حج و زیارت:

زائران سفر‌های حج عمره برای پیش ثبت نام آماده شوند

صافی نیوز / سازمان حج و زیارت اعلام کرد زائرانی که سند اولویت دار در اختیار دارند برای پیش ثبت نام حج عمره آمادگی داشته باشند.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد که با توجه به فراهم شدن مقدمات اولیه سفر‌های عمره و حج زائرانی که سند اولویت دار در اختیار دارند برای پیش ثبت نام آمادگی داشته باشند.

دراین نشست که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد آقای غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت از صدور ویزا برای نمایندگان کمیته‌های سازمان حج و زیارت جهت سفر به عربستان و انعقاد قرارداد درحوزه‌های مختلف برای سفر‌های عمره خبر داد.

وی گفت: گروه اول به کشور میزبان اعزام شده اند و سفر کارشناسان کمیته‌های مسکن، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و … نیز برنامه ریزی شده است.

به گفته آقای رضایی طبق برنامه ریزی اولیه اعزام روزانه بیش از هزار نفر برای عمره پیش بینی شده است و این روند به مرور امکان افزایش دارد.

معاون حج و عمره همچنین از کارشناسی انجام شده در خصوص اخذ مبلغ علی الحساب برای پیش ثبت نام حج آینده گزارش داد و افزود: برای حفظ حقوق زائر ارز مورد نیاز برای عملیات حج باید از بانک مرکزی خریداری شود و در مراحل بعدی ثبت نام باقیمانده قیمت بر اساس گروه انتخابی زائر دریافت خواهد شد.

در ادامه این جلسه مسئولان حوزه حج و زیارت به آمادگی کارگزاران، مدیران و عوامل اجرایی برای اعزام به سفر گزارش داده و اعلام کردند که نرم افزار مورد نیاز برای ثبت نام از زائران عمره آماده شده و روند اخذ روادید همچون حج به صورت الکترونیکی و در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

آقای سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت هم با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تامین بخشی از ارز مورد نیاز سفر‌های عمره از بانک مرکزی اظهار کرد: با مشخص شدن قیمت ارز هزینه سفر عمره نهایی و اعلام خواهد شد و زائران بر اساس اولویت سندی که در اختیار دارند می‌توانند به سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

بر پایه این گزارش، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در خصوص نحوه نام نویسی از زائران حج و عمره توصیه‌هایی ارائه کرد و از مسئولان حوزه فناوری سازمان حج و زیارت خواست که موارد مختلف در خصوص ثبت نام را از قبل آزمایش کنند تا در هنگام عملیات خللی در روند آن ایجاد نشود.

در ادامه این جلسه آقای دکتر بهروز مینایی بیدگلی از کارشناسان خبره در زمینه هوش مصنوعی (و رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت) با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، در خصوص ظرفیت‌های هوش مصنوعی در حج گزارش داد و پیشنهاد‌هایی در خصوص بهره گیری از آن در این حوزه ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب نیز با توجه به تحولات در حوزه حج و زیارت بر لزوم توجه و بکارگیری دانش‌های نو در حوزه حج تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در برنامه‌های حج پیشتاز بوده است باید افق آینده مدنظر قرار گرفته و در این مسیر گام برداشته شود.

انتهای پیام/