داروغه زاده:

رای اکثریت در هیات داوران جشنواره فیلم فجر، حاکم است

صافی - دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه هیات داوران این جشنواره هنری، رئیس ندارد، تاکید کرد: رای هیات داوران به‌صورت اجتماعی است و درصورت نرسیدن به اجماع، با نظر اکثریت خودشان به نتیجه می رسند و حرف آخر را هیچ فردی نمی‌زند.

«ابراهیم داروغه ‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، افزود: طبق روال سالهای گذشته، نمایش فیلم‌ها زودتر برای داوران آغاز می‌شود تا آرای دقیق را اعلام کنند و این موضوع تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد.

وی افزود: همچنین رای هیات داوران به‌صورت اجتماعی است و اگر در مورد ویژه‌ای نتوانند به اجماع برسند با نظر اکثریت خودشان به نتیجه می رسند، در جشنواره رئیس هیات داوران نداریم و حرف آخر را هم هیچ فردی نمی‌زند.

داروغه‌زاده تصریح کرد:هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود مهم‌ترین رکن آن هیات داوران است و وظیفه ما این است به این رکن احترام بگذاریم، اگر هر کسی بخواهد با نظر خود هیات داوران و انتخاب را زیر سوال ببرد شرایط را سخت می‌کند.

وی با تشکر از زحمات اهالی رسانه برای پوشش اخبار این رویداد سینمایی گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، در بخش نگاه نو ۱۰ و برای اولین بار سه انیمیشن سینمایی در جشنواره روی پرده می‌روند، سیمرغ فیلم مستند و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه مجددا به جمع سیمرغ‌های جشنواره بازگشته‌اند و رای‌گیری برای انتخاب سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم، امسال برای دومین بار با کمک همراه اول با روشی ساده‌تر و دقت بالاتر انجام خواهد شد.

داروغه ‌زاده در ادامه با اشاره به اکران مردمی آثار در تهران و مراکز استان‌های کشور گفت: در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر که مصادف است با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران در اختیار صاحبان آثار قرار خواهد گرفت و تمامی سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته موفق به

دریافت سیمرغ شدند، ۱۳ بهمن‌ماه در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت حضور خواهند یافت.

امکان نمایش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در جشنواره وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور نداشتن فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» در جشنواره امسال گفت: با اینکه فیلم، پروانه نمایش دارد اما براساس قواعد جشنواره امکان نمایش آن در جشنواره نیست و امیدواریم به زودی شاهد اکران این اثر سینمایی در چرخه طبیعی اکران آثار باشیم.

داروغه ‌زاده درباره حضور فیلم اولی‌ها و همچنین اکران آثار در بخش خارج از مسابقه نیز گفت: در آیین‌نامه و فرم فراخوان، تعداد مشخصی درباره فیلم‌های اولی معین نشده و تعداد این آثار تماما بستگی به نظر هیات انتخاب داشت و این همین اساس امسال داوران دو فیلم را حائز شرایط لازم برای حضور در بخش مسابقه دانستند و درخصوص بخش خارج از مسابقه، تعداد فیلم های رزرو اعلام شده که طبق درخواست صاحبان آثار به نمایش در می‌آیند.

سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا فیلمی با موضوع چهل سال انقلاب در این دوره از جشنواره حضور ندارد، افزود: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود، سینمای ما نیز یک اتفاق فرهنگی است.

وی از سینمای ایران به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: سینمای بعد از انقلاب، مرهون امام و انقلاب بود و امام خمینی (ره) گفتند ما مخالف سینما نیستیم، مخالف فحشا هستیم و همین مساله سبب شد تا فحشا از سینما خارج شد و سینمای امروز تبدیل به افتخار در دنیا شود.

نمایش عمومی فینال جام ملت‌های آسیا در سینمای رسانه

داروغه‌زاده سپس با اشاره به مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا، وعده داد چنانچه تیم ملی ایران در مسابقه فینال حضور داشته باشد تمهیدی برای نمایش بازی در سالن سینمای رسانه فراهم خواهد شد.

وی درباره سهم صاحبان فیلم از پخش آثار در شهرستان‌ها نیز گفت: پرداخت سهم برعهده سازمان سینمایی است و کل رقم حقوق صاحبان آثار در شهرستان‌ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شده است، سال گذشته بخش نمایش شهرستان‌ها به‌صورت منظم کار خود را انجام داد و تمام حقوق صاحبان آثار توسط سازمان سینمایی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌های سازمان سینمایی با شهرستان‌ها مربوط به این بخش است، در واقع این امر توافقی است که از طریق خانه سینما و سازمان سینمایی صورت می‌گیرد. از همین رو چیزی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند و هیچ مبلغی توسط استانداری‌ها پرداخت نمی‌شود.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از۱۰ تا ۲۲ بهمن در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار می شود.