آیا دامنه نوسان از معاملات بازار سرمایه حذف می‌شود؟

صافی نیوز / یک کارشناس بازار سرمایه درباره حذف کامل دامنه نوسان در معاملات بازار سرمایه توضیحاتی داد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در خصوص محور‌های رسیدن به ثبات اقتصادی گفت: حذف دامنه نوسان نیازمند شرایط خاصی است و ثبات اقتصادی حتی با فرض بهبود شرایط بین المللی، رفع تحریم‌ها و حتی با فرض گشایش‌ها به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:در حال حاضر اقتصاد کشور تورم بالایی دارد، به نظر می‌رسد که سال بعد نیز تورم شدیدتری خواهیم داشت. نرخ دلار نامشخص است و بودجه سال بعد که مهم‌ترین لایحه اقتصادی کشور است نیز وضعیت نا معلومی دارد. همچنین نرخ بهره نیز با نوسان زیادی همراه است. بنابراین، تقریبا تمام پارامتر‌های اقتصادی نا مشخص هستند و در کوتاه مدت نمی‌توان امیدی به ثبات این پارامتر‌ها داشت.

او افزود: ثبات اقتصادی طی یکسال آینده محقق نمی‌شود و اگر به فرض نیز محقق شود، حذف دامنه نوسان تصمیمی است که نیاز به مشورت و دریافت نظر خبرگان بازار دارد. در بازار سرمایه ما هیجانات بیش از حدی وجود دارد، بنابراین برداشتن دامنه نوسان با وجود این هیجانات، پارامتر‌های مختلف اقتصادی و تغییرات مداومی که وجود دارد فعلا به صلاح بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تجربه‌های قبلی حذف دامنه نوسان اظهار کرد: دامنه نوسان سال هاست که درکشور ما وجود دارد و مردم به آن عادت دارند. در مقطعی از زمان در بازگشایی برخی از سهم‌ها در بازار پایه دامنه نوسان را برداشته شد که شاهد هیجانات بیش از حد بودیم؛ بنابراین ما نداشتن دامنه نوسان یا بازتر بودن این دامنه را در بازار پایه و پیش گشایش‌ها تجربه کرده ایم و شاهد رفتار‌های هیجانی به دنبال آن بوده ایم.

تاجبر گفت: فعالان بازار سرمایه اغلب افراد بالغ و حرفه‌ای نیستند و در خصوص آموزش این افراد نیز به اندازه کافی کار نکرده ایم؛ بنابراین تا زمانی که فعالان بازار به بلوغ لازم نرسند باید از رفتار‌های هیجانی خودداری کرد، برداشتن دامنه نوسان به نفع بازار نیست.

او درباره زیرساخت‌های لازم برای حذف دامنه نوسان تصریح کرد: بازار سرمایه تا دو سال قبل ۱۰۰ هزار نفر فعال و ۷۰۰ هزار نفر سهامدار داشت. امسال تعداد فعالان بازار به چندین میلیون نفر رسیده است. پس طبیعی است که زیرساخت‌های بازار سرمایه نتوانند خود را با این رشد بی سابقه تعداد سهامداران تطبیق دهند؛ بنابراین بایدبه تدریج در مورد زیرساخت‌های سخت افزاری، آموزش سهامداران و با تجربه شدن آنان اقدام شود. اما این اقدام زمان بر و نیازمند اهتمام زیاد از سوی متولیان بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چگونگی دامنه نوسان در بورس‌های سایر کشور‌ها توضیح داد: در بورس‌های حرفه‌ای دامنه نوسان نداریم و یا بسیار محدود است. در کشورهای دیگر اکثر مردم با واسطه نهاد‌های مالی مثل صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های سبدگردانی سرمایه گذاری می کنند.

تاجبر افزود:در ایران که مردم بی واسطه سرمایه گذاری می‌کنند، حذف دامنه نوسان ممکن است منجر به واکنش بیش از حد افراد و سواستفاده شود. مجددا تاکید می‌کنم با توجه به بلوغ فعلی بازار عملی شدن این طرح عواقب خوبی در پی نخواهد داشت.

او ادامه داد: در بازار باید افراد براساس ارزش گذاری اقدام به خرید و فروش سهام کنند و ارزش گذاری شرکت‌ها نیز براساس پارامتر‌هایی است که نوسان نداشته باشند. اما متاسفانه در بازار سرمایه فعلی هر فرد برای خود یک EPS را بدست می‌آورد که غالبا هم اشتباه و با انحراف بالاست است، در نتیجه سهم‌ها نیز متناسب با همین تخمین‌ها و گمانه زنی‌ها نوسانات بالایی پیدا می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:بهتر است یک دامنه نوسان وجود داشته باشد تا به هیجانات دامن نزند. در بورس‌های دنیا نیز برای ورود مستقیم مردم محدودیت‌هایی وجود دارد، یعنی همه مردم نمی‌تواند وارد بورس شوند و باید از طریق واسطه‌های مالی سرمایه گذاری کنند. پس با بازار حرفه‌ای تری روبه رو هستند و حذف دامنه نوسان برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.