نامه ایران به شورای امنیت درخصوص اقدامات ضدایرانی آمریکا

صافی نیوز / سفیر ایران در سازمان ملل در نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تهران موضع روشن و ثابتی در قبال درگیریهای اوکراین دارد، گفت: تلاش بدبینانه آمریکا برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از پهپادها در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه کننده و کاملا بی اساس است.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل افزود: بنا به دستور دولت خود، در پاسخ به نامه مورخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳، از سوی نمایندگان دائم ایالات متحده آمریکا به سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۶۶۱) می نویسم که در آن نامه ایالات متحده در ادامه اتهامات مکرر و بی اساس خود و انتشار اطلاعات نادرست، بار دیگر تلاش کرده است تا ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد درگیری های جاری در اوکراین را مطرح کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تلاش بدبینانه ایالات متحده برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه کننده و کاملاً بی اساس است. جمهوری اسلامی ایران در چندین نوبت و از طریق مکاتبات مختلف به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد از جمله نامه مورخ ۱۷ اوت ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۶۱۰) این ادعاهای بی اساس و پوچ را رد کرده است.

ایروانی تصریح کرد: همه این اتهامات ساختگی یک بار دیگر رد می شود. شواهد ادعایی و به اصطلاح ضمیمه نامه که توسط آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده به عنوان «اطلاعات محرمانه» ارائه شده است، کاملا ساختگی و فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ایالات متحده نه تنها به دنبال گمراه کردن عمدی جامعه بین‌الملل است، بلکه به دنبال دستکاری مأموریت دبیرخانه سازمان ملل متحد تنها با هدف تامین منافع سیاسی خود، علیرغم نقض مداوم و قابل توجه قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: ما بار دیگر تاکید می کنیم که درخواست مکرر و غیر موجه ایالات متحده از دبیرخانه برای انجام تحقیقات به اصطلاح نقض قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه تبصره مربوطه رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) اجازه چنین مأموریت غیرقانونی را نمی دهد. ما مجدداً درخواست خود را از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اجرای مجدانه مأموریت خود، همانطور که در یادداشت رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) ذکر شده است، تکرار می کنیم.

ایروانی اضافه کرد: با توجه به ماده ۱۰۰ منشور سازمان ملل متحد، دبیرخانه سازمان ملل باید در برابر نفوذ اعمال شده توسط ایالات متحده و برخی کشورهای عضو که بد نیت عمل می کنند مقاومت کند و از مشروعیت بخشیدن به ادعاهای بی اساس و با انگیزه سیاسی که فاقد مدرک مناسب هستند، خودداری کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: من همچنین می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اتهامات بی‌اساس مشابهی را که برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در جریان جلسات توجیهی شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان‌های «حفظ صلح و امنیت اوکراین» و «تهدید» علیه کشورم مطرح کردند، قاطعانه رد کنم. به صلح و امنیت بین المللی» که در ۲۱ و ۲۶ جولای، ۱۷ اوت و ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (S/PV.۹۳۸۲, S/PV.۹۳۸۶, S/PV.۹۳۹۹, S/PV.۹۴۱۵) و همچنین اشاره ای بی دلیل به ایران در بیانیه به اصطلاح مشترک ایالات متحده و برخی کشورها در ۳۰ اوت ۲۰۲۳ در مورد جمهوری دموکراتیک خلق کره.

ایروانی ادامه داد: مجددا تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و موضع روشن و ثابتی در قبال درگیری‌های جاری در اوکراین دارد.

انتهای پیام/