تصمیم اروپا درخصوص تحریم های تسلیحاتی و موشکی ایران

صافی نیوز / شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی که در تاریخ ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد را همچنان حفظ می‌کند.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، طبق بیانیه‌ای که شورای اروپا منتشر کرده است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز توافق کردند که تحریم‌ها ذیل مقررات تحریم‌ها در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی را علیه ایران حفظ کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که در این بیانیه آمده است: شورا اقدامات قانونی لازم را برای حفظ تحریم‌هایی(علیه ایران) انجام داد که در ابتدا، توسط سازمان ملل علیه افراد و نهادهایی(در ایران) اعمال شده بود که در فعالیت‌های هسته‌ای یا موشک‌های بالستیک نقش داشته یا وابستگی‌هایی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: شورا همچنین توافق کرد که اقدامات(تحریمی) علیه نهاد و افرادهایی را حفظ کند که قبلا مشمول مقررات تحریمی اتحادیه اروپا بوده‌اند، به ویژه آنان که به اشاعه تسلیحات اتمی توسط ایران و تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی مرتبط هستند.

به گفته شورای اروپا، این تحریم‌ها علیه ایران تازه نیستند و وضعیت آن دسته از تحریم‌های اتحادیه اروپا که پیشتر ذیل توافق هسته‌ای لغو شده‌ بودند، تغییری نکرده است.

انگلیس به همراه فرانسه و آلمان پیشتر گفته بودند که به دلیل آنچه «تداوم پایبندی نکردن ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای» می‌خواندند ، تحریم‌های سازمان ملل علیه آن را حفظ می‌کنند.

تحریم‌های یادشده، ایران را از تولید موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای، همچنین خرید پهپادها و موشک‌ها از ایران یا فروششان به ایران ممنوع می‌سازد. طبق توافق هسته‌ای، تاریخ این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر پایان می‌یابد.

روزنامه دیلی میل، پیشتر درباره این تصمیم کشورهای اروپایی نوشته بود که یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: «ایران به نقض تعهدات برجامی‌ خود و توسعه برنامه هسته‌ای‌اش، فراتر از تمامی توجیه‌های غیرنظامی ادامه می‌دهد.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و با وضع تحریم‌های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام‌ها کاملا مطابق رویه‌های مندرج در برجام است.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، «تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته‌ای ایران، کاملاً خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف‌های اروپایی برای جبران اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام‌های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف‌های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد. قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بوده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی‌ها نیز به اذعان داشته و دارند.»

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان درخصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد. بنابراین اقدام کشورهای اروپایی در خصوص حفظ تحریم‌های موشکی (حتی بدون کلید زدن مکانیسم ماشه) نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و به معنای تداوم سیاست کشورهای غربی در حفظ فشار بر ایران از طریق برجام تلقی می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را «اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت» تلقی کرد.

دستگاه دیپلماسی ایران معتقد است که اقدام طرف‌های اروپایی «قطعا بر تلاش‌ها برای مدیریت تنش و ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های بیشتر بین طرف‌های برجام، آثار منفی خواهد داشت.»

دستگاه دیپلماسی ایران همچنین مطرح کرد: تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ذیل برجام پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/