15:46 1403/04/04

ساخت ۲۸هزار کیلومتر خط آهن، بزرگراه و آزادراه پس از پیروزی انقلاب

no-photos

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ساخت ۹ هزار و ۲۲۵ کیلومتر راه آهن، ۲هزار و ۵۴ کیلومتر آزادراه، ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه و ۱۰۱ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت پس از انقلاب اسلامی، نشان از عزم جدی برای توسعه زیربناهای حمل و نقل است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «خیراله خادمی» افزود: چهل سالگی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای بررسی عملکردها در بخش های مختلف است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامه ریزی درستی درباره آینده داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همواره یکی از اولویت های توسعه کشور بوده است، اظهار داشت: ساخت راه های روستایی، توجه به توسعه راه‌های مناطق محروم، تکمیل کریدورهای تزانزیتی و بین المللی، توسعه راه آهن و اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی، ساخت بزرگراه ها و تبدیل راه های اصلی به بزرگراه ها از جمله برنامه هایی بوده که در این سال ها در دستور کار قرار گرفته است.
خادمی افزود: تکیه بر توان فنی و مهندسی داخلی و خودکفایی در صنعت راهسازی از دستاوردهای دیگر است بطوری که امروز پیچیده ترین عملیات های راهسازی در ساخت تونل ها و پل‌ها و گذر از مسیرهای صعب العبور توسط مهندسان کشورمان انجام می شود.
وی توسعه راه های روستایی را یکی دیگر از دستاوردهای مهم در حوزه راهسازی دانست و گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها سه هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت در کشور موجود بود که هم اکنون به ۱۰۴ هزار و ۲۶۳ کیلومتر رسیده است.
خادمی ساخت بزرگراه و تبدیل راه ها به بزرگراه ها را از دیگر مواردی برشمرد که پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفته بطوری که تا پیش از انقلاب هیچ بزرگراهی در کشور موجود نبوده است، اما امروز ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور زیر عبور ترافیک قرار دارد.
وی نهضت ساخت آزادراه ها در کشور را نیز پس از انقلاب اسلامی پرشتاب توصیف کرد و گفت: ساخت ۲ هزار و ۵۴ کیلومتر آزادراه پس از انقلاب اسلامی در مقایسه با ۳۴۶ کیلومتر آزادراه پیش از انقلاب رقم قابل توجهی به حساب می آید.
وی یادآور شد: از میان آزادراه های مهم احداث شده پس از انقلاب اسلامی می توان به آزادراه های خرم آباد- پل زال، پل زال- اندیمشک، اهواز- بندر امام، قم- گرمسار، قزوین- رشت، قم- کاشان- اصفهان، قزوین- زنجان، ساوه- همدان، زنجان- تبریز و… اشاره کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت راه آهن در کشور را نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل دارای اولویت دانست و اضافه کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و ۵۶۵ کیلومتر خط ریلی در کشور موجود بود که این رقم اکنون به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده است.
وی افزود: بر این اساس، احداث خطوط ریلی در راستای کریدورهای ریلی بین المللی و اتصال مراکز استان های کشور به شبکه راه آهن همواره در دستور کار بوده است که از میان آنها می توان به راه آهن بافق- بندرعباس، بافق- مشهد، گرگان- اینچه برون، مراغه- ارومیه، مشهد- سرخس، تهران- همدان، ملایر- کرمانشاه و اصفهان- شیراز اشاره کرد.
خادمی از ساخت راه های اصلی و فرعی به عنوان یکی دیگر از اقدامات در زمینه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یاد کرد و اظهار داشت: ۶۱ هزار و ۹۱۷ کیلومتر انواع راه های اصلی و فرعی پس از انقلاب اسلامی در سراسر کشور احداث شده که این رقم تا پیش از این دوران ۴۷ هزارکیلومتر بوده است.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده از دستاوردهای چهار دهه فعالیت وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی نشان دهنده جهش بزرگ در توسعه زیرساخت های این بخش و ترسیم چشم اندازی روشن برای رسیدن به افق تعیین شده است.
اقتصام**۱۱۰۸**۲۰۲۲
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت