1:00 1403/04/08

اراده مقامات ایران و بوسنی بالفعل کردن ظرفیت تعاملات اقتصادی است

no-photos

سفیر ایران در بوسنی با بیان اینکه ظرفتی های بالای همکاری های اقتصادی بین ایران و بوسنی وجود دارد، گفت: اراده مقامات دو کشور بالفعل کردن ظرفیت های موجود بین دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بوسنی و هرزگوین (فنا) به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته و تبیین مواضع کشورمان در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی پرداخت.

وی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران است و سالروز انقلاب اسلامی ایران تداعی‌گر سالروز پیروزی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم می باشد که با هدف نفی استبداد و دیکتاتوری، استعمار و وابستگی و با آرمان احیاء ارزش های انسانی و اسلامی شکل گرفت و استقلال و آزادی را در چارچوب جمهوری اسلامی برای مردم ایران ارمغان آورد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، افزود: ملت ایران در سال ۱۹۷۹ در شرایطی که نظام دو قطبی برجهان حاکم بود، علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کردند و بدون هیچگونه پشتیبانی خارجی و صرفاً با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متکی به آمریکا را ساقط کنند و پیروز شوند، انقلابی که با آن کشور از استبداد و وابستگی رهایی یافت و طرحی نو در نظام های سیاسی جهان ایجاد و جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شد.

سفیر کشورمان با تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: استقلال سیاسی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب است و این افتخار بزرگی برای مردم ایران است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، راه خود را ادامه داده و از امنیت، علم و پیشرفتی درون‌زا برخوردار است و توانسته در بسیاری از شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، دانشگاهی، ‌تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های قابل توجه دست یابد که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.

حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه حساس و بحرانی خاورمیانه قرار دارد اما همواره با کشورهای خارمیانه روابط فرهنگی و متکی بر پیشینه مشترک تاریخی داشته و نقش ایران در منطقه، ناشی از فرهنگ بزرگ اسلامی – ایرانی است که در طول صدها و هزاران سال با فرهنگ مردم عراق، ترکیه، سوریه، لبنان، قفقاز، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، کشورهای جنوبی، و شمال آفریقا و شبه قاره هند پیوند خورده و ایران همواره عمق راهبردی فرهنگ این منطقه بوده و خواهد بود.

وی با تاکید بر اقدامات سازنده ایران در برخورد با پدیده تروریسم در منطقه گفت: امروز همه اذعان دارند که اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه در مقابله با ترورسیم و داعش نبود، شاید شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق و برخی سرزمین های دیگر بودیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کم اثر بودن پروژه های ایران هراسی در چهل سال گذشته افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از پایگاه مردمی در تمامی چهار دهه گذشته توانسته بر مشکلات غلبه کند و به عنوان یک کشور قدرتمند، باثبات و دارای نقش سازنده منطقه ای از جمله در تقابل با تروریسم ظاهر شود.

حیدری در پاسخ به روابط دو کشور ایران و بوسنی گفت: از ابتدای ماموریتم در بوسنی شاهد سفرهای متعدد مقامات بوسنیایی به ایران بودیم از جمله سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی با همراهی وزرای خارجه و تجارت خارجی، سفر رئیس وقت مجلس اقوام بوسنی به تهران و همچنین سفرهای مقامات ایرانی به بوسنی نیز صورت گرفته از جمله سفر چندین هیات مهم پارلمانی و سفر جناب آقای ظریف وزیر خارجه ایران در مارس سال گذشته به سارایوو همگی نشانگر حسن روابط میان دو کشور در سطوح سیاسی و پارلمانی است.

وی اضافه کرد: ایران و بوسنی و هرزگوین از ظرفیت های بالایی برای توسعه روابط اقتصادی نیز برخوردارند و با وجود برخی مشکلات و محدودیتها، اراده مقامات ایرانی و بوسنیایی برای بالفعل کردن این ظرفیت ها وجود دارد و امیدوارم که شاهد حضور هرچه بیشتر و فعالیت موثرتر فعالان اقتصادی و شرکت های بوسنیایی و ایرانی در بازار یکدیگر باشیم.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت