چالش های برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری ابلاغی آبان 1394

صافی نیوز / دستور العمل برنامه راهبردی - عملیاتی شهر و شهرداری، برنامه ای برای نیاز مدیریت شهری و آینده شهرها در سال 1394 به شهرداریها ابلاغ شده اما تا کنون به دلیل نبود عزم جدی راه به جائی نبرده است.

حمزه روحی – دستور العمل برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری که در ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﻋﻠﻤﯽ، ﺑﻪ آﯾﻨﺪه ﻣﺤﺘﻤﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﺑﺎ اﺗﮑﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻫﻤﻪ ﺑﻬﺮه وران پرداخته ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻋﻤﻞ ﺷﻬﺮداری ﻫﺎ و ﺷﻮراﻫﺎ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه و اینکه تلاش شده که در تدوین آن ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ را در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻬﯿﻪ، ﺗﺼﻮﯾﺐ، اﺟﺮا و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺑﺎ اﺳﻨﺎد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻓﺮادﺳﺖ و ﻣﺮﺗﺒﻂ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، متاسفانه پس از گذشت بیش از 7 سال از تاریخ ابلاغ آن به تاریخ نهم آبان 1394 از طریق سازمان شهرداریهاو دهیاریهای کشور به استانداران محترم سراسر کشور، تا کنون عزم و اراده جدی برای تهیه، تنظیم و تصویب آن در مجموعه مدیریت شهری ( شهرداریها و شوراهای اسلامی شهرها) وجود نداشته است.

این دستورالعمل جایگزین دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻧﻮﺳﺎزی، ﻋﻤﺮان و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮ (ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺪت عمرانی شهرداری) موضوع ابلاغیه 3260 مورخه 1392/2/10 سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گردیده و در تدوین آن ﺗﻼش شده، ﺿﻤﻦ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺗﺎ اﺟﺮا و ﭘﺎﯾﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ در دو ﺳﻄﺢ راﻫﺒﺮدی و ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ، ﺑﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪی از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﻪ رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎی راﻫﺒﺮدی و ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت و ﻣﯿﺎن ﻣﺪت ﺗﻮﺳﻌﻪ شهر از اﺳﻨﺎد ﻓﺮادﺳﺖ اﺳﺘﺨﺮاج و در آن ﻟﺤﺎظ ﺷﻮد و چارچوبی برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی شهرداری ارائه دهد، متاسفانه به دلیل عدم توجه جدی تاکنون شهرداریها و شوراهای شهر ار همان روش های سنتی و سلیقه ای و به دور از ملاحظات راهبردی در اجرای برنامه های شهرداری ها در مدیریت شهری استفاده می کنند. در واقع به نوعی شهرداریها و شوراهای اسلامی شهرها  همچنان دچار روزمرگی می باشند.

الزامات قانونی دستورالعمل

این کارشناس مرکز مطالعات شهرداری اردبیل ضمن اشاره به الزامات قانونی دستورالعمل شامل ﻣﺎده 15 ﻗﺎﻧﻮن ﻧﻮﺳﺎزی و ﻋﻤﺮان ﺷﻬﺮی مصوب 1347/9/7- ﺑﻨﺪ 2 ﻣﺎده 71 ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺸﮑﯿﻼت، وﻇﺎﯾﻒ و اﺧﺘﯿﺎرات ﺷﻮراﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺸﻮر و اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻬﺮداران مصوب 1375/3/1 و ماده 25 آﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺎﻟﯽ ﺷﻬﺮداری ﻫﺎ مصوب 1346/14/12 افزود: شوراهای اسلامی شهرها باید برای نقش آفرینی موثرتر در عرصه برنامه ریزی راهبردی، عملیاتی توسعه شهرها که به تقویت جایگاه شورا منجر خواهد شد، وظیفه سنگینی دارند.

وی تاکید کرد: فراﻫﻢ آوردن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌّﺎل ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮔﺮوه ﻫﺎی ذﯾﻨﻔﻊ ﺷﻬﺮی ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺮدم ﻧﻬﺎد، ﺑﺨﺶ خصوصی و متخصصین مرجع شهرسازی و مدیریت شهری طبق یکی از اصلی ترین اهداف برنامه راهبردی، عملیاتی شهر و شهرداری، چالش اصلی موجود در فرآیند تهیه، تنظیم و تصویب برنامه مذکور می باشد. استانداریها نیز نقش بسزایی در  ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﮐﺮدن اﻗﺪاﻣﺎت ﮐﻠﯿﻪ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ اداره ﺷﻬﺮ و ﺑﺴﺘﺮﺳﺎزی ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ یکپارچه شهری دارند. (عدم جدیت استانداریها چالش عمده دیگر برنامه محسوب می شود).

پیشنهاد شروع جدی اجرای تدوین، تصویب و پایش برنامه راهبردی، عملیاتی شهر و شهرداریها

پیشنهاد می شود با توجه به لزوم تدوین برنامه راهبردی، عملیاتی شهرو شهرداریهای استان اردبیل، با تشکیل جلسات لازم توسط استانداری ، شورای اسلامی و شهرداری های استان اردبیل، بسترسازی لازم جهت تدوین ، تصویب برنامه راهبردی، عملیاتی شهر و شهرداریهای استان در سال 1402 صورت گرفته و  از سال 1403 برنامه و بودجه شهرداری و دستگاههای اجرایی در حوزه شهرهای استان مطابق با برنامه مصوب شروع شده و در سال های بعدی پایش آن صورت گیرد.

انتهای پیام/