21:53 1403/04/03

نمک خطر بروز سرطان معده را ۶۸درصد بیشتر می کند

no-photos

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خطر بروز سرطان معده با مصرف زیاد نمک ۶۸ درصد افزایش می یابد و حتی مصرف نمک در حد متوسط نیز این خطر را ۴۱درصد افزایش می دهد.

زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: مطالعات نشان داده افرادی که غذاهای پرنمک مثال ترشی ها، ماهی نمک سود شده و گوشتهای فرآوری شده مصرف می کنند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان معده ۲۷ درصد و ۲۴ درصد بیشتر از افرادی است که این نوع غذاها را مصرف نمی کنند.
وی اظهار داشت: مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای (عوامل خطر) اصلی فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است و پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه مورد توجه خاص مجامع علمی قرار دارد.
عبداللهی ادامه داد :بر اساس آخرین آمارهای موجود سالانه ۸۷۰ هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می شود که در حدود ۱۰درصد موارد جدید سرطان ها را شامل می شود.
وی ادامه داد: با وجود پیشرفت های پزشکی میزان کشندگی سرطان معده همچنان بالاست. بیش از ۶۲۸ هزار مورد و معادل ۱۲درصد کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه جهان را شامل می شود.
عبداللهی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی های نمک سود شده، مصرف غذاهای پرنمک آجیل های شور، تنقلات شور (چیپس و انواع فرآورده های غلات حجیم شده)، شوری و ترشی ها، غذاهای نمک سود، چاقی، مصرف الکل، سیگار و وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و سابقه فامیلی را از علل بروز سرطان معده بیان کرد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: کاهش مصرف نمک در جامعه به عنوان یک راهکار اصلی با هزینه اثربخشی بالا برای پیشگیری از اپیدمی بیماری های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.
وی با بیان اینکه سرطان معده سومین سرطان شایع در کشور به شمار می رود، گفت: مصرف نمک ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز یعنی ۲ تا ۳ برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در کشور است و سرطان معده فقط یکی از زیانهای مصرف زیاد نمک است.
عبداللهی افزود: پوکی استخوان، فشار خون بالا و به دنبال آن نارسایی های کلیوی و بیماری های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز آنها یک عامل خطر مهم به شمار می رود.
وی تاکید کرد: با کاهش نمک مصرفی در حین طبخ غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک می توان احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش داد.
اجتمام *۹۰۲۲ * ۳۰۶۳
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت