سفیر ترکیه درایران:

قونیه و خوی خواهر خوانده می شوند

صافی نیوز - ارومیه – سفیر ترکیه در ایران گفت: قونیه و خوی با تکیه بر ظرفیت مولانا و شمس تبریزی خواهر خوانده می شوند.

به گزارش صافی نیوز، دریا اورس ظهر دوشنبه در نشست مشترک با فرماندار خوی افزود: موضوع خواهرخواندگی دو شهر خوی و قونیه که آرامگاه شمس و مولانا در این دو شهر واقع شده بین مقامات دو کشور مطرح شده است و این موضوع مسیر قانونی خود را برای ثبت شدن طی می‌کند.

وی با بیان اینکه جایگاه و آثار دو عارف و اندیشمند نامی شمس و مولانا تاکنون در دنیا بدرستی معرفی نشده است افزود: یکی از ابزارهای مهم در شناخت اسلام راستین، توجه به اندیشه‌های شمس و مولاناست که نیازمند توجه بزرگان اندیشه و مذهب در ممالک اسلامی است.

اورس در ادامه با اشاره به مشترکات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی دو کشور ایران و ترکیه افزود: بر اساس اهداف ترسیم شده دو کشور در زمینه افزایش مبادلات تجاری تا سقف ۳۰ میلیارد دلار در استان آماده هر گونه همکاری بین دو طرف بخصوص شهرها و استانهای مرزی دو کشور هستیم.

فرماندار خوی نیز در این دیدار با بیان اینکه مصوبه خواهر خواندگی خوی با قونیه را به شورای اسلامی شهر خوی ارسال شده است تصریح کرد : باتوجه به مشترکات فرهنگی مقبره و وجود شمس تبریزی در خوی بعنوان استاد و مراد مولانا و مقبره مولانا در قونیه این دو شهر خواهرخوانده می شوند.

محمدعابدی برگزاری همایش بین المللی شمس و مولانا برای پنجمین سال متوالی در خوی را زمینه ساز معرفی هر چه بیشتر این دو شخصیت جهانی دانست و گفت: این خواهر خواندگی زمینه ساز تحقق بیشتر این هدف خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال جهانی از ایده همایش شمس و مولانا از سال آینده، نشان ملی شمس به آثار علمی برتر این همایش اعطا می‌شود.

افزایش مبادلات تجاری و رسیدن به هدف ترسیم شده دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال، افزایش همکاری های مرزی، خواهرخواندگی قونیه با خوی و تاثیر آن در افزایش روابط فرهنگی دو کشور با تکیه بر ظرفیت مولانا و شمس، عقد تفاهم نامه همکاری فرهنگی بین تولیت آرامگاه شمس تبریزی خوی با بنیاد بین المللی مولانا از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

انتهای خبر/