3:10 1403/04/08

عدم ارتباط نسلی با شهید آوینی او را به تاریخ می سپارد

no-photos

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،گفت: شهید آوینی یک سرمایه اجتماعی است و اگر ارتباط نسلی آن را خوب برقرار نکنیم این شخصیت به تاریخ می‌پیوندد و آثار گذشته ایشان در آینده تاثیری نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، سید عباس صالحی عصر سه شنبه با حضور در نشر واحد با مریم امینی (همسر شهید سید مرتضی آوینی) دیدار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: در زمان مسئولیتم در معاونت امور فرهنگی، در اولین جلسات با خانم امینی به این نتیجه رسیدم که وی نگاهش به شهید آوینی از یک مکان یادبود فراتر است و به همین منظور در عرصه شناساندن شهید آوینی بسیار تلاش کرده است.
وی ادامه داد: اینکه کار او مستقل است و وابسته به مجموعه‌ای نیست حائز اهمیت است، متاسفانه یکی از اشکالاتی که در مورد مفاخر و شخصیت‌ها وجود دارد این است که وقتی کار با عنوان وابستگی به دستگاه‌های دولتی و حکومتی مطرح می‌شود افراد به سمت سفارشی‌گویی یا سفارشی‌نویسی می‌روند، در این میان نسل جدید هم که فاصله زیادی با نسل گذشته داشته با آن گفتار ارتباط برقرار نمی‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فضای کاری خانم امینی در این مدت به شکلی بوده است که به روی پای خود بایستند و کار را پیش ببرند.
به گفته صالحی ، همسر شهید آوینی جدای از نام شهید آوینی از یک فاصله‌های دوری فعالیت خود را انجام می‌دهد و این وقار که روش شهید آوینی در زندگی شخصی خودشان نیز بوده است، ستودنی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شهید آوینی یک سرمایه اجتماعی است و اگر ارتباط نسلی آن را خوب برقرار نکنیم این شخصیت به تاریخ می‌پیوندد و آثار گذشته ایشان در آینده تاثیری نخواهد داشت.
صالحی در پایان گفت: بطور طبیعی همه افکار شهید آوینی برای حال و آینده کافی نیست اما بخشی از همین افکار می‌تواند همچنان اثرگذار باشد و ما را به سمت جلو پیش ببرد.
در این دیدار مریم امینی (همسر شهید سید مرتضی آوینی ) نیز نکاتی را درباره شهید آوینی و کارها و فعالیت خود بیان کرد.
در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی و حسین انتظامی سرپرست سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صالحی را همراهی کردند.
** شهید آوینی در یک نگاه
به گزارش ایرنا ، سید مرتضی آوینی (معروف به کامران) زادهٔ ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری – ،کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزهٔ فرهنگی بود. مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ او دربارهٔ جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته ‌شده ‌است.
هرچند آشنایی با سینما در طول مدت بیش از ده سال مستندسازی و تجارب او در زمینهٔ کارگردانی مستند و به‌خصوص مونتاژ باعث شد که قبل از هر چیز به سینما بپردازد، ولی فکرها و حرف‌های او بیش‌تر از این‌ها بود. او در کنار تألیف مقالات تئوریک دربارهٔ ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی درمورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک، تئاتر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و… تألیف کرد که بیش‌تر آن‌ها در ماهنامهٔ سوره به چاپ رسید. طی همین دوران در خصوص مبانی سیاسی- اعتقادی نظام اسلامی و ولایت فقیه، فرهنگ انقلاب در مقابله با فرهنگ واحد جهانی و موضوعات دیگر تفکر و تحقیق کرد تا بتواند جواب‌هایی برای همهٔ سؤال‌هایی که داشت پیدا کند.
اواخر سال ۱۳۷۰ مؤسسه فرهنگی روایت فتح تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی دربارهٔ دفاع مقدس بپردازد و تهیهٔ مجموعهٔ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطعنامه رها شده بود، ادامه دهد.
آوینی و بقیهٔ گروه، سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال، کار تهیهٔ شش برنامه از مجموعهٔ ۱۰ قسمتی شهری در آسمان را به پایان رساندند و مقدمات تهیهٔ مجموعه‌های دیگری را دربارهٔ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. اگرچه مقارن با همین زمان، فعالیت‌های مطبوعاتی او نیز ادامه داشت.
آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان، به همراه محمد سعید یزدان‌پرست با مین برخورد کرد و بر اثر اصابت ترکش مین باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق کشته شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت