2:57 1403/04/06

واشنگتن پست: اختلاف آمریکا و اروپا در نشست ورشو

no-photos

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه در گزارشی از شکست تلاش های وزیر امور خارجه آمریکا در جلب نظر همتایان غربی اش برای شرکت در نشست ورشو و شکاف بین واشنگتن و اروپا خبر داده است.

به گزارش ایرنا ، این روزنامه، عدم حضور وزرای امور خارجه کشورهای غربی در این نشست نشانه ای از اختلاف بین واشنگتن و متحدان اروپایی اش در مورد ایران برشمرد.
پمپئو روز سه شنبه پس از ورود به لهستان برای میزبانی کنفرانسی بین المللی در مورد صلح و امنیت خاورمیانه، اعلام کرد که بیش از ۳۰ وزیر امور خارجه در این نشست شرکت می کنند.
با این وجود، کشورهای زیادی اعلام کرده اند که دیپلمات های ارشد خود برای شرکت در این نشست را راهی لهستان نمی کنند.
در حالی که پمپئو و «مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا برای استقبال از نمایندگان حدود ۶۰ کشور در لهستان آماده می شوند، مشخص نیست که چه دستاوردی در روز برگزاری جلسات در مورد درگیری هایی که طی سال های زیادی، منطقه را به تلاطم درآورده است، حاصل می شود.
آنچه پمپئو در ابتدا به عنوان کنفرانسی مهم درباره ایران اعلام کرد، حال با اینکه چه کسی نمی آید، تعریف می شود.
به نظر می رسد چند کشور مهم وارد تحقیری دیپلماتیک و زیرکانه ای می شوند تا به سیاست های دولت آمریکا در قبال ایران و سوریه اعتراض کنند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را (از نشست ورشو) حذف کنید که گفته است مشغله دارد.
فرانسه و آلمان گفته اند که دیپلمات های رده دوم خود را به ورشو می فرستند. روسیه اصلا در این نشست شرکت نمی کند و وزیر امور خارجه انگلیس نیز احتمالا زود نشست را ترک می کند.
این پاسخ خاموش به تلاش جاه طلبانه کاخ سفید، تا حدی به واسطه نگرانی از این مساله است که پمپئو و پنس حملاتی لفظی را متوجه ایران کنند.
واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: کشورهای اروپایی سیستم تجاری ویژه ای از نوع پایاپای را برای همکاری با ایران ایجاد کرده اند.
به گفته مقام های خارجی، پس از آنکه برخی کشورها در مورد تمرکز ضد ایرانی کنفرانس ورشو ابراز نگرانی کردند، پمپئو به چند تن از همتایان خود تلفن کرد و از آنها خواست در نشست شرکت کنند.
اما از زمانی که پمپئو در جریان سفر ماه گذشته خود به خاورمیانه، برگزاری این کنفرانس را اعلام کرد، دولت آمریکا تا اندازه ای حرف خود را پس گرفته است.
«جاناتان کوهن» سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به وضوح در شورای امنیت گفت که این نشست، محفلی برای حمله به ایران نیست.
در عوض، دستور جلسه نشست به مباحثی در مورد جنگ یمن، جنگ داخلی سوریه و درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها بسط یافته است.
به رغم این مسائل افزوده شده، این کنفرانس دو روزه تنها در روز پنجشنبه در برگیرنده جلساتی است و در روز چهارشنبه صرفا مراسم استقبال برگزار می شود.
پمپئو به حضور نیافتن وزرای امور خارجه اعتنایی نکرده و ابراز امیدواری کرده است که پیشرفت زیادی در جریان این نشست حاصل شود.
پمپئو گفت: تصور می کنم که نتایج واقعا خوبی داشته باشیم.
وی افزود: وزرای خارجه برخی کشورها می آیند و کشورهای دیگر نمی آیند. انتخاب با خودشان است، اما این نشست، محفلی برای بحث جدی در مورد طیف وسیعی از موضوعاتی است که از عملیات مقابله با تروریسم تا نفوذ ایران در خاورمیانه و بی ثباتی آن را شامل می شود.
واشنگتن پست نوشت: مقام های ارشد دولت آمریکا، مهار ایران را به عنوان گامی لازم در اجرای یک برنامه گسترده تر در زمینه سازش خاورمیانه تلقی می کنند که به یکپارچه سازی رژیم صهیونیستی در منطقه، کمک می کند.
رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید اصلی خود می داند و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این کشور شیعه را به عنوان رقیب اصلی شان برای اعمال نفوذ تلقی می کنند.
عربستان، چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی در کنفرانس ورشو حضور دارند.
تشکیلات خودگردان فلسطین و لبنان ، در نشست ورشو حاضر نخواهند بود.
ایران نیز که این کنفرانس را یک سیرک مذبوحانه خوانده است، در کنفرانس نخواهد بود.
آمریکا، متحدان عرب بویژه در خلیج فارس را تحت فشار قرار داده تا از برنامه ی هنوز فاش نشده که ترامپ آن را به عنوان توافق قرن عنوان کرده، حمایت و فلسطینی ها را به قبول آن متقاعد کنند.
همچنین امریکا با اهرم های مختلف فشار تلاش دارد که کشورهای حاشیه خلیج فارس اشکارا نشان دهند برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی، آماده اند.
عکس یادگاری « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنار مقام های کشورهای عربی خلیج فارس یکی از شاخص های این فشار امریکا است.
«مارک دوبوویتز» رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی ها و منتقد توافق هسته ای گفت که آوردن کشورهای بیشتری به صحنه ، امری نافع و سودمند است.
وی افزود که این مساله تنها در حیطه صرف کشورهای ۱+۵ نیست که در مورد توافق هسته ای با ایران مذاکره کردند.
دوبوویتز گفت: تصور می کنم که از زمان دولت های اوباما و بوش به این ایده عادت کردیم که تنها راه حل چالش ایران، از طریق شش کشور انجام می شود و اینکه این شش کشور باید در جایگاه بالاتر باشند و مابقی در جایگاه پایین تر قرار گیرند.
واشنگتن پست در پایان این گزارش آورد: حضور نیافتن وزرای امور خارجه کشور های اروپایی در نشست ورشو بیانگر شکاف و اختلاف بین آ
مریکا و متحدان اروپایی واشنگتن در مورد ایران است.
شبس**اروپام**۹۱۰۹** ۱۹۱۷
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت