پیروزی دین در عصر دین‌ستیزی/ دستیابی به عزت بین المللی

صافی - وقتی صحبت از عملکرد انقلاب اسلامی می‌شود، برخی‌ تنها به دستاوردهای مادی و کمی می‌پردازند این درحالی است که دستاوردهای معنوی انقلاب وجه تمایز آن با سایر انقلاب‌های جهان به شمار می‌آید.

دهه فجر، فرصتی است که اندیشمندان، سخنوران و مسئولان جامعه درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران سخن بگویند؛ مخصوصا دهه فجر امسال که انقلاب اسلامی به ۴۰ سالگی خود می‌رسد.

عدد ۴۰ در مکتب اسلام یک عدد معمولی نیست، عددی است که بیانگر رسیدن به کمال، رشد و بلوغ است. مثلا همه پیامبران در ۴۰ سالگی مبعوث شده‌اند، حضرت آدم در فراق بهشت ۴۰ روز گریسته است و زیارت اربعین یکی از نشانه‌ها مومن به شمار می‌آید.

این‌ها نشان می‌دهند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد و همین تفاوت‌ها باید باعث بشوند که امسال محور صحبت‌های سخنرانان و نوشته‌های نویسندگان این حوزه متفاوت‌تر باشد.

3032955

افتخار به یک گذشته «معنوی»

شعار چهل‌سالگی انقلاب اسلامی افتخار به گذشته و امید به آینده است، اما مسئولان ناخواسته سعی می‌کنند افتخار به گذشته را تنها در خدمت‌رسانی به روستاها، احداث سدها، صادرات و… خلاصه کنند؛ البته نمی‌توان کتمان کرد که انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای مادی بسیاری داشته است.

امروز ایران در تولید آلومینیوم رتبه ۲۰ جهان را دارد، هفدهمین تولیدکننده برق جهان است، رتبه نخست تولید پسته جهان را دارد، به ۳۹ کشور جهان قطعات خودرو صادر می‌کند، در تولید بنزین رتبه چهاردهم جهان را دارد و ۱۸ برابر متوسط جهانی فولاد تولید می‌کند. این‌ها را نمی‌تواند نادیده گرفت و بیان نکرد اما آنچه باعث شده این انقلاب امروز ۴۰ سالگی خود را جشن بگیرد، موضوعاتی است فراتر از این بحث‌ها.

مهم‌ترین تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌هایی چون انقلاب فرانسه، انقلاب الجزایر و… جنبه معنوی آن است. انقلاب اسلامی ایران بیش‌تر از آنکه به‌دنبال مادیات باشد، برخی اهداف معنوی و آرمان‌های اساسی را که برگرفته از اسلام است مطرح کرده و در همان مسیر حرکت کرده است، چیزی که امروز شاید برای نسل سوم و چهارم انقلاب چندان ملموس نباشد.

3040563 1

استقلال، آزادی، اولین دستاورد جهموری اسلامی

دستاوردهایی که از همان شعارهای سال ۵۷ پیدا بود: استقلال، آزادی جمهوری اسلامی. دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی ایران در هر گوشه و کنار این سرزمین وجود دارند، هرچند بر اساس عادت، شاید امروز زیاد قدرشان را ندانیم.

حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، یک فعال فرهنگی و دینی معتقد است که استقلالی که دوران انقلاب نیز از شعارهای اصلی انقلابیون بود، اولین دستاورد انقلاب ایرانیان است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: نمونه‌های این استقلال را می‌توان در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مشاهده کرد، ایران اسلامی از لحاظ اقتصادی و امنیتی کشوری کاملا مستقل است و در طول چهل‌سال در مسائل سیاسی و فرهنگی عملکرد بی‌نظیری داشته است.

حسینی،بر این باور است که تبدیل‌شدن عدالت اجتماعی به یک ارزش اساسی، از دیگر دستاوردهای انقلاب است: مسئولین اجرایی در طول چهل سال انقلاب برای تقویت عدالت اجتماعی در ایران تلاش کرده اند که نتیجه این تلاش ها در مواردی همچون آمار افراد تحت پوشش بیمه در دوران قبل و بعد از انقلاب مشهود است و نکته دیگر اینکه، تبدیل شدن خود عدالت به یک ارزش اجتماعی، دستاورد بزرگی به حساب می آید.

3040554

عزت بین‌المللی

اما به عقیده حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی، جمهوری اسلامی ایران بنابر کلام مقام معظم رهبری، راه درازی تا رسیدن به نقطه آرمانی عدالت و مهدویت در پیش دارد.

او می‌گوید: از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌توان به مبارزه با فسادهای بین‌المللی استکبارگران جهانی مثل آمریکا اشاره کرد، ایران اسلامی در طول عمر چهل ساله انقلاب یکه و تنها به مصاف فسادهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی کشورهای استکبار جهانی رفته و یقینا تا زمان رسیدن به هدف آرمانی خود، دست از مبارزه با ظالمان و یاری مظلومان جهان برنخواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی عزت بین‌المللی را مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی معرفی می‌کند: اینکه کشورهایی مانند عربستان بسیار ثروتمندهستند، بر هیچکس پوشیده نیست، اما اینکه سردمداران آمریکایی این کشور را گاو شیرده می نامند، مایه ننگ مردم و مسئولین این کشور است، در حالی که مردم ایران پس از انقلاب اسلامی علی‌رغم تمام فشارهای اقتصادی و اجتماعی، عزت خود را حفظ کرده‌اند و همچنان روی پای خودایستاده‌اند.

در کتاب بازسازی تفکر اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)، احیای انسانیت، احیای دین و شریعت و تشکیل جامعه بر اساس احکام الهی، از جمله دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی معرفی شده است.

2714637

این انقلاب انسان را احیا کرد

در صفحه ۱۳۷ این کتاب آمده است: «این انقلاب معنوی، انسان را احیا کرد. نتایج این انقلاب نه تنها کشور ایران را در برگرفت؛ بلکه پیروزی انقلاب اسلامی توجه تمام اندیشمندان و صاحبنظران جهان را به خود جلب کرد و مردم را به سوی معنویت هدایت نمود.

بازگرداندن مردم به سوی معنویت و ارزشهای انسانی از نتایج معنوی انقلاب اسلامی است. از دیگر نتایج این انقلاب، احیای احکام اسلام و دین؛ یعنی احیای اسلام ناب محمدی(ص) و قرآن کریم است؛ و مردم، احکام اسلامی را در زندگی اجتماعی و سیاسی خود به کار بردند. آنان در سایۀ این احکام، نه تنها فرایض و عبادات خود را به انجام رسانیدند؛ بلکه برای حل مسائل سیاسی و اقتصادی خود، سعی و تلاش گسترده ای را شروع کردند.»

این کتاب عملی‌ساختن نقش زنان در جامعه و ایجاد اتحاد و اخوت بین مسلمانان را از دیگر دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی ایران دانسته است.

از طرفی دیگر اینکه جمهوری اسلامی در وسط بحرانی‌ترین منطقه جهان جزو امن‌ترین کشورهاست، یکی دیگر از دستاوردهای معموی انقلاب است. جمهوری اسلامی ایران در عین مبارزه مستمر با دولت‌های ظالم و مستکبر از امن‌ترین کشورهای جهان است.

پیروزی دین در عصر دین‌ستیزی

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز هم هدف جمهوری اسلامی ایران را تعالی انسانی و ایجاد فضایی مناسب برای رشد معنوی می‌داند.

او می‌گوید: انقلاب اسلامی در عصر مکاتب دین‌ ستیز مانند مارکسیسم و لیبرالیسم به پیروزی رسید و موتور محرکه آن مذهب بود.

2714630

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه از دستاوردهای قرابت بین فرهنگ و ارزش‌ های دینی متعهد شدن هنرمندان به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است توضیح می‌دهد: انقلاب اسلامی مرهون اتحاد مردم و رهبری امام بود و امروز نیز تداوم انقلاب نیازمند همین عوامل است.

همه این دستاوردها درحالی است که دشمنان ایران سال‌هاست تلاش می‌کنند با کلیدواژه معیشت، مردم را نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی بدبین کنند.

مشکلات زودگذر نباید ما را از دستاوردهای دائمی غافل کند

علی رحیمی، یک کارشناس مسائل اجتماعی درگفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: واقعیت این است که انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها تلاش داشته تا جایگاه معنویت را در عصر سرماخوردگی بشر در ایران احیا کند و حضور مردم در عرصه‌های مختلف مثل دوران دفاع مقدس، نشان می‌دهد که مردم ایران نیز خود گرایش بیش‌تری به مباحث معنوی و دینی دارند.

او توضیح می‌دهد: هرچند مشکلات معیشتی و اقتصادی مخصوصا در دهه اخیر باعث شده زندگی برای اقشاری از مردم دشوارتر شود، اما این نباید باعث بشود که مردم دستاوردهای کلان انقلاب را فراموش کنند.

این کارشناس می‌گوید: از طرفی دیگر اشتباهات و کارهای نادرستی که از سوی برخی از مسئولان اجرایی صورت گرفته، زمینه را برای دشمنان فراهم کرده که مردم را نسبت به انقلاب بدبین کنند و قطعا در این برهه حساس، رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار باید دستاوردهای انقلاب را برای مردم مخصوصا نسل جوان تبیین کنند.

3040555

امروزه برخی از مخالفان و معاندان بر این نکته تاکید دارند که حتی اگر رژیم طاغوت شاهنشاهی به حکومت خود ادامه می‌داد، ممکن بود همین دستاوردهای مادی را در برداشته باشد.

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این افراد می‌گوید: «پس بپذیریم جمهوری اسلامی هم از کارآمدی‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف برخوردار بوده و توانسته است، رکوردهای ارزشمندی را به دست آورد و این‌همه سیاه‌نمایی و القای ناکارآمدی، ناشی از عملیات روانی هدفمند دشمنان و یا برخی دوستان غافل است.
دوم اینکه، دستاوردهای مادی جمهوری اسلامی، غالبا در شرایط بحران و یا فشار و تحریم و تهدیدات سنگین به دست آمده و نه در یک شرایط آرام و همواری مثل دوران پهلوی یا شرایط کشورهایی از قبیل امارات و عربستان و مالزی و…
سومین نکته مهم اینکه بخش قابل توجهی از دستاوردهای جمهوری اسلامی متکی به توان داخلی و بومی است و نه فقط محصول داشتن ثروت هایی از جنس فروش نفت.»

امروزه اگرچه به مناسبت دهه مبارک فجر نمایشگاه‌های بسیاری در جای جای کشور برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی برپا می‌شود، اما نباید فراموش کرد که شاید نیمی از دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل عرضه در نمایشگاه‌ها نیستند و در دل انسان‌ها حک شده‌اند. آن‌ همان دستاوردهایی هستند که باید بیش‌تر بگوییم و بیش‌تر دوست بداریم.

انتهای پیام/