رئیس سازمان غذا و دارو استعفا داد

صافی نیوز / طرح دارویار که از 22 تیرماه آغاز شد در کنار همه تمجیدها با هشدارهایی نیز همراه بود که در همین اواخر با کمبود دارو و اقلامی همچون آنتی بیوتیک و سرم در کشور مواجه شدیم تا جایی که همین امر باعث استعفای ناگهانی رئیس سازمان غذا و دارو شد.

به گزارش صافی، ساعات ابتدایی بامداد امروز بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو استعفا داد تا حدس و گمان ها در مورد فشار سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اهمال او در فرآیندهای مجموعه تحت امرش بالا بگیرد.

سازمان بازرسی قبلا هشدار داده بود؛ “چنانچه سازمان بازرسی به اسنادی دست پیدا کند که غذا و دارو در وظایف خود تعلل داشته و شرکت های دارویی اقدام به دپوی دارو با هدف بالا بردند قیمت ها کرده اند برخورد قاطع خواهیم کرد.”

موضوع اجرای نادرست طرح دارویار و تبعات ناشی از آن در بحران آنفلوآنزای اخیر چند روزی است که به دغدغه مردم تبدیل شده، موضوعی که با جاخالی عجیب نیستم، من شکستش ندادم”.

به نظر می‌رسد جاخالی عجیب وزیر از پذیرش مشکلات اجرای این طرح و فشارها به رئیس سازمان غذا و دارو که مسئولیت مستقیم اجرای طرح را برعهده داشته باعث استعفای شبانه او شده است.

چند روز پیش بود که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از نبود عزم و اراده جدی برای رفع مشکل کمبود دارو تأکید کرد در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است اما با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.

حسینعلی شهریاری با انتقاد از اینکه کمبودهای دارویی همچنان ادامه دارد و رفع نشده است، گفت: بارها در جلسات ستاد مبارزه با کرونا این موضوع را مطرح و یادآوری کردم اما علیرغم تمامی پیگیری ها و برگزاری جلسات توسط کمیسیون بهداشت و اینجانب در اغلب استان‌ها با کمبود جدی دارو مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است اما با کمبود آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.

پشت پرده کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی علت کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور را نبود همخوانی بین قیمت تمام شده تولید و فروش آن عنوان و اظهار کرد: کمیسیون بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو را موظف کرده قیمت‌ همه مواد اولیه از ابتدا تا انتهای خط تولید دارو را به اضافه ۱۰ تا ۲۰ درصد سود محاسبه کرده و نرخ جدیدی برای داروها تعیین کند.

مثل روز روشن بود

اهل پیشگویی نبوده و نیستیم؛ اما از همان 22 تیرماه که اجرای دارویار آغاز شد، در کنار همه تعریف و تمجیدها از این طرح و اهمیت آن برای نظام سلامت، هشدارهای متعددی هم درباره نحوه اجرایش مطرح شد. این‌که هزینه‌کرد میلیاردها دلار ارز ترجیحی دارو، مسیر درستی پیدا کرد تا مستقیما از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت شود و رانت تهیه آزاد دارو با قیمت پایین و قاچاق آن به کشورهای همسایه از بین برود، اقدام مهمی بود که وزیر بهداشت هم دیروز به آن اشاره کرد اما بارها تاکید شد که پاشنه آشیل طرح، پرداخت منظم و به موقع یارانه حمایتی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر و متعاقب آن، تسویه بیمه‌ها با داروخانه‌هاست؛ مسئولیتی که اگرچه بیمه سلامت از عهده انجامش برآمد، اما سازمان تامین اجتماعی که به گفته مدیرعاملش، 73 درصد مردم کشور را تحت پوشش دارد، در طول سه ماه گذشته سهم دارویار را نپرداخت و خروجی‌اش شد متوقف شدن تولید دارو توسط داروسازان و مواجهه مردم با کمبود اقلام دارویی.

وزیر از مسئولیت فرار کرد تا رییس سازمان غذا و دارو شبانه استعفا دهد!

بهرام عین اللهی نیمه شب گذشته با قبول استعفای دکتر بهرام دارایی از سمت معاونت وزیر و رییس سازمان غذا و دارو، طی حکمی دکتر محمود بیگلر، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران را به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو منصوب کرد.

با این جابجایی باید دید اشکالِ کار از اجرای نادرست طرح دارویار بوده یا از رئیس سازمان غذا و دارو.

انتهای پیام/