با 7 ساعت خواب در شبانه روز از آسیب دیدن قلبتان جلوگیری کنید!

صافی نیوز / نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه کمتر از ۷ ساعت خوابیدن در شبانه‌روز می‌تواند به قلب شما آسیب برساند، چرا که به عنوان مثال حدود یک سوم آمریکایی‌ها به جای هفت تا هشت ساعت توصیه شده، هر شب تنها پنج تا شش ساعت می‌خوابند.

به گزارش صافی، آیا شما از جمله کسانی هستید که هر روز زود از خواب بیدار می‌شوید و بچه‌های خود را برای مدرسه آماده می‌کنید و برای رسیدن به مترو و رسیدن به سر کار خود عجله می‌کنید و از آن طرف آیا شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانید تا کارهایتان را تمام کنید؟

اختلالات خواب

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است، شما تنها نیستید. تحقیقات می‌گوید حدود یک سوم آمریکایی‌ها نیز همینطور هستند و به جای هفت تا هشت ساعت توصیه شده، هر شب فقط پنج تا شش ساعت می‌خوابند.

اما چیزی که ممکن است ندانید این است که حتی یک کم خوابی خفیف و مزمن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در آینده افزایش دهد.

بررسی‌های انجام شده بر روی هزاران نفر نشان داده است که افرادی که کمبود خواب خفیف اما مزمن و مداوم را گزارش می‌کنند، در آینده نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

یافته‌های این پژوهش

یک مطالعه جدید از دانشگاه کلمبیا نشان داده است که وقتی شما به اندازه کافی نمی‌خوابید، چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد.

این مطالعه نشان داد که تنها پس از شش هفته کاهش مدت خواب، سلول‌هایی که رگ‌های خونی شما را پوشانده‌اند، مملو از اکسیدان‌های مضر می‌شوند و این سلول‌های محروم از خواب برخلاف سلول‌هایی که به اندازه کافی استراحت می‌کنند، قادر به فعال سازی دفاع آنتی اکسیدانی برای از بین بردن مولکول‌های مضر نیستند.

نتیجه این که همان سلول‌های متورم و آسیب‌دیده، اولین گام برای ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

دکتر سانجا جلیک مدیر مرکز پزشکی خواب در کلمبیا و استاد پزشکی در بخش پزشکی ریه، آلرژی و مراقبت‌های ویژه در کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا و سرپرست این مطالعه می‌گوید این مطالعه نشان دهنده برخی از شواهد مستقیم اولیه مبنی بر این است که کمبود خواب مزمن و حتی خفیف می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود.

وی افزود: تا به حال ما فقط در مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین خواب و سلامت قلب را دیده‌ایم، اما این مطالعات می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی باشد که قابل شناسایی و کنترل نیستند. فقط مطالعات تصادفی‌سازی و کنترل‌شده می‌تواند نشان دهد که آیا این ارتباط واقعی است و چه تغییراتی در بدن ناشی از خواب کوتاه می‌تواند بیماری قلبی را افزایش دهد.

مطالعات قبلی به کمبود خواب مزمن توجه نکرده‌اند. مطالعات خواب انسانی تاکنون اثرات فیزیولوژیکی چند شب محرومیت شدید از خواب را بررسی کرده‌اند.

دکتر جلیک می‌گوید: بیشتر مردم هر روز در زمان مشخصی از خواب بیدار می‌شوند، اما تمایل دارند زمان خوابیدن خود را یک تا دو ساعت به تاخیر بیندازند. ما می‌خواستیم این رفتار را که رایج‌ترین الگوی خواب در بزرگسالان امروزی است، بررسی کنیم.

پژوهشگران نزدیک به ۱۰۰۰ زن را در واشنگتن برای این مطالعه غربالگری کردند و ۳۵ زن سالم را که معمولاً هر شب ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند، ثبت نام کردند که می‌توانستند این مطالعه ۱۲ هفته‌ای را تکمیل کنند.

این زنان ابتدا طبق روال معمول خود می‌خوابیدند، اما به مدت شش هفته ۱.۵ ساعت دیرتر از همیشه به رختخواب رفتند و خواب هر شرکت‌کننده با ردیاب‌های مخصوص خواب روی مچ بررسی شد.

جلیک می‌گوید: اگر افراد حداقل هفت تا هشت ساعت در شب بخوابند، بسیاری از مشکلات حل می‌شوند. افرادی که جوان و سالم هستند باید بدانند که اگر کمتر از این میزان بخوابند، خطر ابتلای خود به بیماری قلبی و عروقی را بیشتر می‌کنند.

مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر نشان می‌دهد که زمان خواب نامنظم ممکن است خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. تیم دکتر جلیک در حال برنامه‌ریزی مطالعه‌ای است تا ببیند آیا تغییر زمان خواب مانند کمبود خواب مزمن اما منظم و کوتاه بر سلول‌های عروقی تأثیر می‌گذارد یا نه.

این مطالعه در مجله نیچر(Nature) منتشر شده است.

انتهای پیام/