طی مراسمی تاکید شد؛

مشاهیر ایران نباید توسط دیگر کشورها مصادره شود/ معرفی نفرات برتر

صافی نیوز - ارومیه - مدیر عامل تولیت شمس تبریزی در خوی گفت: نباید بگذاریم مشاهیر ما توسط کشورهای دیگر مصادره شوند.

به گزارش صافی نیوز، سیدفتاح کبیری جمعه شب در مراسم پایانی بخش شعر همایش ملی شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه تلاش می کنند با مصادره مشاهیر و نام آوران کشور ما،برای خود تاریخ و سابقه فرهنگی جعلی درست کنند افزود: قصور ما در معرفی و بزرگداشت مشاهیر تاریخی، فرهنگی و علمی سبب شده است که برخی از کشورهای منطقه آن بزرگان را بنام خود مصادره کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشاهیر ما، گنجینه های تاریخی، فرهنگی و دینی ما هستند و با معرفی درست و کامل آنها هویت تاریخی و فرهنگی و دینی خود را به نسل آینده منتقل کنیم.

کبیری با بیان اینکه جشنواره و همایش شمس در این راستا برگزار می شود گفت: تولیت شمس با همکاری نهادها و ادارات و مسئولان شهرستان خوی، همه ساله جشنواره ها و همایش های بین المللی در معرفی شمس تبریزی ومزار آن شخصیت عرفانی در شهرستان خوی برگزار می کند.

مدیر عامل تولیت شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه امروز مزار شمس تبریزی در خوی از غربت خارج شده وهمه به ایرانی بودن شمس و وجود مزارش در خوی اذعان دارند افزود: در سطح کشور نگرش ملی و منطقه ای و محلی ایجاد شده که از آرامگاه شمس تبریزی صیانت شود.

کبیری به نقش مزار شمس تبریزی در جذب گردشگر تأکید کرد و گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده و برگزاری همایش ها در سال های آینده شاهد هجوم گردشگران و علاقمندان شمس برای بازدید از مزار آن عارف بزرگ باشیم.

دومین جشنواره ملی شمس ومولانا روز جمعه در بخش شعر با حضور علاقمندان و شمس پژوهان و مولوی دوستان در شهرستان خوی برگزار و طی مراسمی نفرات برتر این بخش معرفی شد.

در بخش شعر جشنواره شمس و مولانا ۱۴ اثر به عنوان آثار برتر معرفی و خالقان این آثار نشان زرین شمس و تندیس ویژه جشنواره دریافت کردند، این آثار منتخب از بین ۵۲۸ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره انتخاب و به زبانهای ترکی و فارسی ارائه شدند.

با پایان بخش شعر جشنواره از فردا بخش موسیقی اصیل و نمایش آثار برتر تایپو گرافی با محوریت شمس و مولانا امروز صبح شنبه آغاز شد،از مجموع هزار و ۲۸۶ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره براساس رأی هیئت داروان ۱۲ گروه موسیقی اصیل از استانهای مختلف کشور و ۶۰ اثر تایپو گرافی در رشته گرافیک به مرحله پایانی و اجرایی این جشنواره راه یافته اند.

همایش علمی و بین المللی شمس و مولانا نیز همزمان با هفتم مهر روز شمس و مولانا با حضور اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان در شهرستان خوی برگزار خواهد شد.

دومین جشنواره ملی شمس و مولانا از ۲۳ تا ۲۸ مرداد ماه سال جاری در شهرستان خوی دارالقرار شمس تبریزی برگزار خواهد شد.

انتهای خبر/