5:47 1403/04/06

سامانه کدگذاری محدوده های تقسیمات کشوری راه اندازی شد

no-photos

تهران – ایرنا- مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و برای نخستین بار سامانه کدگذاری واحدها، عناصر و انتقال محدوده های تقسیمات کشوری بر روی سامانه وب جی ای اس (GIS) راه اندازی شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ سعید جلالی توضیح داد: سامانه کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری و انتقال محدوده های تقسیماتی از نقشه های مصوب در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ بر روی نقشه های پوششی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ بر روی سامانه وب «جی ای اس (GIS) » برای نخستین بار در دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور اجرایی شد.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور همچنین به اجرای ماده ۲۷ آیین نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری اشاره کرد و اظهارداشت: وظیفه تعیین علائم اختصاصی، اختصاری و کدگذاری مربوط به عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری بر عهده وزارت کشور است و تمام وزارتخانه ها و سازمان ها با در نظر گرفتن ماده ۱۴ قانون ملزم به رعایت آن هستند.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور افزود: به منظور انجام وظیفه قانونی و جلوگیری از موازی کاری در تعیین علائم کدگذاری و در نتیجه تعیین و اعمال علائم و کدگذاری واحد در سطح کشور، کارگروه تهیه کدهای اختصاصی و انحصاری مکان محور در این دفتر تشکیل شد.
جلالی خاطرنشان کرد: پس از بررسی و مطالعه سیستم کدگذاری، سازمان ها و وزارتخانه های متعدد و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها، سامانه کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری با رویکرد وحدت رویه توسط این دفتر طراحی شد.
وی اظهار داشت: براساس مواد ۲۳ تا ۲۶ و ۳۱ آیین‌نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۳، وزارت کشور موظف است نقشه‌های محدوده‌های تقسیماتی را تهیه و پس از تصویب در هیأت وزیران در اختیار سایر سازمان ها و ارگان ها قرار دهد؛ همچنین به موجب تبصره ۲ مصوبه شماره ۷۹۵۸ مورخ ۲۳ مردادماه ۱۳۷۲ هیأت وزیران، این وزارتخانه موظف به تهیه نقشه تفصیلی تقسیمات کشوری است.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در تشریح اهمیت سامانه کدگذاری گفت: محدوده های تقسیمات کشوری، تعیین کننده حدود و ثغور سطوح مدیریت سیاسی و اعمال حاکمیت ملی در مناطق مختلف کشور و همچنین بستر ساز مطالعات و برنامه ریزی سایر وزارتخانه ها و سازمان ها است.
جلالی یادآور شد: این محدوده ها به لحاظ عواملی چون توسعه فعالیت های انسانی در پهنه سرزمینی و گسترش محدوده‌های شهری و روستایی از حساسیت خاصی برخوردار هستند که گاه موجب بروز برخی ابهامات میان واحدها و سطوح تقسیماتی می شود.
وی تصریح کرد: بسیاری از این ابهامات ناشی از کوچک مقیاس بودن نقشه‌های مصوب تقسیمات کشوری است که در دهه ۷۰ شمسی و با امکانات و فن آوری های موجود آن زمان تهیه شده، که امروزه پاسخگو نمی باشد، از همین رو با در نظر گرفتن شرایط فعلی و نیازهای آتی، انتقال مرزهای تقسیمات کشوری از مقیاس کوچک بر روی مقیاس بزرگتری که رافع نیازهای فوق باشد یک ضرورت است.
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور یادآور شد: بر این اساس، انتقال نقشه های مصوب تقسیمات کشوری بر روی سامانه وب جی ای اس (GIS) الزامی به نظر می رسید؛ همچنین اشکالات روش سنتی تهیه نقشه‌های تقسیماتی (به مثابه کروکی) از قبیل؛ جانمایی نادرست عناصر و مشخصات توصیفی آن ها، از بین رفتن داده ها و تنزل کیفیت نقشه‌ها طی زمان، از دیگر ضرورت های استفاده از شیوه های نوین است.
جلالی همچنین با مرور آخرین تحولات در این عرصه خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از طرح های پیشنهادی استان ها جهت تغییر و تبدیل عناصر تقسیماتی که منطبق با ضوابط و قوانین تقسیمات کشوری بوده با امضا وزیر کشور به هیات دولت ارسال شده است.
سیام**۳۰۷۰**۱۳۳۶
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت