گلایه مردم از ترفندهای‌ ایران خودرو برای گران کردن خودروها و فروش اجباری

صافی نیوز / به تازگی ایران‌خودرو 8 محصول قبلی خود را با اضافه کردن حروف و اعداد انگلیسی یا عناوینی نظیر «ارتقا یافته» به نام خودرو، به عنوان خودرو جدید به شورای رقابت معرفی و افزایش قیمت گرفته است و حالا خریداران این خودروها در سامانه یکپارچه مجبور به پرداخت ارقام بالاتری بابت تحویل خودروها شده‌اند.

به گزارش صافی به نقل از فارس، برخی متقاضیان ایران خودرو، «عدم تغییر رانا پلاس به ارتقا یافته و پژو 207 با اولویت تحویل زمستان» عنوان کرده‌اند که شرکت ایران‌خودرو به متقاضیان خرید رانا پلاس اعلام کرده است که به جای رانا پلاس، خودروی 207 ارتقا یافته یا رانا پلاس ارتقا یافته تحویل بگیرند.

مخاطبان عنوان کرده‌اند که دور اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، برای خرید رانا پلاس ثبت نام کردند و در نوبت تحویل زمستان قرار گرفتند و به تازگی شرکت ایران خودرو برای این دسته از متقاضیان فراخوان واریز وجه ارسال کرده است؛ براساس این فراخوان به متقاضیان رانا پلاس اعلام شده است که در صورت تمایل می‌توانند به‌جای رانا پلاس، خودروی 207 ارتقا یافته تحویل بگیرند و در صورتی که تمایل به خرید این خودرو ندارند «باید به جای رانا پلاس، رانا پلاس ارتقا یافته خریداری کنند».

خریداران خودرو‌ عنوان کرده‌اند که قیمت رانا پلاس ارتقا یافته نسبت به رانا پلاس، 100 میلیون تومان گران‌تر است و توانایی تأمین این مبلغ را ندارند.

باید برای عرضه خودروهای جدید برنامه فروش جدید ارائه شود

مخاطبان عنوان کرده‌اند طبق اعلام خودروساز و شورای رقابت، خودروی رانا پلاس ارتقا یافته از محصولات جدید این خودروساز است لذا وادار کردن مشتریان به خرید این خودرو خلاف قانون است و «باید برنامه فروش جدیدی برای عرضه این خودرو ارائه شود».

براین اساس مخاطبان خبرگزاری فارس از سازمان حمایت و شورای رقابت خواسته‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند و به خودروساز اجازه داده نشود تا مشتریان را وادار به خرید خودروی دیگری کنند که قیمت آن به مراتب از خودروی مورد تقاضای آن‌ها گران‌تر است.

شورای رقابت در جلسه ششصد و یازده  مورخ 25 مهر 1402، قیمت 8 خودروی جدید شرکت ایران خودرو را مصوب کرد.

به گفته سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، «این 8 خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخیص داده شده است» و به همین دلیل نیز شورا، این خودروها را قیمت گذاری کرده است.

نکته مورد توجه در خصوص این 8 خودروی جدید این است که با اضافه شدن  پسوندهایی نظیر «ارتقا یافته» به اسامی قبلی، این خودروها به عنوان خودروی جدید معرفی و  قیمت‌گذاری شده‌اند، به عنوان مثال خودروی رانا پلاس با عنوان رانا پلاس ارتقا یافته خودروی جدید معرفی و در  قیمت‌گذاری شده است و پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای با اضافه شدن پسوند ارتقا یافته به پژو 207 دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته تغییر نام داده و به عنوان یک خودروی جدید دیگر معرفی و قیمت گذاری شده است و یا اینکه برخی حروف و اعداد انگلیسی به نام خودرو اضافه و به عنوان خودرو جدید قیمت‌گذاری می‌شود.

با اعلام قیمت جدید برای 8 خودروی ایران خودرو به عنوان محصولات جدید، این شرکت که مدتی در عرضه خودروها به مشتریان سامانه یکپارچه به کندی عمل می‌کرد، اقدام به سرعت بخشیدن به ارائه فراخوان های واریز وجه به مشتریان خود کرد اما نکته قابل توجه در این فراخوان‌ها این است که به مشتریان پیشنهاد خرید نوع ارتقا یافته خودروی مورد تقاضایشان داده می‌شود و لذا با توجه به اینکه نوع ارتقا یافته این خودروها نسبت به ارتقا نیافته آنها گران‌تر است لذا مشتریان را با مشکل مواجه کرده است.

اخیرا هم در پویش دیگری مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کردند که شرکت ایران خودرو متقاضیان را مجبور به تغییر نوع خودروی انتخابی می‌کند.

این خریداران خودرو نوشته‌اند که در حالی که برای خرید تارا V1 ثبت نام کرده‌اند اما شرکت ایران خودرو آنها را وادار به خرید تارا V1 پلاس کرده است.

البته روابط عمومی ایران خودرو موضوع اجبار را رد کرد و در جواب  مشتریان خود اعلام کرد که «مشتریان در صورت انتخاب و مشارکت در فراخوان تارا V1 پلاس، خودرو را ظرف دو هفته تحویل خواهند گرفت و در صورت عدم انتخاب، اطلاع رسانی لازم متعاقبا انجام خواهد شد.» اما این شرکت خودروساز اعلام نکرد که در اطلاعیه بعدی خودروی تارا V1 را عرضه خواهد کرد یا نه.

احمد احدی، کارشناس بازار خودرو در این‌باره می‌گوید: با توجه به تکرار این وضعیت، باید گفت که خودروساز برای افزایش قیمت خودروها متوسل به روش‌های ناپسند اجباری شده است و خریدار را در فشار قرار می‌دهد،‌ از طرفی با اضافه کردن یک پسوند به نام خودرو، مدعی می‌شود که خودروی جدید تولید کرده و قیمت‌های بالاتر از مدل مشابه قبلی از شورای رقابت دریافت می‌کند.

به گفته وی این موضوع موجب می‌شود مشتریانی که ماه‌ها در نوبت تحویل خودرو قرار دارند، سرگردان شوند، ‌بنابراین انتظار می‌رود که در این مورد وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت دقت بیشتری در معرفی خودروها به عنوان خودروی جدید داشته باشند و به خودروساز اجازه داده نشود که از این «ترفندها» برای افزایش قیمت خودرو استفاده کند.

انتهای پیام/