21:21 1403/04/07

جهش ۴ هزار و ۷۸۱ واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته

no-photos

تهران- ایرنا- شاخص کل بورس امروز (شنبه) با جهش چهار هزار و ۷۸۱ پله ای در جایگاه ۱۶۴ هزار و ۲۷۱ واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رشد قیمت دلار باعث افزایش جذابیت شرکت های صادراتی و ارز محور شده؛ بر این اساس، بهای سهام شرکت های مرتبط با ارز بالا رفته و تاثیر مثبت بر نماگر بازار سرمایه داشته است.
در معاملات امروز سه میلیارد و ۳۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹ هزار و ۴۹۶ میلیارد ریال در ۳۰۱ هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۳۸۵ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۷۵ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۹۳ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور پنج هزار و ۴۲۹ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور چهار هزار و ۱۹۰ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۶ هزار و ۳۶۹ واحد افزایش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، پارس (پتروشیمی پارس) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) با رشد خود بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند؛ در مقابل، های وب (داده گسترعصرنوین)و دعبید (داروسازی دکترعبیدی) بیشترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.
** صدرنشینی گروه فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۱۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش ۹۲۰ میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش ۶۷۲ میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فراورده های نفتی با دادوستدی به ارزش ۶۰۹ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه خرده فروشی نیز با معاملاتی به ارزش ۵۴۲ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.
** ورود فرابورس به کانال ۲۰ هزار واحدی
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۸ واحد رشد کرد و در جایگاه ۲ هزار و ۲۸ واحدی قرار گرفت.
امروز در این بازار یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از ۹ هزار و ۸۱ میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت و وهور (مدیریت انرژی امید تابان هور) و بساما (بیمه سامان) بالاترین تاثیر منفی را داشت.
اقتصام**۲۰۲۲*۲۰۲۵
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت