15:34 1403/04/06

چتر ۱۰۰ درصدی آموزش بر سر دانش‌آموزان استثنایی

no-photos

تهران- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با احداث بیش از یک هزار و ۵۶۴ مدرسه و ۲۴ مرکز شبانه‌روزی، به جرات می‌توان گفت درخواست آموزش هیچ دانش آموز استثنایی بی پاسخ نمی ماند و چتر آموزش، تمام دانش‌آموزان استثنایی را دربرگرفته است.

«مجید قدمی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا ادامه داد: در سراسر کشور حدود یک هزار و ۵۶۴ مدرسه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد که این دانش‌آموزان پس از غربالگری طرح سنجش که برای ارزیابی بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی کودکان ۶ سال تمام در سراسر کشور اجرا می‌شود، جذب خواهند شد.
وی افزود: در ارزیابی صورت گرفته، بچه‌هایی که دارای شرایط خاص اختلال بینایی، شنوایی، آسیب‌دیدگی ذهنی، شرایط خاص عاطفی، اختلالات یادگیری، مشکلات جسمی-حرکتی و چند معلولیتی که دارای طیف‌های نابینا ناشنوا با هم هستند در زیرمجموعه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دسته‌بندی می‌شوند.
قدمی با اشاره به اینکه دسته‌بندی این گروه دانش‌آموزان با رویکرد آموزش فراگیر صورت می‌گیرد، توضیح داد: بچه‌های ناشنوا و نابینا و جسمی – حرکتی چون از نظر ذهنی سالم هستند کنار دانش‌آموزان عادی قرار می‌گیرند اما با معلم رابط و یک سیستم حمایتی، ولی بچه‌هایی که مشکلات ذهنی و آسیب‌های ذهنی یا مشکلات عاطفی مانند اتیسم یا چند معلولیتی هستند را در مدارس خاص خود جذب می‌کنیم که طبق آخرین آمار از ۱۵۲هزار دانش‌آموز استثنایی، حدود ۷۸ هزار نفر در مدارس خاص و ۷۴ هزار نفر در مدارس سیستم فراگیر جذب شده‌اند.
** ۲۳ هزار نفر نیروی انسانی در خدمت دانش‌آموزان استثنایی هستند
رئیس سازمان مدارس استثنایی خاطرنشان کرد: در نظام آموزش و پرورش، مدیریت دانش‌آموزان در مدارس خاص را در زمینه تهیه کتاب و دیگر خدمات، به طور کامل خود سازمان برعهده دارد، محتوای کتاب‌های درسی تمام بچه‌های نابینا، ناشنوا و جسمی – حرکتی، همانند مدارس عادی است و فقط برای نابینایان به خط بریل و برای ناشنوایان مناسب‌سازی لازم در نظر گرفته می‌شود.
وی درباره جذب نیروی انسانی در این مجموعه هم بیان داشت: نیروی انسانی مورد نیاز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود که با اعتبارات هزار میلیارد تومانی که امسال برای دانش‌آموزان استثنایی تصویب شد، زمینه تحصیل و آموزش‌های لازم را برای آنان فراهم می‌کنیم.
قدمی خاطرنشان کرد: برای ۱۵۲ هزار دانش آموز نیازمند خدمات ویژه در ۱۵۶۴ مدرسه، نزدیک به ۲۳ هزار نفر نیروی انسانی شاغل در مدارس داریم که بیشترین مدارس خاص در استان تهران و سپس در استان خراسان رضوی واقع شده است.
**تشکیل مجمع خیرین مدارس استثنایی در دستور کار است
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس استثنایی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، به مشارکت خیرین در ساخت مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۰ مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی با مشارکت خیرین در سراسر کشور ساخته شده است.
وی ادامه داد: برای تسهیل در خدمت‌رسانی به خیرین، در حال طراحی سیستمی با عنوان «مجمع خیرین مدارس استثنایی» هستیم، چرا که پیش از این جذب خیرین به صورت عام و در کنار سایر مجامع شکل می‌گرفت اما به دلیل تمایل افراد خیری که به صورت ویژه می‌خواهند در حوزه استثنایی سرمایه‌گذاری کنند، مجمعی را به نام مجمع خیرین مدارس استثنایی تشکیل خواهیم داد تا سرعت جذب اعتبارات و استقبال از خدمات خیرین در این حوزه بیشتر شود.
** درخواست آموزش هیچ دانش‌آموز استثنایی بی‌پاسخ نمی‌ماند
قدمی در پاسخ به پرسش چگونگی تحت پوشش قرار دادن کودکان مناطق محروم و روستایی هم گفت: برای این که دانش‌آموزان محروم روستاها هم زیر پوشش قرار گیرند نزدیک به ۲۴ مرکز شبانه‌روزی احداث کردیم تا بتوانیم به این افراد خدمات ارائه دهیم.
وی تاکید کرد: اکنون درخواست آموزش هیچ دانش‌آموز استثنایی بی‌پاسخ نمی‌ماند و هر کودک معلولی که متقاضی خدمات آموزشی باشد، این خدمات را دریافت خواهد کرد.
قدمی ادامه داد: سرویس ایاب و ذهاب برای پوشش دادن مسافت بیشتر از ۳۰ کیلومتر بین شهرها و مراکز شبانه‌روزی را راه‌اندازی کردیم که به صورت رایگان به دانش‌آموزان معلول در روستاهای محروم خدمات ارائه می‌دهند و این مراکز به گونه‌ای تعبیه شده که تقریبا همه استان‌های مجاور را پوشش دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما در کنار کار آموزشی که در مدارس سراسر کشور انجام می‌شود، خدمات حمایتی هم برای دانش‌آموزان استثنایی پیش‌بینی کرده‌ایم، در سه سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه‌های دارویی، جراحی، خرید سمعک، واکر، ویلچر و دیگر ملزومات را هم پیش‌بینی کردیم و نزدیک به ۱۷ هزار نفر از این خدمات استفاده کرده‌اند.
وی با اشاره به این که پدریار و مادریار و یاوران بخصوص برای مدارس جسمی -حرکتی شدید در ارتباط با کارهای اولیه مانند سرویس بهداشتی و دیگر نیازمندی‌های دانش‌آموزان وجود دارد، با گلایه گفت: اعلام می‌کنیم به شدت در این بخش با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و الان از خدمات نیروهای آزاد استفاده می‌کنیم که با توجه به رقم بودجه ابلاغ شده به مدارس، خانواده‌ها ما را در جذب نیروی آزاد حمایت مالی می‌کنند.
علمی*۹۲۹۴* ۱۰۵۵
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت