15:41 1403/04/04

دیوار تحریم های آمریکا با سازوکار مالی اروپا ترک خورد

no-photos

تهران- ایرنا- یک فعال سیاسی گفت: دیوار تحریم ها با ایجاد ساز و کار مالی از سوی اروپا (اینستکس) ترک خورد و پنجره ای باز شد.

حسین کنعانی مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اینستکس (ساز و کار مالی اروپا)، افزود: همین که دیوار تحریم ها با ایجاد این راهکار ترک خورد، خود یکی از مهمترین بحث ها در این زمینه است؛ اما نمی توان انتظار داشت اقتصاد ما با این بیانیه اروپا به طور کامل تغییر یابد.
این فعال سیاسی اصولگرا گفت: پس از خروج آقای ترامپ از برجام عملا همه وعده های داده شده برای برداشتن تحریم ها از ایران و گشایش اقتصادی به هم خورد که اروپایی ها برای اینکه ایران در برجام بماند پیشنهاد کردند پنجره مالی را باز خواهند کرد و نخواهند گذاشت ایران از این بابت صدمه مالی ببیند.
وی ادامه داد: این موضوع به طور مرتب در کش و قوس های مالی قرار می گرفت؛ از یک طرف اروپایی ها منتظر تصویب اف ای تی اف از طرف ما بودند و از طرف دیگر ما منتظر گشوده شدن دروازه های مالی از سوی اروپا بوده ایم. با اس پی وی همانطور که از اسمش پیداست (ساز و کار ویژه مالی)، عملا ما منتظر بودیم این دروازه های مالی که می تواند بخشی از تعهدات مالی را پوشش دهد، انجام شود.
کنعانی مقدم اضافه کرد: اما این اقدام اروپا انتظارات ایران را برآورده نکرد چون با اینستکس، فقط غذا و دارو از فهرست تحریم ها می تواند خارج شود؛ باید منتظر باشیم این بسته پیشنهادی چه خواهد شد.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر شاخصی برای موثر بودن این سازوکار درنظر بگیریم، این شاخص می تواند کاهش قیمت دلار، کاهش تورم و باز شدن دریچه های سرمایه گذاری خارجی در ایران باشد.
به گزارش ایرنا، سه کشور اروپایی عضو برجام شامل آلمان، فرانسه و انگلیس که قرار بود تا میانه آبان «سازوکار ویژه مالی» (SPV) را به اجرا گذارند، با تاخیری چند ماهه بالاخره سازوکار مذکور را با نام دیگری به ثبت رساندند.
در بیانیه ای که وزرای امور خارجه این سه کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (۱۱ بهمن) در خصوص آغاز به کار کانال ویژه مالی با ایران انتشار دادند، آمده بود که «انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش ‌های خود برای حفظ توافق هسته ‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که INSTEX ابزار حمایت از تبادلات تجاری راه اندازی شد.»
سیام** ۷۳۲۹
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت