وزیر دادگستری:

یکی از ایرادات طرح تسهیل صدور مجوزها در حوزه وکالت دادگستری، این است که باعث کاهش سطح علمی وکلا می‌شود.

صافی نیوز/ امین حسین رحیمی وزیر دادگستری اظهار داشت، یکی از ایرادات طرح تسهیل این است که باعث کاهش سطح علمی وکلا می‌شود، زیرا کسانی که یک درصد اول محسوب می‌شود شاید میانگین نمراتشان پایین باشد، در نتیجه تعداد وکلای پذیرفته شده بدون اینکه سطح علمی مناسبی داشته باشند افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش صافی، وزیر دادگستری با اشاره به موضوع بیکاری وکلا و راهکارهای صحیح برای رفع این معضل اظهار داشت: معتقدم باید شرایط را فراهم کنیم که وکالت در کشور در بسیاری از دعاوی و موضوعات اجباری شود.

رحیمی ادامه داد: یعنی دعاوی که افراد در حال حاضر خودشان می‌توانند بدون حضور وکیل در محاکم طرح و پیگیری کنند، باید الزاماً با حضور وکیل باشد، در اینصورت نیاز جامعه به وکیل افزایش پیدا می‌کند و به تبع می‌شود با یک فرآیند منطقی تعداد وکلا را افزایش داد.

وزیر دادگستری تصریح کرد: اجباری شدن حضور وکیل در محاکم نیاز به مقدمه‌ای دارد؛ زیرا اگر حضور وکیل در محاکم اجباری شود، بسیاری از افراد استطاعت مالی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، بنابراین نیاز به سازوکار بیمه وکالت داریم تا هزینه‌ها کنترل شود.

وی با بیان اینکه دعاوی که هم‌اکنون توسط افراد غیر وکیل طرح می‌شود از موجبات اطاله دادرسی است، افزود: یکی از راه‌های رفع اطاله دادرسی طرح صحیح دعاوی است که نیاز به وکلای با سواد دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه استفاده از خدمات وکلا منحصر در دعاوی نیست، تصریح کرد: معتقدم در تنظیم قراردادها و معاملات بیشتر باید از وکلای باسواد بهره برد، اگر کارکردی که وکلا و حقوق‌دانان در کشورهای دیگر دارند در ایران وجود داشته باشد، تعداد وکلا کشور ما بسیار کم است.

وی خاطرنشان شد، یکی از ایرادات طرح تسهیل این است که باعث کاهش سطح علمی وکلا می‌شود، زیرا کسانی که یک درصد اول محسوب می‌شود شاید میانگین نمراتشان پایین باشد و در نتیجه تعداد وکلای پذیرفته شده بدون اینکه سطح علمی مناسبی داشته باشند افزایش پیدا می‌کند.

رحیمی بیان داشت: لازم است در دوره کارآموزی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا کاهش سطح علمی وکلا جبران شود که ما پیشنهادات خود را در این باب به مرکز وکلای قوه قضاییه ارائه کرده‌ایم و قرار است به کانون وکلا هم پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

انتهای پیام/