18:28 1403/04/07

صنعت به سراغ دانشگاه بیاید

no-photos

تهران- ایرنا- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه صنعت به این نتیجه رسیده است که به شیوه سنتی و بدون به کارگیری دانشگاه توان ادامه کار ندارد؛ از این رو باید از رتبه و پیشرفت های علمی دانشگاه ها استفاده کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، برات قبادیان امروز (دوشنبه) در نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با انتقاد از نبود تعامل میان دانشگاه و صنعت اظهار داشت: توسعه صنعت کار دانشگاه است و حوزه صنعت به این نقطه رسیده که به صورت سنتی قادر به ادامه فعالیت نیست. استفاده از ماشین آلات فرسوده، نیروی انسانی متخصص و بازدهی پایین نشان می دهد که صنعت باید از پیشرفت های علمی استفاده کند.
وی افزود: تحولات اساسی بشر در دو سده اخیر مرهون نظان دانشگاهی است و بدون نقش دانشگاه امکان توسعه وجود ندارد.
قبادیان ادامه داد: دانشگاه های ایران بیش از دانشگاه های چین است و در تربیت مهندس در جهان رتبه سوم را دارد که خود نشان دهنده پیشرفت است. با وجود این شاهد چالش های زیادی هستیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود ابرچالش ها در حوزه های مختلف کشور، با بیان پرسش هایی گفت: جامعه دانشگاهی در برابر ابرچالش ها چه مسئولیتی دارند؟ آیا دانشگاهیان چالش های اقتصادی و زیست محیطی را پیش بینی کرده بودند؟
وی با تاکید بر شکاف جامعه و دانشگاه تصریح کرد: دیوار بی اعتمادی میان صنعت و دانشگاه وجود دارد و همان اندازه که صنعت دانشگاه را در این زمینه مقصر می داند، دانشگاه نیز صنعت را مسئول می داند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از کم کاری های صورت گرفته در این زمینه، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ١٣٠ ظرفیت فرصت مطالعاتی به تمامی دانشگاه های کشور اعلام کرد، اما تنها چهار نفر برای کمک اعلام آمادگی کردند.
قبادیان اظهار داشت: پیوند دانشگاه با جامعه و حوزه های صنعت در سیاست گذاری های کلان دیده نشده و دارای ضعف در این زمینه هستیم. سندهای چشم انداز به طور کامل اجرایی و اهداف محقق نشده است.
وی با تاکید بر راهکارهایی برای ایجاد تعامل میان جامعه و دانشگاه و صنعت اظهار داشت: نظام کارآموزی باید اصلاح شود، اساتید وارد صنعت شوند و مطالعات و پایان نامه ها عملیاتی شوند.
معاون معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت از رونمایی از سامانه توانمندسازی، تولید و توسعه و اشتغال پایدار (تاپ) در هفته آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح حدود ٩٨ هزار بنگاه بزرگ و کوچک با ورود و ثبت نام در این سامانه می توانند نیازهای خود را از طریق دانشگاه و شرکت های دانش بنیان تامین کنند.
نخستین همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
**۹۲۸۳**۱۵۸۴
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت