مرتضوی از رشد 3 درصدی اقتصاد خبر داد

صافی نیوز / وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش اشتغال، مسکن و توسعه اقتصادی رشد خوبی بوجود آمد، بعد از عبور از بحران دهه 90 که در تمام شاخص‌ها مخصوصا در حوزه رشد اقتصادی معدل آن در سال 1399، منفی نیم درصد بود، پایان سال 1401 به مثبت 3 درصد رسید.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، مرتضوی با اشاره به ناترازی موجود در برخی استان‌ها بخصوص استان‌های غرب کشور، گفت: در چندین جلسه شورای عالی اشتغال، آیت الله رئیسی در رابطه با عدالت در توزیع فرصت‌ها و امکانات تاکید ویژه کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌ که نگاه دولت، سرمایه‌گذاری و توسعه است، مدیریت منابع آب و نگاه عادلانه به منابع آب را از جمله این موارد برشمرد و‌ گفت: سد‌هایی در دست احداث است، همچنین در خصوص توسعه راه‌های شریانی استان، باید گفت این استان از بدو خلقت تاکنون در بن‌بست قرار گرفته است و خروج از این بن‌بست یکی از سیاست‌های دولت است که در سفر دولت نیز، اعتبارات خوبی در این حوزه پیش بینی شده است.

مرتضوی با اشاره به موضوع اتصال استان به صنعت ریل، بیان کرد: این پروژه پیشرفت خوبی داشته است که حتما محقق خواهد شد.

53 درصد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان، میانگین 53 درصد جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. هم در مصوبات سفر هم مصوبات شورای عالی تامین اجتماعی پیش بینی شده است و تعدادی درمانگاه و مراکز بهداشتی درمانی و تجهیز و توسعه بیمارستان امام علی فرخشهر و چند نقطه دیگر در دستور کار قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در سفر اول رئیس جمهور، فرصت‌های طلایی برای استان طراحی شده است، بیان کرد: در سال اول سفر نزدیک به 1400 میلیارد تومان در یک‌ گام اعتبار به استان ابلاغ شد و در گام دوم نیز 1300 میلیارد تومان ابلاغ شد که بی سابقه است.

مرتضوی تثبیت اشتغال در استان را اولویت دولت برشمرد و‌ گفت: با توجه به این که نرخ زاد و ولد این استان قابل قبول است، اما نرخ رشد آن مطلوب نیست و حدود 18 سال است که نرخ رشد آن ثابت است، این آلارم مهاجرت را به صدا در آورده است و‌حتما سیاست دولت این اسیت که در استان‌های دارای مهاجرت بالا، طرحی نو بیاندیشد تا مردم در جوار خانواده، مشغول اشتغال شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌ها و پروژه‌ها باید همان‌گونه که تعهد شده است، هماهنگ و آغاز شود، منابع نیز پیش‌بینی شده است، در کلان کشور نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان برای تکمیل و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های درمانگاهی بیمارستانی پیش بینی شده است که سهم چهارمحال و بختیاری نیز محفوظ خواهد بود. این استان استعداد مطلوبی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد و نگاه کلان دولت این است که با تقویت و تشویق بخش خصوصی و هدایت بنگاه‌های اقتصادی، بتوانند استان‌هایی که از شاخص‌ها پایین تر هستند را به یک تراز و توازن برسانند.

سید صولت مرتضوی در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، اظهارداشت: دولت سیزدهم برای جهان اسلام یک فرصت و یک نعمت است، گرچه کمتر از دو سال از عمر این دولت می‌گذرد اما خدمات این دولت در عرصه بین‌الملل و عرصه جهانی و داخل کشور قابل تقدیر است.
وی افزود: دولت سیزدهم تنها دولتی است که بعد از این‌که توفیق خدمت یافت، دارای برنامه شد. سند تحول دولت انقلابی در آغازین ماه‌های روی کار آمدن دولت تدوین، تنظیم و ابلاغ شد. مجموعه سیاست چشم‌ انداز‌های کشور، برنامه توسعه ششم، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به علاوه اسناد آمایشی ملی و استانی، تبدیل به برنامه تحولی دولت انقلابی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبور از بحران مالی سال 1400 سال عبوری شبیه به معجزه برشمرد و گفت: در شهریور 1400، نرخ تورم نقطه به نقطه کشور بالای 50 درصد بود، در اسفند 1400 تقریبا معدل تورم سالانه به 32 درصد رسید که البته این دولت شجاعت به خرج داد.

مرتضوی تاکید کرد: دولت سیزدهم با مدد الهی، پشتیبانی ملت و هدایت‌های مقام معظم رهبری در آغازین سال دولت، کار بزرگی را در خصوص حذف ارز ترجیحی انجام دادند، اقدام بزرگی بود، که البته در این موضوع به کالاها و تورم نیز دامن زده شد.

به ثبات اقتصادی خواهیم رسید

وی با بیان این‌که این دولت نقطه مرکزی کار خود را در حوزه اقتصاد قرار داد، بیان کرد: متاسفانه اقتصاد در دهه‌های گذشته بخصوص دهه نود در کشورما، اقتصاد شرطی شده بود و زلف اقتصاد را به اراده ارباب گره زده بودند، نه اراده الله که در دولت سیزدهم با دیپلماسی در حوزه سیاست خارجه، امروز جمهوری اسلامی به کانون ثبات تبدیل شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید داشت: دیپلماسی سیاسی دولت سیزدهم سبب شد دشمنان همه‌گزینه‌ها را از روی میز بردارند و به گزینه مذاکره عادلانه تن بدهند. مخالفین جمهوری اسلامی ایران تبدیل به موافق شدند.

مرتضوی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران، کانون توجهات است، بیان کرد: این موضوع سبب می‌شود در سال 1402 به ثبات در حوزه اقتصادی به فضل الهی خواهیم رسید.

وی با اشاره به اهداف طراحی شده، بیان کرد: در حوزه مسکن رسالت دولت احداث یک میلیون مسکن در سال است همچنین در حوزه اشتغال نیز ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و در بخش بهداشت و درمان و سلامت، ارتقاء سطح سلامت و افزایش میانگین امید به زندگی و توسعه متوازن و عادلانه و در بحث صادرات نیز، دولت صادرات صنعت پایه را در دستور کار قرار داد که این سبب شد صادرات نفت خام و فراورده‌های نفتی افزایش یاید.

انتهای پیام/