21:42 1403/04/07

عفو زندانیان نتایج مثبتی از نظر بین المللی دارد

no-photos

تهران- ایرنا- یک وکیل دادگستری گفت: یکی از جنبه های مثبت عفو گسترده به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، بازتاب بین المللی آن از نظر کاهش آمار تعداد زندانیان است.

محسن مقیسه روز پنجشنبه به خبرنگار قضایی ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط اعلام شده برای مجرمانی که عفو شامل حالشان می شود، می توان گفت اجرای عفو اخیر باعث کاهش آمار زندانیان در کل کشور خواهد شد و این مساله از نظر بین المللی و نظام های حقوقی می تواند ره آورد خوبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تعداد زیاد زندانیان هزینه های مضاعفی را برای دولت دارد، افزود: نتایج این آمار منجر به کاهش آستانه تخلفات و جرایم در کشور به ویژه جرایمی خواهد شد که منتهی به حبس می شوند و از نظر کاهش جمعیت کیفری نیز زندان های ما خلوت تر می شوند.
این مشاور حقوقی یکی دیگر از نتایج عفو گسترده زندانیان را مصون ماندن خانواده های آنان از برخی آسیب های اجتماعی دانست و گفت: ره آورد دیگر این عفو برای خانواده های زندانیان این است که این افراد چه کسانی که به عنوان پدر مسئولیت خانواده را دارند و چه کسانی که به عنوان مادر باید در محیط خانواده به تربیت کودکان بپردازند، می توانند در کنار خانواده های خود باشند و از آسیب های اجتماعی مصون بمانند.
وی درباره احتمال تجری (جرات پیدا کردن مجرمان) اظهار داشت: ممکن است اینگونه به نظر برسد که برخی مجرمان با اجرای این عفو مرتکب جرایمی دیگر شوند ولی این مساله، اصل کار را نقض نمی کند و از طرف دیگر با درنظرگرفتن تمام جنبه های مثبت و منفی این عفو گسترده می توان گفت که جنبه های مثبت آن بسیار بیشتر است. البته دست اندرکاران مربوطه نیز توجه دارند که این بخشودگی شامل هر جرمی نمی شود و هر مجرمی نیز نمی تواند از آن بهره مند شود.
مقیسه گفت: بنده چندین بار از زندان ها بازدید کرده ام و در دیدار اخیر که از طرف کانون اصلاح و تربیت بازدیدی از زندانیان داشتم، متوجه شدم بخشی از افرادی که وارد زندان می شوند، به دلیل جوان بودن و بی توجهی به تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی کارهای خود، پایشان به زندان باز شده و بخشی از جرایم امنیتی اینگونه است.
وی افزود: بخش عمده ای از افرادی که ناخواسته در فتنه ۸۸ حضور یافتند، پس از مدت کمی به میان مردم بازگشتند و بعد از ۶ ماه دیدیم که بسیاری از این افراد متوجه اشتباه خود شدند و به انقلاب برگشتند. اگر قرار بود همان زمان تمام این افراد به زندان منتقل شوند، بار سنگینی بر دوش نظام گذاشته می شد و تبعات وسیعی از نظر بین المللی داشت. البته باید توجه داشت تکلیف بخشی از این افراد به عنوان سران و رهبران فتنه جداست که باید از نظر امنیتی مراقب آنان بود.
به گزارش ایرنا آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در پانزدهم بهمن ماه از موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو زندانیان خبر داد و پیش بینی کرد که حدود ۵۰ هزار نفر مشمول این عفو شوند.
جمع زیادی از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی مشمول عفو و تخفیف مجازات شدند.
**۱۰۰۳*۱۸۳۴**
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت