بهادری جهرمی:

دولت لایحه «اصلاح حقوق گمرکی» را تقدیم مجلس کرده، نه اصلاح قانون ارز ترجیحی

صافی نیوز / سخنگوی دولت گفت: دولت پیشنهاد داده است حقوق گمرکی که ۴ درصد اخذ می‌شود ضریبش از ۴ درصد موقتا در سال به یک درصد تبدیل شود.

به گزارش صافی به نقل از ایلنا، علی بهادری جهرمی درباره اصلاح لایحه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: مجلس در قانون بودجه امسال و البته چند سال قبل پیش‌بینی کرده بود عوارض ورودی و حقوق گمرکی مبنای محاسبه‌اش با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، همان نرخ ETS یا ارز نمایی شود یعنی نرخ واگذاری دولتی دیگر غیرواقعی نباشد که این اجرا نمی‌شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما امسال در قانون بودجه این امر پیش‌بینی شد و دولت هم مکلف بود این کار را انجام دهد اما عوارض تورمی هم برای کالاهای وارداتی دارد و هم بسیاری از کالاهای تولید داخل که واردات مواد اولیه دارند، که این امر افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه دارد. دولت پیشنهاد اصلاح لایحه حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد را تقدیم مجلس نکرده است که بگوید آن نرخ ETS اجرایی نشود، خیر، دولت یک پیشنهادی ارائه داه است که ابعاد تورمی آن را کاهش دهد.

وی ادامه داد: محتوای «اصلاح حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد» چیست؟ حقوق گمرکی ۴ درصد اخذ می‌شد دولت این پیشنهاد را داده است که ضریبش از ۴ درصد موقتا در سال به یک درصد تبدیل شود. یعنی به جای این که عوارض ورودی ۴ درصد باشد ضریبش یک شود، هنگامی که اینگونه شود طبیعتا شاهد کاهش افزایش قیمت‌ها به نرخ ETS خواهیم بود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در رسانه‌ها این سوءبرداشت شده بود که دولت لایحه داده است که اصل قانون اصلاح شود، خیر؛ دولت لایحه مکملی را با عنوان « اصلاح حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد» داده است، برای این که آثار تورمی آن قانون را تعدیل کند.

وی افزود: «اصلاح حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد» پیش از این تقریبا ۲ ماه پیش تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که دارای ۲ بند بود یک بندش اصلاح لایحه عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد بود و دیگری تخصیص سهمیه قیر رایگان بود که از منظر آن بندی که در بودجه به آن اضافه شده بود، دارای ایراد بود. هر دو لایحه را به صورت تجمیعی باهم تقدیم مجلس کردیم که متاسفانه مجلس با دو فوریت لایحه مخالفت کرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: برخی از نمایندگان محترم مجلس به وزرا اعلام کرده بودند که به صورت تکفیکی موافق بودیم اما به دلیل تجمیعی که دولت انجام داد، نظرات مخالفان بیشتر شد. از همین رو دولت تصویب کرد به صورت مجزا و با قید دو فوریت حدود ۲ هفته پیش مجددا این لوایح را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند که ما منتظر اعلام وصول و اظهارنظر نمایندگان در این خصوص هستیم.

وی تاکید کرد: دولت دو لایحه اصلاح «حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد» و «تعیین تکلیف نحوه تامین منابع قیر رایگان» را به صورت تکفیک شده به مجلس ارسال کرده است.

انتهای پیام/