در گفتگو با صافی عنوان شد؛

چاله ژنتیکی میش مرغ را تهدید می کند/اجرای سرشماری از مهرماه

صافی نیوز - ارومیه – کاهش جمعیت به همراه ازدیاد آمیزش‌های فامیلی هم اکنون میش مرغ یکی از گونه های باارزش جانوری که در معرض انقراض نیز قرار دارد را در معرض چاله ژنتیکی قرار داده است.

صافی– گروه استانها: میش مرغ پرنده نادری که در سالهای اخیر به خطر انقراض دست و پنجه نرم می کرد این روزها گرفتار مشکل چاله یا پس رفت ژنتیکی شده است مشکلی که قدرت زنده مانی این گونه جانوری ارزشمند را کاهش می دهد.

این در حالی است که به دلیل کمبود بودجه اقدامات حفاظتی محیط زیست آذربایجان غربی در سالهای اخیر چندان در ازدیاد این گونه موثر نبوده و جمعیت آن در حالت خوشبینانه به کمتر از ۳۵ قطعه در کل کشور می رسد.

در دهه‌های گذشته غرب و شمالغرب ایران از جمله استانهای آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه و همدان زیستگاه این پرنده با ارزش بوده است اما شکار بی‌رویه، تخریب زیستگاه، تبدیل زمین‌های دیمی به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش بی‌رویه نسل این گونه در دهه‌های اخیر شده و جمعیت آن تنها محدود به شهرستان بوکان شده است.

هم اکنون تنها ۳۵ قطعه از این پرنده نادر در ایران آن هم در دشت‌های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) مشاهده شده که در این منطقه نیز به دلیل کشاورزی بودن هر روز با تهدیدات زیادی مواجه هست.

da86d8a7d984d987 da98d986d8aadb8cdaa9db8c d985db8cd8b4 d985d8b1d8ba d8b1d8a7 d8aad987d8afdb8cd8af d985db8c daa9d986d8af d8a7d8acd8b1d8a7 5d7df8d0a433a

میش مرغ دچار مشکل پسرفت ژنتیکی شده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت میش مرغ به صافی نیوز گفت: هم اکنون میش مرغ به دلیل کاهش جمعیت و ازدیاد آمیزشی با مشکل چاله، پسرفت و یا تحلیل ژنتیکی مواجه شده است که این مشکل قدرت زنده مانی این پرنده نادر را کاهش داده است.

هم اکنون این مشکل جمعیت میش مرغ و گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی را تهدید می کند و اگر چاره اندیشی نشود جمعیت این دوگونه با خطر جدی مواجه می شوندامید یوسفی با بیان اینکه جمعیت میش مرغ هم اکنون در کشور تنها در دشت سوتاو بوکان وجود دارد و قابل مشاهده است اظهارداشت: در حال خوشبینانه تعداد میش مرغ بین ۲۵ تا ۳۵ قطعه تخمین زده می شود و همچنان این پرنده در خطر جدی انقراض قرار داد.

وی با بیان اینکه مشکل چاله ژنتیکی در بین جمعیت یوزپلنگ ایرانی به اثبات رسیده است گفت: هم اکنون این مشکل جمعیت میش مرغ و گوزن زرد ایرانی در آذربایجان غربی را تهدید می کند و اگر چاره اندیشی نشود جمعیت این دوگونه با خطر جدی مواجه می شوند.

یوسفی از تایید برنامه ملی عمل میش مرغ خبر داد و افزود: برنامه عمل میش مرغ هم اکنون به تأیید رسیده که در صورت اجرایی شدن در سالجاری گام های بزرگی برای نجات میش مرغ این پرنده ارزشمند برداشته می شود.

da86d8a7d984d987 da98d986d8aadb8cdaa9db8c d985db8cd8b4 d985d8b1d8ba d8b1d8a7 d8aad987d8afdb8cd8af d985db8c daa9d986d8af d8a7d8acd8b1d8a7 5d7df8d270c46

اجرای برنامه ملی عمل میش مرغ نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است

وی کمبود و اختصاص نامناسب بودجه را از مهمترین موانع اجرای برخی برنامه های تدوین شده برای نجات میش مرغ از خطر انقراض عنوان کرد و اظهارداشت: طی سالهای اخیر محصول مزارع دشت سوتاو با هدف حمایت از جوجه آوری و صیانت از میش مرغ توسط محیط زیست خریداری شده که امسال برنامه بهتر و منسجم تری در این راستا داریم.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به حاصلخیز و کشاورزی بودن پناهگاه میش مرغ در بوکان افزود: متاسفانه زمان جوجه آوری میش مرغ مصادف با کشت و برداشت مزارع در دشت‌های اطراف بوکان است که این امر موجب می‌شود در حین برداشت محصول جوجه‌های میش مرغ نیز تلف شوند.

یوسفی تکثیر مصنوعی و نیز خرید تخم میش مرغ از خارج کشور را از دیگر راهکارهای صیانت از این پرنده نادر دانست و گفت: اداره کل در نظر دارد برای صیانت از نسل میش مرغ اقدام به تکثیر مصنوعی این پرنده کند.

وی اضافه کرد: در این راستا بعد از بررسی ژنتیکی میش مرغ در سایر کشورهای تخم‌های آنها خریداری و بعد از تکثیر مصنوعی در زیستگاه میش مرغ کشورمان رهاسازی شود تا از انقراض آن جلوگیری شود.

da86d8a7d984d987 da98d986d8aadb8cdaa9db8c d985db8cd8b4 d985d8b1d8ba d8b1d8a7 d8aad987d8afdb8cd8af d985db8c daa9d986d8af d8a7d8acd8b1d8a7 5d7df8d2d51c1

میش مرغ مهرماه امسال سرشماری می شود

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی آموزش و فرهنگسازی، تجهیز و سازماندهی گارد اجرایی حفاظت محیط زیست بوکان، تلاش برای همکاری بیشتر کشاورزان، روستاییان و نهادهای مدنی و مردمی در حفاظت و مراقبت از گونه مربوطه، تلاش برای همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ملی و بین المللی در جهت استفاده از تجارب سایر کشورها برای جلوگیری از انقراض حتمی آن در ایران را از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست در صیانت و حفاظت از میش مرغ عنوان کرد.

بعد از چند سال تاخیر سرشماری میش مرغ ۲۰ مهرماه در دشت سوتاو بوکان و مناطقی که احتمال حضور میش مرغ وجود دارد اجرا می شودیوسفی از سرشماری میش مرغ ۲۰ مهرماه امسال خبر داد و گفت: بعد از چند سال تاخیر سرشماری میش مرغ ۲۰ مهرماه در دشت سوتاو بوکان و مناطقی که احتمال حضور میش مرغ وجود دارد اجرا می شود که بعد از اتمام این سرشمار می توان جمعیت دقیق میش مرغ را اعلام کرد.

میش مرغ بیشتر در دشت‌های باز، استپ‌های مرتعی، کشت زارها، مزارع دیمی و بدون درخت به ‌سر برده و در روی زمین آشیانه می‌سازد.

یکی از خصوصیات بارز این پرنده نشستن برروی زمین است که این ویژگی یکی از مشخصه‌های زندگی در زمین‌های وسیع و بدون درخت است که به پرنده این امکان را می‌دهد که از دور خطر را تشخیص داده و عکس‌العمل مناسب نشان دهد. علاوه بر دشت‌های باز و زمین‌های مسطح، میش مرغ را گاهی می‌توان برروی تپه‌های ماهوری اطراف زیستگاه مشاهده کرد.

میش مرغ پرنده‌ای تقریبا همه چیز خوار است که بیشتر از گیاهان (ساقه گیاهان، دانه غلات، جوانه‌های مرتعی، یونجه و …)، حشرات، مارمولک‌ها، ملخ‌ها و سنجاقک‌ها تغذیه می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین ساعات تغذیه در اوایل و اواخر روز (صبح و غروب) است و بقیه روز را به استراحت و پاییدن منطقه می‌پردازد.

انتهای خبر/