14:08 1403/04/02

بهره برداری از ۱۱۳ طرح به ارزش ۱۵میلیارد دلار در ایمیدرو

no-photos

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و توانمند سازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ۱۱۳ طرح به ارزش ۱۵ میلیارد دلار از سال ۸۱ (سال تاسیس ایمیدرو) تا پایان آذرماه امسال توسط این سازمان اجرایی شد.

«امیر خرمی شاد» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نتیجه اجرای این طرح ها، اشتغال مستقیم ۴۵ هزار نفری و اشتغال غیرمستقیم بیش از ۱۰۰ هزار نفری در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی توسط ایمیدرو بود.
وی یادآورشد: در هفت سال آغازین تاسیس ایمیدرو، این سازمان موفق به بهره برداری از ۶ میلیارد دلار طرح شد اما در ادامه مسیر با چالش های جدی همراه بود و روند بهره برداری و تعریف طرح های توسعه کاهش یافت.
به گفته این مقام مسئول، پس از اتخاذ استراتژی جذب سرمایه گذار از سال ۱۳۹۲، در مجموع چهار میلیارد دلار طرح توسط این سازمان افتتاح شده است.
خرمی شاد ادامه داد: طرح های در حال اجرای این سازمان تا سال ۱۴۰۰ با سرمایه گذاری بیش از ۱۶ میلیارد دلاری به انجام می رسد که شامل اجرای ۳۹ طرح (۲۰ طرح مشارکتی و ۱۹ طرح دولتی) و کمک به توسعه ۳۸ طرح است که توسط شرکت های بزرگ بخش خصوصی در حال اجراست.
این مقام مسئول، به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی با هدف تامین مالی و اجرا و تکمیل طرح های توسعه از آغاز دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: نتیجه این اقدام جذب بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی برای بخش معدن و صنایع معدنی است.
** تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی
این مقام مسئول اضافه کرد: برای کاهش خام فروشی و توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا، از آغاز دولت یازدهم توسعه زنجیره فولاد و مس کشور رشد چشمگیری داشته به طوری که تاکنون ظرفیت کنسانتره ۸۲ درصد، گندله ۱۵۰ درصد و شمش فولاد کشور ۶۰ درصد نسبت به ابتدای کار دولت رشد داشته و صادرات آهن اسفنجی در سال ۹۶ بیش از ۲۶۰ درصد رشد داشته است.
** فعال سازی و توسعه معادن کوچک
به گفته وی، طرح فعال سازی و توسعه معادن کوچک در تاریخ ۲۴ بهمن ماه پارسال توسط وزارت صنعت، ایمیدرو، خانه معدن ایران و ۲ شرکت میدکو و گل گهر در قالب ۲ تفاهم نامه مجزا امضا شد.
خرمی شاد افزود: پس از آن ۱۲ تفاهم نامه با شرکت های بخش خصوصی برای فعالسازی و توسعه معادن کوچک و پنج تفاهم نامه پژوهشی با دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی مبادله شد.
وی اظهار داشت: تاکنون ۷۹ معدن و پتانسیل برای معرفی به سرمایه گذار یا مشارکت شناسایی شده و در بازدید از پنج استان، شناسایی معادن کوچک و نیازمندی های توسعه آنها در دستور کار قرار گرفت.
معاون ایمیدرو ابراز امیدواری کرد امسال محدوده های یاد شده برای استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرایی شود که نتیجه آن فعال شدن ۲۶ معدن خواهد بود.
** طرح های افتتاحی در سال ۹۷
معاون برنامه ریزی ایمیدرو در ادامه گفت: از آغاز امسال تاکنون هشت طرح با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار به بهره برداری رسیده که نتیجه آن ایجاد اشتغال مستقیم پایدار برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و بیش از سه برابر آن، اشتغال غیرمستقیم در مناطق کمتر توسعه یافته است.
وی بیان داشت: بخشی از این طرح ها شامل واحد گازی نیروگاه «غدیر» با سرمایه گذاری ۹۰ میلیون دلار، کارخانه جدید کنسانتره سرب نخلک با سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار دلار، طرح توسعه فولاد «سبا» در فولاد مبارکه با سرمایه گذاری ۲۴۱ میلیون دلار و واحد احیاء مستقیم کارخانه پارس فولاد سبزوار برای تولید آهن اسفنجی با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون دلار است.
خرمی شاد افزود: گندله سازی ۲.۵ میلیون تنی مجتمع فولاد خراسان با سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیون دلاری، باند دوم جاده خواف – سلامی در محدوده مجتمع معدنی سنگان با سرمایه گذاری ۳.۶ میلیون دلاری، فولادسازی بردسیر با ظرفیت سالیانه یک میلیون تن با سرمایه گذاری ۲۷۸ میلیون دلار، گندله سنگ آهن سیرجان با سرمایه گذاری ۱۹۴ میلیون دلار و گندله سنگ آهن سالیانه ۲.۵ میلیون تنی فولاد «بوتیا ایرانیان» با سرمایه گذاری ۱۹۴ میلیون دلار، سایر طرح هایی است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
** هزینه های آموزشی
وی یادآور شد: ایمیدرو از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۰۴ میلیون دلار برای آموزش و پژوهش هزینه کرده که اجرای دوره های آموزشی توسط نظام مهندسی معدن، مراکز آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه ها یا آموزشگاه های تخصصی و تحت نظارت، پشتیبانی و مدیریت شده است.
** آمار تولید در بخش معدن پس از انقلاب
خرمی شاد گفت: بررسی ها نشان می دهد تولید فولاد خام از ۳۶۸ هزار تن در آغاز انقلاب به ۲۲ میلیون تن، مس از ۳۰۰ تن به ۱۶۰ هزار تن، آلومینیوم از ۱۸ هزار تن به ۳۳۷ هزار تن، سنگ آهن از ۷۱۳ هزار تن به ۷۴.۱ میلیون تن، زغالسنگ از ۵۰۴ هزار تن به ۱.۵ میلیون تن و آلومینا از ۱۰۲ هزار تن به ۲۴۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش داشته است.
به گزارش ایرنا، ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.
اقتصام*۳۰۶۵** ۲۰۲۳
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت