نویسندگان کتاب «دریچهای به مطالعات بازیهای دیجیتالی» معتقدند: باید با ردهبندی سنی بازیها ﻣﯿﺰان آﺳﯿﺐرﺳﺎﻧﯽ ادراﮐﯽ، ﻋـﺎﻃﻔﯽ، ﮔﻔﺘـﺎری و رﻓﺘـﺎری ﮐﻮدﮐـﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن بازیکنﮐﺎﻫﺶ پیدا کند.
به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه بازیهای دیجیتالی یکی از زمینههای جدید تحقیقات علمی است که البته ماهیت میان رشتهای دارد. اﯾﻦ ﺣﻮزه از ﺗﻼﻗﯽ رﺷـﺘﻪﻫـﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿـﺮ ﻋﻠـﻮم ارﺗﺒﺎﻃـﺎت، ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ، روانﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، اﻗﺘﺼﺎد، ﻋﻠﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻫﻨﺮ و ﺑﺮﺧﯽ رﺷﺘﻪﻫـﺎی دﯾﮕـﺮ ﺑـﺎ ﺑـﺎزیﻫـﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
میتوان گفت بازیهای دیجیتال بخشی از صنعت رسانهای است که از جنبههای گوناگون قابل بحث و بررسی است. این بازیهای را هم میتوان به لحاظ تاریخی، روانشناسی، اجتماعی و… مورد بررسی قرار داد. امروزه بازیهای دیجیتال در ابعاد مختلف وارد زندگی افراد شدهاند. تاثیر این بازیها را میتوان به شکلهای مختلف مورد توجه قرار داد. از بررسی تاثیری که این بازیها بر بروز رفتارهای خشن در دنیای واقعی دارند تا تاثیر بر سلامت جسم، اعتیادآور بودن آنها و….؛اما به دلیل اینکه تمایل بازیسازان به خلق بازیهای خشن زیاد است و شواهد فروان هم نشان میدهد این بازیها مورد توجه کودکان و نوجوانان (به عنوان اصلیترین قشر از جامعه مخاطبان این بازیها) قرار میگیرد. تحقیقات در دنیا بر روی خشونت و تاثیرگذاری آن بر مخاطبان بازیها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
گردآوری تحقیقات از چین تا آمریکا
کتاب «درﯾﭽﻪای ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺎزیﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل» که توسط انتشارات دانشگاه صداوسیما منتشر شدهاست تلاش میکند بر اساس مهمترین تحقیقات موجود در دنیا از آمریکا تا چین گرفته و تحقیقهای معتبر در ایران تاثیر این بازیها را در ابعاد مختلف زندگی افراد مورد توجه قرار دهد. محتوای این کتاب نتیجه گردآوری چند مقاله از ماهنامه »ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﺑﺎزیﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل: درﯾﭽﻪ« است.
کتاب درﯾﭽﻪای ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺎزیﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل به قلم ﻓﺮزاﻧﻪ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺣﺎﻣﺪ ﻧﺼﯿﺮی و ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ ﺳﯿﺪﺣﺴﯿﻨﯽ به رشته تحریر درآمده است. هر سه نفر آنها عضو مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) هستند و کتاب را هم همین مرکز پشتیبانی کرده است. نویسندگان این کتاب در زمینه بازیهای دیجیتال صاحبنظر هستند. شریفی که به تازگی از پایاننامه دکترای خود با عنوان « بازنمایی دیپلماسی رسانه ای آمریکا در صنایع فرهنگی دیجیتال (مطالعه موردی بازیهای دیجیتال)» دفاع کرده است. اولین دانشجوی دکترای واحد تهران شمال دانشگاه آزاد است که از این واحد فارغ التحصیل شد. نصیری دانشجوی مدیریت در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی است. او بیشتر مباحث مرتبط با اقتصاد بازیهای دیجیتال را دنبال میکند و در این زمینه مصاحبههای مطبوعاتی هم انجام داده است. سیدحسینی هم در کارنامه خود ریاست بر مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال را دارد.
انتهای پیام/