نخستین مانور تلسکوپ فضایی جیمز وب آغاز شد

صافی نیوز / سرانجام ماموریت تاریخی جیمز وب شروع شده و این رصدخانه عظیم روز گذشته از پایگاه فضایی اتحادیه اروپا در کورو، گویان فرانسه، به فضا پرتاب شد. تنها ساعاتی بعد از این پرتاب موفقیت آمیز، نخستین مانور این تلسکوپ جهت استقرار در موقعیت خود شروع شد.

به گزارش صافی به نقل از سیناپرس، تنها ۱۲ ساعت و نیم پس از عملیات پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، این رصدخانه پیشرفته یک مانور حیاتی را در سفر یک ماهه اش به سمت مدار دائمی خود انجام داد. بر این اساس، جیمز وب یک عملیات حرکتی ۶۵ دقیقه انجام داده و در مسیر صحیح سفر خود قرار گرفت.

بر اساس بیانیه رسمی ناسا، این تلسکوپ فضایی قرار است به نقطه ای در منظومه شمسی به نام نقطه لاگرانژ بین زمین وخورشید رسیده و در آن جا مستقر شود. این مدار در فاصله نزدیک به یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین در سمت مخالف خورشید قرار دارد. گفتنی است از روز گذشته تاکنون، ده درصد از این مسیر طی شده و جیمز وب با سرعت زیادی به سمت محل ماموریت خود حرکت می کند. به این ترتیب نخستین مانور تاریخی جیمز وب در فاصله ۱۶۰ هزار کیلومتری زمین انجام شده و به گفته ناسا، این عملیات با نام Mid-Course Correction Burn 1a یا MCC1a، مهم ترین عملیات پیش رو از سه مانوری است که جیمز وب در طول سفر خود باید انجام داده و اهمیت مانور فوق به این دلیل بود که این عملیات، تنها موردی است که نیاز به زمان بندی دقیق داشت.

بر اساس توضیحات کارشناسان ناسا مشخص شد فضاپیماها اغلب نیاز به انجام یک مانور اصلاح مسیر در ساعات پس از پرتاب دارند تا تفاوت‌های جزئی را در مکان ‌هایی که موشک هدایت کننده در آن قرار گرفته ایجاد کنند. این مانور برای تلسکوپ جیمز وب شامل یک محدودیت حیاتی بود زیرا فضاپیمای حامل تلسکوپ نمی‌توانست سرعت خود را کاهش دهد و انجام این کار مستلزم چرخش و قرار دادن ابزارهای حساس به گرما در برابر خورشید بود.

با توجه به جدول زمانی ناسا، نقطه عطف بعدی در سفر یک ماهه تلسکوپ جیمز وب، حدود یک روز پس از پرتاب رخ خواهد داد، زمانی که این تلسکوپ باید آنتن گیمبالد را که یک آنتن کلیدی ارتباطی برای این رصدخانه محسوب می شود، به سمت زمین مستقر کند. به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان ناسا انتظار دارند به کمک این تلسکوپ قادر به دریافت تصاویر و کسب اطلاعاتی بیشتر از زمان آغازین شکل گیری جهان به دست آورند. این تلسکوپ دارای قدرتی حدود ۱۰۰ برابر قدرت تلسکوپ قدیمی هابل است.

انتهای پیام/