13:32 1403/04/06

نگاه ۳ رسانه عربی: انقلاب اسلامی همچنان بالنده است

no-photos

تهران – ایرنا – تحلیلگران رسانه های عرب زبان معتقدند که پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه منطقه ای و فرامنطقه ای ایران را تقویت کرده و در نتیجه انقلاب ایران توانسته است استعمارگران را عقب راند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ نقطه عطفی در تحولات قرن بیستم بود. این پیروزی بر رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان تأثیرگذاشت و با تغییر رژیم دیکتاتور پهلوی و قطع وابستگی ایران به قدرت‌های سلطه‌گر نقشی مهم و تاریخی در احیای استقلال ملی ایران داشت. در این خصوص روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در گزارشی به قلم «احمد عبده طرابیک» نویسنده مصری نوشت: انقلاب اسلامی ایران یک رویداد تاریخی بود که آثار و نتایج آن از جغرافیای ایران فراتر رفت. این انقلاب نه تنها در داخل ایران تغییرات بزرگی به دنبال داشت، بلکه نتایج سیاسی این انقلاب در عرصه منطقه ای و بین المللی هم دیده می شود. این انقلاب در ساختار نظام ایران تغییرات ریشه ای به همراه داشت و به ایران هویت داد. در حالی که پیش از انقلاب، نظامی وابسته به غرب در ایران حکومت را در دست داشت انقلاب اسلامی شوک بزرگی به قدرت های منطقه ای و بین المللی وارد کرد. این شوک سبب شد که این کشورها برای جلوگیری از گسترش آن به جنگ نظامی و اقتصادی علیه ایران وارد شوند. برای قدرت های بین المللی در غرب خوشایند نبود که بر روی ویرانه های نظام سرنگون شده شاه که ژاندارم گوش به فرمان آنها در منطقه بود نظام اسلامی بر سر کار آید. کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم نگران آن بودند که انقلاب اسلامی ایران انگیزه ای برای مردم این کشورها باشد تا علیه نظام های حکومتی خود وارد عمل شوند. از این رو، کشورهای غربی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از انقلاب به جنگ خانمان سوزی علیه نظام جمهوری اسلامی وارد شدند و نظام صدام را تحریک کردند تا به ایران حمله کند. اما جنگ تحمیلی هم نتوانست انقلاب ایران را با شکست روبرو سازد. پس از آن کشورهای غربی راهبرد جدیدی را علیه ایران به کار گرفتند و با اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی علیه ایران وارد عمل شدند. ایران هم برای رویارویی با این راهبرد با توسعه منابع طبیعی و انسانی خود برای تحقق خودکفایی تلاش و به توان و ظرفیت های داخلی تکیه کرد. پایداری ایران سبب شد این کشور در عرصه منطقه ای و فرامنطقه ای حضور قدرتمندی داشته باشد. این کشور درباره بسیاری از مسائل و پرونده های مهم منطقه مانند سوریه، عراق و یمن نقش برجسته ای دارد. ایران پس از انقلاب، سیاست خارجی مستقلی را دنبال کرد و زیر بار دیکته ها و فشارهای خارجی نرفت. پس از ۴ دهه از انقلاب اسلامی، ایران موفق شده است پایه های قدرتمندی در عرصه های مختلف وضع کند. این موضوع بر روی وضعیت اجتماعی مردم تاثیر خواهد گذاشت. به طوری که نسل پس از انقلاب با این پیشرفت ها می توانند سطح زندگی بهتری داشته باشند و در سایه نظامی که یکی از قدرت های منطقه ای کارامد به شمار می رود میوه های انقلاب را بچینند.
روزنامه «البناء» لبنان نوشت: پس از سپری شدن ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، هنوز هم این انقلاب در داخل و خارج این کشور بالنده است و آثار و پیامدهای آن از عمق اوراسیا تا سواحل دریای مدیترانه و از تنگه هرمز تا تنگه باب المندب گسترش یافته است. این انقلاب در تغییر موازنه راهبردی قدرت در سراسر جهان تاثیر گذار بوده است و هنوز هم آثار آن ادامه دارد و از پویایی و بالندگی بالایی برخوردار است. این انقلاب با سرنگون سازی استبداد داخلی و مقابله با استعمارگری های آمریکا، آزادی و حاکمیت و استقلال ملی را برای همه مردم ایران به ارمغان آورد.
به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، ایران طی ۴ دهه گذشته نه تنها در برابر طرح های دشمنان مقاومت کرده، بلکه حضور خود را در منطقه تقویت کرده و با بسیاری از سازمان ها و جریان ها ارتباط برقرار کرده است. این کشور به موضع ثابت خود درباره مساله فلسطین پایبند بوده است و در شرایطی که آمریکایی و اسرائیلی ها در فضای سایبری از اقدام نظامی و امنیتی علیه ایران سخن به میان می آورند، اما آنها برای برقراری پل های ارتباطی با ایران تلاش می کنند. «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ماه گذشته از درخواست آمریکایی ها برای مذاکره با ایران سخن به میان آورد. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل هم در سفر خود به عمان از این کشور خواسته است که به میانجگیری میان این رژیم و ایران بپردازد. اما ایران به این درخواست ها اهمیتی نداد. به یقین افزایش نفوذ ایران در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و بحرین در موازنه قدرت منطقه تاثیر گذار بوده است. همچنین تقویت روابط ایران با کشورهای ترکیه، روسیه، چین، قطر در افزایش دامنه نفوذ آن نقش داشته است. این در شرایطی است که نشانه های جنگ سرد میان این کشورها و آمریکا در حال آشکار شدن است. درست است که آمریکا به ائتلاف عربستانی – اماراتی که مسوولیت عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و رویارویی با ایران و ریشه کن کردن اسلام سیاسی در منطقه را بر عهده دارند، چراغ سبز نشان داده است اما بسیاری از ناظران معتقدند که این ائتلاف هیچ موفقیتی نخواهد داشت و شکست این ائتلاف در جنگ یمن و برخورد با قطر گویای این مساله است.
روزنامه «سودان الیوم» در گزارشی به قلم «شهاب م
حمد عبدالله» نوشت: ایرانی ها و آزادی خواهان این روزها چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می گیرند. این انقلاب یکی از گستاخ ترین حکومت های منطقه را ریشه کن کرد. این انقلاب زلزله بزرگی بود که سراسر جهان را به لرزه در آورد. بسیاری از جهانیان از اینکه انقلاب مردمی توانست چنین نظام گستاخی را از پای در آورد در حیرت و سرگردانی فرو رفتند. انقلاب اسلامی ایران بر اساس همگرایی رهبری و مردم شکل گرفت و از همان آغاز خطری را برای نظام شاهنشاهی شکل داد. این انقلاب هنوز هم پس از سپری شدن ۴۰ سال در اوج بهار و شکوفایی خود است. این انقلاب تسلیم ناپذیر است و هر کسی که به آن احترام گذارد این انقلاب هم به آن احترام خواهد گذاشت و هرکسی که به دنبال دسیسه علیه آن باشد این انقلاب با قدرت در برابر آن مقاومت خواهد کرد. انقلاب اسلامی همواره مسیر پیشرفت را طی کرده و به دلیل همگرایی مردم با رهبر آن ایران را همتراز کشورهای قدرتمند جهان قرار داده است. مردم ایران به اهداف این انقلاب و تحقق آن ایمان دارند. رهبری حکیمانه و خالصانه بنیانگذار این انقلاب در به ثمر رسیدن آن نقش اساسی داشت و حضرت امام «خمینی» به عنوان بنیانگذار این انقلاب در پیروزی آن و رهبری آن به ساحل امنیت نقش اساسی داشت. پس از رحلت امام خمینی هم حضرت آیت الله «خامنه ای» با رهبری حکیمانه، خردمندانه و آگاهانه خود ثابت کردند که برای رویارویی با استکبارگران و توطئه های آنان شخصیت والامقام و مناسبی است.
پژوهشم **۹۲۷۸**
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت