سخنگوی کاخ سفید:

فعلا روی احیای برجام متمرکز نیستیم

صافی نیوز / سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت که با وجود حفظ کانال‌های دیپلماتیک با ایران، سیاست واشنگتن در قبال آن تغییری نکرده است و فعلا برنامه آن محدودسازی ایران از طریق «اعمال فشار» است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به موضع اخیر آمریکا مبنی بر این که برجام(توافق هسته‌ای) فعلا در دستور کار آن قرار ندارد، وجود کانال‌های دیپلماتیک با ایران چه توجیهی دارد؟ گفت: «داشتن کانال‌های باز گفت‌وگو مهم است. تکرار می‌کنم که سیاست ما در قبال ایران تغییری نکرده است. ما در این باره بسیار صریح بوده‌ایم.»

پیر با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در خاورمیانه و برخی اقدامات آن مانند فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه که به رقابت تسلیحاتی در آن دامن زده است، گفت: «ما روی محدودسازی رفتار ثبات‌زدای ایران از طرق اعمال فشار، همکاری و هماهنگی نزدیک با متحدانمان و تنش‌زدای در منطقه متمرکز هستیم.»

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از چند ماه از آغاز آن در اوایل سال ۲۰۲۲، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.
ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

واشنگتن در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، سخنگوی کاخ سفید گفت که سیاست واشنگتن برای اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند، تغییری نکرده است.

او در این راستا افزود: «بنابراین، ما همواره در حال رصد دقیق فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم هستیم.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در خارج از کشور، از جمله ایران با بیان این که اطلاعات جدیدی برای ارائه در این باره ندارد، گفت: «دولت آمریکا موضوع زندانی شدن غیرقانونی یا گروگان‌گرفته شدن آمریکایی‌ها در خارج از کشور را بسیار جدی می‌گیرد. این موضوع برای این دولت در اولویت قرار دارد.»

اظهارات پیر درباره آزادسازی زندانیان در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها برای رسیدگی به موضوع تبادل زندانیان در چارچوبی جدا از مذاکرات توافق هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام/