10:34 1403/04/05

پنج متن نمایشی با ترجمه محمد رضا خاکی منتشر شد

no-photos

پنح متن نمایشی با ترجمه محمد رضا خاکی از سوی نشر روزبهان روانه بازار کتاب شد

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات روزبهان مجموعه پنج نمایشنامه از آثار نامدار ادبیات نمایشی جهان را با ترجمه محمد رضا خاکی منتشر کرد.

این آثار شامل «دومین محاکمه سقراط» اثر آلن بدیو، «آتش سوزی‌ها» اثر وجدی معود، «هنرند گرسنگی» اثر کافکا، «خروج هنرمند از گرسنگی» اثر تادئوش روژه‌ویچ، «پرتره» اثر اسلاوی مرژوک و «آه، شب شیرین» اثر تادئوش کانتور می‌شود

این نمایشنامه‌ها با مقدمه‌های از مولفان و مترجم و نیز شرحی از داستانی که در متن آن مخاطب با آن روبرو می‌شود همراه شده است.

خاکی در معرفی نمایشنامه» آه شب شیرین» آورده است این نمایشنامه شعر تئاتر نابی است که فقط رد پای تسکین‌بخش از آن در این کتاب به جا مانده است. این اثر نمایشنامه به معنی رایج آن نیست مجموعه‌ای شاعرانه آگاهی بخشی است که ما را به جهان نمایشی و افکار و ایده‌های کانتور می‌برد.

وی همچنین درباره نمایشنامه «پرتره» نیز می‌نویسد: پرتره با یک روایت عاشقانه هولناک آغاز می‌شود؛ با سخن گفتن مرد سرسپرده معبود پیشین که اکنون زیر بار سنگین ندامت، درگیر جدال با خود و وجدان معذب خویش است. پرتره داستان دو مرد است که یکی از آنها نمی‌دانیم در چه زمانی به نفع چه کسی و به چه دلیلی به دیگری خیانت کرده و باعث دستگیری، زندانی شدن و احتمالا اعدام او شده است.

خاکی در معرفی نمایشنامه «آتش سوزی‌ها» نیز آورده است: وقتی که سردفتر لوبل وصیت‌نامه نوال مروان مادر فرزندان دو قلو ژان و سیمون را برای آنها قرائت می‌کند، باعث زنده‌شدن داستان تولد مبهم این خواهر و برادر و طرح پرسش‌هایی درباره گذشته آنها می‌شود: چه کسی پدرشان بوده است؟ ژگونه دور از سرزمین مادری، در کشور مانادا به دنیا آمده‌اند؟

خاکی در معرفی نمایشنامه «دومین محاکمه سقراط» نیز آورده است: در هیئت تحریریه روزنامه انقلاب، در خصوص بستن صفحه اول و انتخاب تیتر روزنامه فردا، کشمکش و بحث و جدلی برپاست. در حالی که همه سر انتخاب یکی از چند تیتر پیشنهادی تردید دارند ونمی‌توانند به توافق برسند، ناگهان خبرنگاری وارد می‌شود و خبری باورنکردنی و شگفت‌آور را به اطلاع آنها می‌دهد: تا سه روز دیگر دادگاه تجدید نظر سقراط فیلسوف مشهور یونانی در آتن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت