۳ نکته سریع برای خواندن و درک برچسب‌های غذایی

برچسب غذایی بر روی بسته بندی مواد غذایی برای دریافت اطلاعات مصرف در مورد غذاهای موجود است، این برچسب ها شامل اطلاعاتی همچون میزان سدیم و فیبر در یک بسته بندی است میزان مناسب بودن برای چند وعده مصرف در این برچسب ها بیان می شود. دانستن این اطلاعات می‌تواند به مصرف کننده کمک کند […]

برچسب غذایی بر روی بسته بندی مواد غذایی برای دریافت اطلاعات مصرف در مورد غذاهای موجود است، این برچسب ها شامل اطلاعاتی همچون میزان سدیم و فیبر در یک بسته بندی است میزان مناسب بودن برای چند وعده مصرف در این برچسب ها بیان می شود.

دانستن این اطلاعات می‌تواند به مصرف کننده کمک کند تا  مواد مغذی پر مصرف را ردیابی کرده و مطمئن شود که به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی در بسته غذایی خود دارد و حتی می‌توانید به مدیریت شرایط مزمن کمک کند.

وقتی نوبت مواد غذایی می‌رسد (میزان قند اضافی که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید) بهتر است با یک ارائه کننده خدمات رژیم غذایی مشورت کنید تا بتواند در ارزیابی نیازهای شما کمک تان کند.

با اینکه بسیاری از مشتریان در مورد خواندن برچسب‌های مواد غذایی دانش دارند اما برخی از آنها هنوز به جنبه‌های خاص آنها توجه ندارند.

بنابراین، اگر شما مطمئن نیستید چطور برچسب مواد غذایی را مطالعه کنید و یا اگر می‌خواهید بدانید که چگونه  بهترین تصمیمات تغذیه‌ای در هنگام خرید موادغذایی را بگیرید، در ادامه سه نکته مورد تایید رژیم غذایی برای رایج‌ترین سوالات در مورد برچسب‌های غذایی را برایتان توضیح می دهیم.

۱. اندازه مصرف یک وعده چقدر است؟

ممکن است که بین اندازه مصرف، وعده در هر مصرف و اندازه یک غذا تصمیم اشتباه گرفته شود. برای اینکه این جریان را سریعتر شروع کنید به موارد ذیل توجه ویژه ای داشته باشید.

  • اندازه مصرف (Serving size): اندازه مصرف بخشی از محصولی است که معادل مقدار مواد مغذی ذکر شده در فهرست است. تمام اطلاعات ارائه‌شده در برچسب موادغذایی براساس اندازه مصرف در این فهرست ذکر شده است.
  • مصرف در هر بسته بندی (Serving per container): مقدار کل مصرف در هر بسته بندی است.
  • اندازه سهم (Portion size): این مورد بر اساس اهداف و نیازهای سلامتی منحصر به فرد هر شخص متفاوت است، مثل این که شخصی شرایط پرهیز پزشکی داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است سهم مصرف توصیه‌شده برای هر فرد مطابق اندازه فهرست‌شده در بسته بندی باشد، به خصوص اگر شخصی شرایطی مانند دیابت را داشته باشد!

زمانی که اندازه مصرف غذایی مورد نظر را مشخص کردید، باید تحت عنوان واقعیت‌های غذایی قرار بگیرید، الان وقت آن است که بدانید اندازه مصرف چه معنایی در برچسب گذاری دارد.

ما از یک کیسه پاستا به عنوان مثال استفاده می کنیم.

اگر اندازه مصرف می‌گوید ۱ فنجان پاستا، اطلاعات غذایی زیر را داشته باشد (چربی‌ها، کربو هیدرات‌ها، پروتئین، قند، فیبر) این بدین معنا هست که تنها در یک فنجان پاستا این میزان (چربی‌ها، کربو هیدرات‌ها، پروتئین، قند، فیبر) وارد بدن می‌شود.

گفته می‌شود که اندازه‌های مصرف می‌تواند متناسب با اهداف خاص سلامتی و وزن تنظیم شود. برای مثال اگر یک ورزش‌کار هستید یا می خواهید وزن واقعی  خود را به دست آورید، ممکن است نیاز به افزایش اندازه مصرف داشته باشید.

ممکن است به جای یک فنجان بخواهید اندازه مصرف خود را به دو وعده (۲ فنجان) افزایش دهید. این به این معنی است که اطلاعات غذایی ارائه‌شده، به ازای هر مصرف، دو برابر خواهد شد.

۲. به دنبال فیبر بگردید

اغلب ما می دانیم که فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست. اما چه تعداد از مردم به اندازه کافی فیبر مصرف می‌کنند؟ همان طور که اتفاق می‌افتد به اندازه کافی فیبر مصرف نمی شود. این در حالی است که یک برچسب غذایی می‌تواند، به مصرف فیبر کافی کمک کند.

مصرف فیبر توصیه‌شده در هر روز؛ به سن، جنس و جذب کالری بستگی دارد.  آکادمی ملی علوم دستورالعمل‌های عمومی زیر را برای دریافت فیبر روزانه توصیه می کند:

اگر زیر ۵۰ سال سن داشته باشید:

  • زنان: ۲۵ گرم
  • مردان: ۳۸ گرم

اگر بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید:

  • زنان: ۲۱ گرم
  • مردان: ۳۰ گرم

به گرم فیبر بر روی برچسب بسته بندی های مواد غذایی توجه کنید. هدف برای غذاهایی که مقدار فیبر بالاتر دارند، حداقل ۵ گرم در هر مصرف.

برچسب آمار تغذیه برای محاسبه درصد تمام مواد غذایی در محصول، از جمله رژیم غذایی براساس مقدار روز به صورت درصدی طراحی شده‌است. این درصدها به صورتی محاسبه می‌شوند که هر فرد روزانه ۲۰۰۰ کالری را مصرف کند.

مهم است به یاد داشته باشید که در هر روز ۲۰۰۰ کالری از دستورالعمل آکادمی ملی علوم است. شرایط غذایی همه متفاوت است.

وقتی به درصد هر یک از مواد مغذی روی برچسب نگاه می‌کنید، هر چیزی که ۵ درصد یا کم‌تر باشد، پایین در نظر گرفته می‌شود. هر چیزی که ۲۰ درصد یا بیشتر باشد، بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

فیبر، یکی از آن مواد مغذی روی برچسب است که باید در محدوده بالاتر باشد. به عبارت دیگر، به دنبال غذاهایی با مقدار فیبر حدود ۲۰ درصد در هر مصرف باشید.

۳. قند خود را بشناسید

هنوز بحث زیادی پیرامون موضوع قند وجود دارد که به سلامتی مربوط می‌شود. با این حال کل مصرف قند روزانه یک فرد باید پایین باشد.

قبل از پرداختن به میزان دریافت قند در یک روز، بیایید ابتدا در مورد تفاوت بین قند کل و قند اضافه شده مواردی را بدانیم:

  • قند کل: مقدار قند موجود در یک محصول هست که به طور طبیعی اضافه می شوند (مانند قند موجود در میوه‌ها و شیر).
  • قند اضافه شده: به مقدار قند که در طول پردازش محصول غذایی اضافه شده‌است، اشاره می‌کند.

قند اضافه‌شده می‌توانند شامل:

  1. شربت ذرت با فروکتوز بالا
  2. شکر طبیعی
  3. عسل
  4. شربت اضافی
  5. سبزیجات و یا آب‌میوه تغلیظ شده
  6. شربت قهوه‌ای برنج

حالا به چه صورتی

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که هر روز بیش از ۲۴ گرم شکر مصرف نشود و مردان بیش از ۳۶ گرم مصرف نمی‌کنند. به عبارت دیگر، این به آن معنی است:

  • برای خانم‌ها: ۶ قاشق چای خوری شکر، یا ۱۰۰ کالری
  • برای مردان: ۹ قاشق چای خوری شکر، یا ۱۵۰ کالری

به این ترتیب، راهنمای رژیم ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای آمریکایی‌ها کمی ملایم است. آن‌ها توصیه می‌کنند که عموم مردم بیش از ۱۰ درصد کالری روزانه، از شکر اضافه مصرف نکنند.

همانطور که در مورد اغلب مسائل مربوط به تغذیه صدق می‌کند، توصیه‌ها براساس فرد و نیازهای آن‌ها متفاوت است.

در هر حال مهم است که مراقب مصرف روزانه قند خود باشید، ممکن است دلایل انجام این کار برای هر فرد متفاوت باشد. برای برخی، ممکن است حفظ سلامت دهان مهم باشد. برای برخی، ممکن است نیاز به مدیریت یا کاهش مصرف به خاطر خطر بیماری‌های مزمن نظیر دیابت و بیماری‌های قلبی داشته باشند.

خواندن برچسب‌های غذایی به ما کمک می کند تا مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنیم و کنترل سلامت خود را به دست بگیریم.

 با استفاده از این دانش می‌توان نشان داد که آیا با مواد غذایی کافی بدن تغذیه شده یا خیر؟

انتهای مطلب/