوریه داشته ‌اند، به زودی در معادلات منطقه مناطق تحت تسلط خود را از دست خواهند داد. ولی با توجه به اینکه آنها جزئی از مردم سوریه هستند، با برقراری رابطه نزدیک با دولت مرکزی و تشکیل ائتلافی قدرتمند در برابر دشمنان خارجی و حفظ تمامیت ارضی سوریه – که همانا خواسته قلبی همه نیروهای میهن دوست سوریه است – برنده نهایی این ماجرا خواهند شد. لازم به توضیح است که ترکیه نیز با توجه به شرایط موجود به نوعی برنده این سناریو است ولی ایران، روسیه و سوریه نیز به دلیل ایجاد شرایط خاص در منطقه در این پیروزی سهمی خواهند داشت و تنها آمریکا و نیروهای دست پرورده آنها – داعش – بازنده ماجرا خواهند بود.

این کارشناس سیاسی و فعال رسانه‌ای به سناریوهای احتمالی رابطه کُردها و دولت مرکزی سوریه اشاره کرد و توضیح داد: چند سناریو در مورد آینده کُردها و دولت مرکزی وجود دارد که عبارتند از :

۱ – در نبود آمریکا پس از خروج از سوریه، خلأ قدرت موجود در منطقه احتمال تقویت حضور داعش را فراهم خواهد نمود.

۲ – اتحاد کردهای سوریه با دولت مرکزی باعث تقویت دولت و ایجاد دژ محکم و با قدرتی در برابر نفوذ دشمنان خارجی خواهد بود. به طوریکه اردوغان نیز به تدریج با موضع گیری جدید در اظهارات خود در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ مبنی بر اینکه “نباید کردستان دیگری در شمال سوریه تشکیل شود” ، به این مسئله اذعان دارد.

۳ – بی شک کردهای سر خورده از رویکرد دوگانه ترامپ، همه تلاش خود را برای یافتن همپیمانان جدید و خنثی کردن اقدامات ترکیه به کار خواهند بست.

۴ – در گیر و دار برخورد های دوگانه آمریکا و ترکیه با کرد های شمال سوریه، احتمالاتی مانند مخالفت ایران و روسیه و تصمیم دمشق برای اعزام نیرو به محل منازعه، می تواند معادلات منطقه را به گونه دیگری رقم بزند.

۵ – رویکرد آمریکا در جهت قربانی کردن کرد های سوریه در مقابل ترکیه، آنها را برای گرایش به سمت اتحاد با دولت مرکزی تشویق خواهد کرد تا با استفاده از نیروهای دولت بشار اسد برای به دست گرفتن کنترل مناطق کرد نشین گام برداشته و مانع از پیشروی ترکیه به آن مناطق خواهند شد. مضاف بر اینکه انگیزه وطن دوستی کردهای سوریه در جهت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه، می تواند از دلایل دیگر این اتحاد باشد.

انتهای پیام/