حریرچی:

کرونای آفریقایی از همه جهش ها خطرناکتر است

صافی نیوز / معاون کل وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در خصوص تفاوت ویروس هندی انگلیسی و افریقای بیان کرد: مردم در مورد هم این ویروس‌ها باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بپردازند و خود را درگیر نام ویروس نکنند، اما نگرانی ما از ویروس آفریقای نسبت به دیگر نوع جهش یافته کرونا بیشتر خواهدبود که امیدواریم تا آخر هفته عمده افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال در کشور واکسینه خواهند شد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ایرج حریرچی در خصوص روند اجرای واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در کشور اظهار کرد: واکسیناسیون این گروه سنی از افراد در هر استانی متفاوت است در اکثر استان‌ها بیش از ۵۰ درصد و در برخی دیگر از استان‌ها ۶۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شده اند که امیدواریم تا آخر هفته عمده افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال در کشور واکسینه خواهند شد.

اوافزود: در هفته آینده با شروع واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال لکه گیری واکسیناسیون بالای ۸۰ سال نیز ادامه خواهد یافت. همچنین افرادی که قبلا به مراکز درمانی برای دریافت واکسن مراجعه کرده اند از طریق پیامک و یا تماس تلفنی واکسینه خواهند شد.

او در خصوص افراد ساکن در شهر‌های بزرگ که با مشکلات مالی و اقتصادی به بخش‌های خصوصی برای دریافت واکسن مراجعه کرده اند گفت: در هفته‌های آتی از طریق سامانه سلامت با ارائه کد ملی تاریخ تولد و شماره همراه با این دسته از افراد تماس گرفته و واکسن دریافت خواهند کرد.

حریرچی در خصوص میزان واکسن تصریح کرد: هیچ نگرانی در زمینه میزان واکسن موجود نه تنها برای گروه سنی بالای ۸۰ سال و حتی دیگر گروه‌های سنی نبوده بلکه شاهد خبر‌های بسیار خوبی را در جهت واردات واکسن در روز‌های آتی خواهیم بود و امیدواریم افراد بالای ۶۵ سال و گروه‌های سنی بین ۱۵ تا ۶۴ ساله که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند تا ۲۰ یا ۳۰ خرداد واکسینه شوند.

او در خصوص تفاوت ویروس هندی انگلیسی و افریقای بیان کرد: مردم در مورد هم این ویروس‌ها باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بپردازند و خود را درگیر نام ویروس نکنند، اما نگرانی ما از ویروس آفریقای نسبت به دیگر نوع جهش یافته کرونا بیشتر خواهدبود و براساس آمار و تجربه‌های بین المللی این نوع ویروس از کرونای هندی و برزیلی جهش یافته‌تر و مقاوم‌تر در برابر درمان و واکسیناسیون خواهدبود، اما تنها درخواست ما رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

او گفت: برخی از علائم کرونای هندی در داخل کشور مشاهده شده است. همچنین احتمال این که با ورود اتباع هندی در تاریخ ۲۲ فرودین و ۲ اردیبهشت کرونای هندی به داخل مرز‌های کشور وارد شده باشد بسیار زیاد است، اما در ساعت ۲۴ امشب مشخص خواهد شد که آیا کرونای این اتباع از نوع جهش یافته هندی است با خیر.

انتهای پیام/