23:39 1403/04/01

فضای توازن در سیاست گذاری موسیقی دنبال می شود

no-photos

کرمان – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اندوخته قابل توجهی در موسیقی سنتی، نواحی و اقوام داریم گفت: سیاست گذاران این حوزه توجه به فضای توازن را دنبال می کنند.

به گزارش ایرنا ، سیدعباس صالحی شامگاه جمعه در نشست خبری تشریح سفر دو روزه به استان کرمان در محل فرودگاه کرمان افزود: فضای توازن جشنواره فجر برای موسیقی سنتی، کلاسیک، نواحی و پاپ و تمامی سبک ها حفظ شده است.
صالحی بر حفظ موسیقی سنتی تاکید کرد و اظهار داشت : آفرینندگان موسیقی سنتی باید برای حفاظت از آن ارتباط بهتری با ذائقه ها داشته باشند.
*دولت تبعیضی مثبت به مناطق کمتر برخوردار کشور دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای کاهش فاصله های امکاناتی و زیرساختی مناطق برخوردار و کم برخوردار این وزارت خانه در زمینه توزیع حمایت ها نوعی تبعیض مثبت به مناطق کمتر برخوردار کشور دارد.
صالحی افزود: این دیدگاه حمایتی با نگاهی مدبرانه در برنامه های کلان دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استان ها لحاظ خواهد شد.
وی اظهار داشت: منطقه های کمتر برخوردار استان کرمان طی چهل سال گذشته حرکت مطلوبی در محرومیت زدایی داشتند و در این زمینه منطقه جنوب و دیگر مناطق کمتر برخوردار استان کرمان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
**اقتصاد فرهنگ و هنر کرمان تقویت شود
صالحی افزود: ظرفیت های متفاوت و قابل توجهی در استان کرمان مشاهده می شود که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و سابقه دیرینه فرهنگی هنری و دینی پشتوانه قوی برای حال و آینده این استان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تنوع حوزه های مختلف کاری و حوزه های متنوع در سبک، قالب و جریان خلاق جوان و پیشکسوتان به عنوان نقطه قوت در استان کرمان وجود دارند اما نقطه های خالی نیز باید مورد توجه قرار گیرد که بخشی در حوزه فضا و زیرساخت است و در این زمینه با شرایط ایده آل فاصله ای وجود دارد.
وی با اشاره به لزوم تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و رسانه در استان کرمان گفت: فرهنگ و هنر ظرفیت اقتصادی دارد و استان کرمان نگاه های اقتصادی خوبی در ۲۰ سال گذشته دنبال کرده و با ایده های تازه و خلاقانه می تواند فرهنگ و هنر را با اقتصاد پیوند دهد.
صالحی بیان کرد: گام های مناسبی در حوزه صنعت و فرهنگ استان کرمان برداشته شده و توسعه فضای اقتصادی این استان را شتابان کرده است لذا در این زمینه ضرورت دارد در مناسبات حوزه فرهنگ با صنعت تبادل و همکاری داشته باشند.
**رسانه های کاغذی مزیت های خود را افزایش دهند
وی نیز در پاسخ به خبرنگاری پیرامون شرایط دشواری که با رشد شبکه های اجتماعی گریبانگیر مطبوعات و رسانه های کاغذی شده ، گفت :مشکل فضای مجازی در ارتباط با رسانه های کاغذی محدود به ایران نیست لذا رسانه های کاغذی باید با ایده های متفاوت جهانی مورد توجه قرار گیرند تا مزیت های نسبی رسانه های کاغذی نسبت به فضای مجازی افزایش یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با افزایش ایده های مختلفی از جمله اعتمادسازی می توان جایگاه رسانه های کاغذی را بین مردم ارتقا بخشید زیرا ایده ها می توانند از این رسانه ها صیانت کنند.
**بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش یافته است
وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص وضعیت بودجه وزارت ارشاد ؛ اظهار داشت : بودجه سال ۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع هفت درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است که میزان این اعتبار در نشست های مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده بررسی می شود.
صالحی افزود: بودجه فرهنگی، تربیت بدنی و گردشگری ۲.۵ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده اند که از این ۲.۵درصد سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۵ درصد است.
وی ادامه داد: به طور طبیعی بودجه بالاسری و پشتیبانی افزایش و فشاری در فضای برنامه ای ایجاد می کند لذا ضرورت دارد افراد دلسوز شرایط فرهنگ را در بودجه کشور لحاظ کنند.
**اساسنامه نقطه عطف کانون های فرهنگی و هنری مساجد است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اساسنامه کانون های فرهنگی، هنری مساجد در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به ابلاغ رئیس جمهوری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت که نقطه عطفی در این کانون خواهد بود.
وی اظهار داشت: شورای سیاست گذاری به هم افزایی فعالیت ها در کانون فرهنگی و هنری مساجد کمک می کند و اختیاراتی به این شورا واگذار شده که مسائل کانون ها با سرعت بیشتری حل و فصل شود.
**تشریح دستاوردهای سفر وزیر ارشاد به کرمان
صالحی همچنین دستاوردهای سفر ۲ روزه به استان کرمان را تشریح کرد و از تفاهمنامه میان وزارت ارشاد و استانداری به عنوان دستاورد شاخص این سفر در راستای تقویت حوزه فرهنگ و هنر استان نام برد .
وی به محورهای اصلی این دستاوردها از جمله تفاهم نامه ای با استانداری کرمان در راستای تخصیص ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار ریالی و تعهد غیر ریالی تا پایان سال ۹۹ که تنظیم و مصوب شده یاد کرد که فرصتی برای اتفاقات خوب در فضای این استان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این تفاهم نامه در محورهای اصلی در حوزه های زیرساختی و توسعه فضای فرهنگی و هنری استان کرمان تنظیم شده از جمله تالار مرکزی با سرعت بیشتر در سال آینده بهره برداری خواهد رسید.
صالحی گفت: احداث و تکمیل ۱۰ کتابخانه، احداث و تجهیز هشت مجتمع
فرهنگی، احداث فاز نخست دانشگاه قرآنی، تجهیز و توانمندی خانه هنر استان، ۱۰ خانه دیجیتال، ۱۵ مرکز فرهنگی هنری مناطق کمتر برخوردار با همکاری معین های اقتصادی، راه اندازی هنرستان زیبای دختران و پسران استان در جیرفت و موارد دیگر برای توسعه فضای زیرساختی استان کرمان در تفاهم نامه مابین استانداری کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین در بحث حمایتی افزایش یکهزار و ۵۰۰ نفر بیمه هنرمندان و اصحاب رسانه، کمک به صندوق توسعه تئاتر استان، تسهیلات کارآفرینی برای کمک به اشتغالزایی از دیگر اقدامات در استان کرمان خواهد بود.
صالحی تاکید کرد: مشاغل فرهنگی به عنوان حوزه حمایتی مورد توجه دولت است و امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه فرهنگی و هنری تخصیص و سالهای آینده این اعتبار افزایش می یابد و تجمیع اعتبارات با استان کرمان فرصت ها را برای اشتغالزایی در عرصه فرهنگ و هنر فراهم می کند.
وی افزود: حمایت از حضور و اعزام اهالی رسانه و فرهنگ و هنر به خارج از کشور و استان در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.
صالحی بیان کرد: در حوزه برنامه ای و رویدادی موزه هنرهای معاصر مرمت و حفاظت می شود و برگزاری نمایشگاه و اتفاقات دیگر نیز در تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کرمان قرار دارد.
وی گفت: احداث تعداد پنج سینمای دیجیتال، سه سیار، حمایت از تولید ۱۹ فیلم مستند کوتاه، اپرای منظومه خواجوی کرمانی، حمایت از موسیقی نواحی، فعال شدن دبیرخانه آن و حمایت های جدی تر فرهنگی، هنری و رسانه ای، برگزاری نمایشگاه مطبوعات و کتاب، پژوهش های فرهنگی استان، حوزه مفاخر در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین طی این سفر ۲ روزه به استان کرمان در نشست هایی از جمله گفت و گو با مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر کرمان، جلسات با مدیران ارشد استان، اصحاب فرهنگ و هنر ، نشست با فرمانداران و ائمه جمعه شرق کرمان، با اصحاب رسانه و فرهنگ سیرجان، رونمایی از کتاب سال و گردهمایی اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه مسائل و مشکلات شناسایی که بررسی و پیگیری می شود.
همچنین در این نشست استاندار کرمان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران استانی و کشوری حضور داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه وارد استان کرمان شد و شامگاه جمعه این استان را به مقصد تهران ترک کرد.
۷۴۲۰/ ۵۰۵۴
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت