14:43 1403/04/06

دلیل بحران حیاط خلوت شدن تأمین اجتماعی بود،نه شاخص پارامتریک

no-photos

تهران- ایرناپلاس- یکی از اعضای شورای عالی کار با انتقاد از طرح اصلاح پارامتریک تأمین اجتماعی گفت: این طرح نمی‌تواند به هیچ عنوان چاره‌ای برای حل بحران‌های عدیده تأمین اجتماعی باشد و بهتر است تلاشی برای اصلاحات ساختاری و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها صورت گیرد.

طرح «اصلاحات پراسنج (پارامتریک) قانون تأمین اجتماعی» در روزهای گذشته توسط ۳۸ نفر از نمایندگان مجلس امضا و جهت تصویب در جلسه علنی آماده شده است. این طرح علاوه بر بالا بردن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی از ۲۰ سال به ۲۵ سال و تغییر فرمول محاسبه حقوق از متوسط ۲ سال به متوسط ۲۰ سال (به صورت پلکانی)، نرخ حق بیمه‌ فرد بیمه‌شده را از ۷ درصد به ۹ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، اصلاحاتی در سایر قوانین از جمله قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور پیشنهاد شده است.
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با ایرناپلاس این سؤال را مطرح کرد: «آیا طرح مذکور چاره حل مشکلات عظیم تأمین اجتماعی خواهد بود یا خیر؟»
وی در در ادامه گفت: این روزها همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور پایداری منابع سازمان‌های بازنشستگی مانند تأمین اجتماعی است که از آن به‌عنوان یک ابرچالش یاد می‌شود.
خدایی بیان کرد: ما هم موافق وجود این ابربحران هستیم، زیرا در صورت حل نشدن آن، به ایجاد مسائل وخیمی برای کشور خواهد انجامید. این بحران منابع و مصارف تأمین اجتماعی واقعی است و ضرورتاً نیازمند یک سری اقدامات است. اما اینکه این اقدامات چه باشد، آقایان پیشنهاد اصلاحات پارامتریک را ارائه کرده‌اند.
این نماینده بخش کارگری در ادامه اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهم به‌عنوان یک نماینده کارگری به این اصلاحات بپردازم، لازم است بر این نکته تأکید کنم که این اقدامات حداکثر شاید بتواند سقوط تأمین اجتماعی را به تعویق بیندازد، اما نمی‌تواند به‌عنوان یک راه حل بلندمدت کارایی لازم را داشته باشد. به تأخیر انداختن این مشکلات تنها می‌تواند چند سال خروجی‌های سازمان را کاهش دهد. اما آن عواملی که باعث شده سازمان تأمین اجتماعی به این وضع مبتلا شود، به هیچ عنوان از بین نخواهند رفت و کماکان در بروز و تشدید بحران نقش خواهند داشت.
وی گفت: بنابراین لازم است عواملی که سازمان تأمین اجتماعی را به این روز انداخته بررسی کنیم و ببینیم چه اتفاق‌هایی در این سازمان می‌افتد؛ باید هزینه‌های سازمان و باری که مجلس و دولت روی دوش این سازمان گذاشته است بررسی شود. از نظر خدایی قبل از هرگونه اصلاح پارامتریک، باید اصلاح ساختاری در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
وی در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر ساختار کاملاً دولتی سازمان تأمین اجتماعی و تبدیل شدن آن به حیاط خلوت سیاسیون و اداره سیاسی آن به جای اداره کارشناسانه عواملی هستند که این بحران را دامن می‌زند. دولت سال‌هاست بدهی خود را به این سازمان پرداخت نمی‌کند و در نتیجه هزینه‌هایی که باید از محل درآمدهای عمومی پرداخت کند، از محل بیمه‌پردازی کارگران و کارفرماها تأمین می‌کند.
خدایی ادامه داد: نبود امنیت شغلی، از بین رفتن موقعیت‌های شغلی و به‌طور کلی وضعیت اشتغال در کشور، همه مؤید این است که کارگران نگرانی شدیدی برای رسیدن به سن بازنشستگی دارند.
از نظر این عضو شورای عالی کار بالا بردن سن بازنشستگی و احتمال رسیدن یک نفر به بازنشستگی، امکان استفاده از مزایا را کاهش می‌دهد و برای کارگران نگرانی ایجاد می‌کند. از طرف دیگر نه دولت و نه هیچ نهاد حاکمیتی دیگری حق ندارد روی قرارداد دوطرفه‌ای که بین کارگران و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، دخالت کند. یعنی کارگری طبق یک قرارداد ۳۰ سال بیمه پرداخت کند و بعد بازنشسته می‌شود. لذا جابه‌جا کردن این قرارداد به هیچ عنوان درست نیست؛ بالا بردن سهم بیمه کارگران عملاً ظلم مضاعفی است که در حق کارگران اعمال می‌شود.
خدایی گفت: متأسفانه به جای اینکه جلوی ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های اضافی سازمان گرفته شود، نگاه‌ها همیشه به کیسه خالی کارگران است و توجهی به وضعیت معیشتی کارگرها و بازنشسته‌های کشور نمی‌شود.
وی با بیان اینکه ما مخالفت خود را با این طرح اعلام و به‌صورت نظام‌مند آن را پیگیری خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ما رایزنی خود را انجام داده‌ایم و واقفیم کارگران روی این موضوع بسیار حساس هستند.
خدایی اعلام کرد: به نظر ما کسانی که به دنبال تصویب این طرح هستند، ابتدا باید از حقوق و ریخت و پاش‌های مدیران سازمان شروع کنند. امروز شعبه‌های تأمین اجتماعی به قصرهای مجللی که در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود، تبدیل شده است. باید از این هزینه‌ها جلوگیری شود. از طرف دیگر ضرر و زیانی که از محل اجرای غلط طرح تحول سلامت به منابع بیمه‌ای تأمین اجتماعی تحمیل کردند، جلوگیری شود. بعد از اینکه از این ریخت و پاش‌ها جلوگیری شد و مشکلات مالی سازمان حل نشد، آن موقع کارگران حاضرند همراهی کنند، اما اگر قرار باشد همین گام اول به کیسه خالی کارگران چشم دوخته شود، قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی اکنون در حال سقوط آزاد است و به هیچ عنوان با این اصلاحات نمی‌شود بحران موجود را کنترل کرد، گفت: تنها راه حل آن اصلاح ساختاری، اداره سازمان توسط ذی‌نفعان، انجام تعهدات دولت نسبت به ساز
مان و اصلاح طرح تحول سلامت است.
*گفت‌وگو از هادی سلگی
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت