13:04 1403/04/08

مذاکرات برای تعیین مرزهای آبی پنج کشور حاشیه خزر آغاز شد

no-photos

باکو – ایرنا – رضا نظر آهاری ، سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در ' نخستین اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر' گفت: محور مذاکرات این اجلاس تعیین خط مبدا و مشخص کردن مرزهای آبی هر یک از پنج کشور حاشیه خزر است.

مدیرکل دفتر هماهنگی روابط سیاسی دو جانبه و ابتکارهای منطقه‌ای وزارت امور خارجه ، که در راس یک هیات کارشناسی برای شرکت در اجلاس کار گروه عالی کشورهای حاشیه خزر ، به باکو سفر کرده است ، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،افزود:این اجلاس نخست گام برای اجرایی کردن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر است.
نظرآهاری، با اشاره به امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از سوی سران پنج کشور حاشیه این پهنه آبی در مرداد ماه امسال ، اظهار داشت : یکی از بندهای مهم کنوانسیون این است که بعد از امضای کنوانسیون باید تواقق جداگانه ای بین کشورهای ساحلی در مورد خط مبدا و در روی سطح آب دریای خزر صورت بگیرد.
وی افزود: این به این معنی است که ما مرزهایمان را باید با کشورهای ساحلی در سطح آب مشخص کنیم .
نظرآهاری گفت: پنج کشور لازم است برای اعمال حاکمیت و برای مشخص کردن منطقه ای که در حاکمیت دارند در مورد خط مبدا به توافق برسند.
وی افزود: تعیین خط مبدا ،برای تعیین آبهای سرزمینی و وضعیت جزایر و تاسیساتی که هر کشور در نزدیکی دریا خزر دارد و منطقه ای که کشورها می توانند در آن ماهیگیری کنند ضروری است و هر پنج کشور در مورد آن باید به توافق برسند.
سرپرست هیات ایرانی در اجلاس کارگروه عالی کشورهای حاشسه خزر ، اظهار داشت : بحث محوری این اجلاس تنظیم خط مبدا است، خط مبدا که مشخص شد ، از خط مبدا تا ساحل آن کشور ، آبها داخلی آن کشور محسوب می شود، از خط مبدا تا ۱۵مایل به سمت دریا می شود آبهای سرزمینی آن کشور، بعد از آن ۱۵ مایل نیز ۱۰ مایل جلوتر، منطقه ویژه ماهیگیری است
نظرآهاری توضیح داد که بعد از آن هر چه می ماند که بخش وسیعی از دیگری خزر است می شود آبهای مشترک و منطقه مشترک برای همه کشورهای ساحلی که هر گونه فعالیتی در این منطقه باید بر اساس توافق ها انجام گیرد.
این مقام ایرانی افزود: نخست اجلاس این کارگروه با هدف تکمیل کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ، بر اساس حروف الفبا در باکو برگزار شد ، اجلاس بعدی در ایران خواهد بود و این اجلاس ها بطور متناوب و سالی دو یا سه بار برگزار خواهد شد.
وی افزود: وقتی مرزهای خود را مشخص می کنند، کنوانسیون اجرا می شود و وقتی کنوانسیون اجرایی شود هیچ نیروی خارجی نمی تواند در خزر حضور پیدا کند.
خاورم ** ۳۳۷** ۱۵۷۹
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت