رئیسی:

حل مسائل کشور نیاز به آن طرف آبی ها ندارد

صافی نیوز / رئیس جمهور گفت: حل مسائل کشور نیاز به آن طرف آبی‌ها ندارد بلکه در دست جوانان مجاهد و فرهیخته و اساتید دانشگاه‌هاست.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در دیدار روسای دانشگاه‌های برتر و معین کشور با تبریک ایام ماه رجب، گفت: از فرمانده کل سپاه و حسنی آهنگر به دلیل فراهم کردن زمینه این دیدار تشکر می‌کنم. امروز با بخش‌هایی از کار دانشگاه امام حسین (ع) آشنا شدم. توصیه‌ام به روسای دانشگاه‌ها این است که برای بازدیدی مشابه از دانشگاه امام حسین (ع)، وقت بگذارند.

وی ادامه داد: رهبری در ابتدای سال جدید در حرم رضوی بر ضرورت تحول تاکید کردند. ماموریت دولت در انجام تحول، ماموریت سنگینی است. ما موظفیم ایجاد تحول را دنبال کنیم. پیشرفت کشور و پیش‌ران این تحول در گرو حرکت دانشگاه‌هاست. پیشران این حرکت باید در حوزه علم و دانش دنبال شود و علم‌محور و فناوری محور باید باشد. پیشران حرکت تحولی کشور باید دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشند.

رییسی با اشاره به دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موفقیت سپاه در گرو کار علمی و مبتنی بر دانش بوده است. ماموریت دانشگاه امام حسین هم حرکت علمی برای تحقق اهداف سپاه است. باید اقتضائات و التزامات این مسئله رعایت شود. تلاش مسئولان دانشگاه امام حسین (ع) حرکت از مقاله‌محوری به مسئله‌حوری است. در دانشگاه‌های کشور باید تولید علم همراه با مهارت‌آموزی شود. مهارت‌افزایی در کنار علم‌افزایی باید در دستور کار دانشگاه‌های کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: علوم انسانی و علوم پایه از اهمیت بالای برخوردار است. نباید نسبت به این رشته‌ها بی‌توجهی شود. علوم پزشکی و مهندسی اهمیت دارد اما نباید این اهمیت موجب بی‌توجهی به علوم انسانی و علوم پایه شود. دانشگاه در تحول کشور باید هم نقش تربیت نیروی انسانیِ دانشمندِ با مهارت را دنبال کند. از همه مهمتر در تربیت نیروی انسانی باید با توجه به تزکیه و اندیشدن به مسائل مردم توام شود. بسیار مهم است که بتوانیم از دانشگاه از تربیت نیروی انسانی تراز و هم استفاده از فناوری‌های نوین داشته باشیم. تحول کشور در گرو تحول در نگاه و بعد تحول در فرایندهاست.

اقدامات انجام شده در دانشگاه امام‌حسین جلوه ای از ما می توانیم است

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: منظومه فکری تحول در دانشگاه‌های که توسط مقام معظم رهبری بیان شد اگر در دانشگاه‌ها اجرا شود، شاهد تحولات چشمگیری در حوزه تحول خواهیم بود. همه روسای دانشگاه‌ها باید بدانند که کارشان فناورانه و علم‌پایه باشد تا برای دستگاه‌ها و کشور پیشرفت ایجاد کند. در حوزه‌هایی که از دانش بهره بردیم بسیار موفق بودیم. «ما می‌توانیم» در این صورت می‌تواند جلوه کند. در حوزه‌های مختلف اقتصادی خرد و کلان با مشکلاتی روبرو هستیم. تبدیل تهدید به فرصت با اندیشه و حرکت جهادی امکان‌پذیر است.

ایران در صنایع تحریمی رشد بیشتری را تجربه کرده‌است

رییسی متذکر شد: در صنایع هسته‌ای و نظامی با تهدیدات بین‌المللی روبرو بودیم اما در همین صنایع بیشترین دستاوردها و پیشرفتها را شاهدیم. در این صنایع تحریم بودیم یا در صنعت خودروسازی؟ در کدام پیشرفت داشتیم؟ چرا؟ انگیزه داشتن و دنبال کردن باعث این پیشرفت شد.

او ادامه داد: مسئله پیگیری در ساماندهی امور در کشور نقش بسیار مهمی در پیشرفت کارها و پروژه‌ها دارد. تجربه در تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نشان داده کار با حرکت مجدانه و پیگیری مستمر به سرانجام می‌رسد. روسا به معاونان، معاونان به مدیران زیردستان، دستور می‌دهند اما بروکراسی و دموکراسی معلوم نیست کار را به کجا ببرند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز دموکراسی گرفتار بروکراسی است، گفت: از تجربه همه کشورها و پیشینیان حتما استفاده می‌کنیم اما نسخه دیگران را حاضر نیستیم عمل کنیم. علما و دانشمندان ما باید نسخه‌های دیگران را متناسب با شرایط کشور مورد بررسی قرار دهند و بگویند با زیست‌بوم ما تطابق دارد؟ شناخت نیاز کشور و اولویت‌ها، مسئله‌شناسی و حل مسئله نیاز است.

فرصت یک‌ماهه رئیس جمهور برای فراهم شدن زمینه برای کار‌گیری دانشجویان در حوزه های اجرایی

رییسی ادامه داد: وزیر و معاونان وزارت علوم همت دارند بنابراین باید تدبیری کنند که دانشجویان بیشتر همت کنند تا مجریان از آنان حمایت کنند. حداکثر یک ماه باید نرم‌افزار و سخت‌افزار این کار در همه حوزه‌های اجرایی فراهم شود. دانشگاه باید دانشش را به میدان اجرا بیاورد. یک روز هم مجاز نیستیم از دست بدهیم. کارها نباید یک سال و دو سال طول بکشد. صبر ما در این زمینه کم است. از امام، رهبری و شهید سلیمانی آموختیم که علم باید نافع و گره‌گشا از زندگی مردم باشد.

وی تاکید کرد: تحول مدنظر رهبری ان‌شاءالله در میدانِ عمل باید اتفاق بیفتد. دانشگاه اتاق فکر دولت است. کمک، مساعدت و اندیشه کنید تا مسائل مردم حل شود. آقا فرمودند «هیچ مشکلی در این کشور نیست که حل نشود.» حل مسائل کشور نیاز به آن طرف آبی‌ها ندارد بلکه در دست جوانان مجاهد و فرهیخته و اساتید دانشگاه‌هاست.

انتهای پیام/