9:53 1403/04/06

پرسش های جامعه در اختیار محققان حوزه قرار گیرد

no-photos

تهران-ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به پایان نامه ها در حوزه علوم انسانی-اسلامی، گفت: اساتید حوزوی نیاز و پرسش های جامعه را اولویت بندی کرده و در اختیار دانشجویان قرار دهند تا آنها با تحقیق خود به پرسش ها پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، آیت الله محسن اراکی چهارشنبه در اولین همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علمیه علوم انسانی اظهار کرد: دبیرخانه همایش باید درباره اصول و پذیرش رساله و بررسی اشراف استاد به رساله تحقیق کند و یافته های خود را به شورای علی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.
وی در این همایش در محل کتابخانه ملی و مرکز اسناد رسمی ادامه داد: یکی از آسیب های معاصر عدم اشراف استاد به رساله ها است در حالی که استاد باید پا به پای محقق حرکت کند و مطالعه فراوان داشته باشد.
اراکی با اشاره به ارائه رساله ها توسط طلاب گفت: در حوزه باید نیاز و پرسش های مورد نیاز جامعه لیست شود و برای تحقیق به دانشجویان طلبه ارائه شود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مقالات بسیاری در حوزه بدون هیچ نتیجه مثبت و در نظر گرفتن پرسش های به روز جامع ارائه می شود.
اراکی در ادامه تصریح کرد: مطلوب است وزارت علوم شورای علوم انسانی تشکیل دهد و در این شورا نیازهای جامعه اولویت بندی و توسط محققان بررسی شود زیرا با این روند کار به جایی نمی رسد و نیازهای جاامعه نیز برطرف نخواهد شد.
اراکی گفت: نیاز است تحقیقات بین المذاهبی در دانشگاه مذاهب شکل بگیرد. در قرن پنجم تاریخ اسلام حوزه های علمیه، محل تدریس همه علم ها بوده و در یک حوزه تمامی مذاهب آموزش داده می شده است این شیوه کار علمی باید ترویج شود زیرا اگر نقدی از مکتبی انجام شود نقد مبتنی بر آگاهی و علم شده همچنین از تفریط و افراط نیز جلوگیری می شود.
اراکی با اشاره به حوزه پایان نامه های علوم انسانی، خاطر نشان کرد: روش استنباط از علوم انسانی اسلامی صحیح نبوده و معیار اظهار نظر و نظریه های علمی مشخص نیست همچنین کسانی که اظهار نظر می کنند از رشته آگاهی کافی ندارند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت در باره علوم انسانی گفت: در اصول فقه، برجسته ترین علوم انسانی اسلامی بحث اصول فقه است که دو بخش با عنوان قوانین دلالت دلیل و دلیلیت دلیل را دارد.
اراکی اظهار کرد: فردی که قصد دارد وارد علوم انسانی اسلام شود ابتدا باید گفتار و رفتار معصومین را تبیین کند که به علم اصول فن و استنباط از دین معروف است.
وی در ادامه گفت: همه بحث های علمی نیاز به دلیل منطقی داشته و تدوین یک منطق دلالت نیاز علوم انسانی است. هر منطقی با هر تفکری نا گزیر است که به منتطق دلالت رجوع کند و باید در علوم انسانی تدریس شود.
اولین همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و پایان نامه ها در حوزه علوم انسانی-اسلامی با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاهی و حوزوی و با ارائه ۱۰۰ مقاله و برگزاری سه پنل تخصصی به همت دانشگاه مذاهب اسلامی در مرکز کتابخانه ملی و اسناد رسمی برگزار شد.
**۹۴۶۵**۱۶۰۱**
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت