9:34 1403/04/05

تکمیل خط آهن قزوین – رشت با اعتبار هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان

no-photos

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، با اشاره افتتاح راه آهن قزوین- رشت با حضور رئیس جمهور در روز چهارشنبه گفت:با تکمیل قطعه ریلی رشت – آستارا، کریدور شمال – جنوب تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه راه آهن قزوین- رشت که صبح فردا با حضور رئیس جمهور و ۵ تن از وزرای کشورهای حاضر در کریدور شمال – جنوب به بهره برداری می‌رسد، در جمع خبرنگاران گفت: محور قزوین- رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر به عنوان مهمترین پروژه ریلی کشور فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که این مسیر شش ایستگاه داشته که ۴ ایستگاه آن مسافری است. طول سیر قطار از قزوین تا رشت در این محور ۴ ساعت طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه محور قزوین- رشت جزو زیباترین سازه‌ها و از بهترین کارهای مهندسی است که ارتقا در سطح مهندسی کشور محسوب می‌شود، افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۳۰۰ مسیر ریلی در کشور در قالب ۳۲ طرح عمرانی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال ساخت است که در ادامه برنامه جامع توسعه زیربناهای ریلی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مبنی بر اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی و همچنین تکمیل راه آهن خواف – هرات تعریف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اتصال این ۵ مرکز استان شامل همدان، سنندج، ارومیه، رشت و تبریز و همچنین خواف – هرات مجموعاً ۹۶۷ کیلومتر خط آهن محسوب می‌شود که سایر پروژه‌های ریلی مانند خط آهن میانه – اردبیل با پیشرفت ۶۷ درصد، همدان- سنندج با پیشرفت ۷۰ درصد، اصفهان – شهرکرد با پیشرفت ۴۷ درصد و درود – خرم آباد با پیشرفت ۴۶ درصد از دیگر پروژه‌های ریلی مهم کشور در ادامه توسعه زیربناهای ریلی محسوب می‌شوند. همچنین احداث خط آهن چابهار به زاهدان به طول ۶۲۰ کیلومتر نیز در حال ساخت است و چند محور دیگر که مجموعاً ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط آهن خواهد شد.

خادمی با بیان اینکه مهمترین نکته در تکمیل کریدور شمال –جنوب اتصال رشت به آستارا است گفت: آن بخش از کریدور ریلی شمال – جنوب که از ایران می‌گذرد شامل اتصال بندر شهید رجایی به آستارا به صورت یکپارچه انجام خواهد شد که در نتیجه آن هند به روسیه از طریق ایران متصل می‌شود. در حال حاضر آستارای ایران به آستارای آذربایجان و از آنجا به روسیه با خط آهن متصل شده است و در صورت تکمیل قطعه رشت – آستارا، زمان سیر بار از هند تا روسیه به نصف و از نظر قیمت تا ۳۵ درصد هزینه حمل کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: سالانه بین هند و روسیه ۴۰ میلیون تن بار جابجا می‌شود که اگر تنها یک چهارم این میزان به خط آهن ایران منتقل شود می‌توانیم کل ظرفیت محور ریلی بندر شهید رجایی تا آستارا را اشباع کنیم.

وی از دیگر ویژگی‌های این محور، خاکبرداری ۲۲ میلیون متر مکعبی محور ریلی قزوین – رشت دانست و ادامه داد: سد کرخه به عنوان بزرگترین سد غرب آسیا ۳۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری داشت که نشان می‌دهد این میزان خاکبرداری در احداث خط آهن قزوین- رشت حجم بسیار بالایی است.

به گفته معاون وزیر راه، هزینه کل پروژه در طول ۱۳ سال اجرای پروژه هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بود که با توجه به تورم‌های سال‌های گذشته ارزش پروژه به ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین به جز ریل استفاده شده در این خط آهن که وارداتی است تمام اجزای پروژه اعم از مصالح و خدمات مهندسی، ۱۰۰ درصد بومی و داخلی است.

وی یادآور شد: این قطعه از کریدور و همچنین اتصال آن تا آستارا به شدت از سوی هندی‌ها و روس‌ها مورد استقبال قرار گرفته و اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی آن را نشان می‌دهد.

خادمی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه در حال احداث کریدورهای رقیب کریدور شمال – جنوب هستند گفت: اگر قطعه رشت آستارا به سرعت تکمیل نشود ممکن است کریدورهای موجود در کشورهای همسایه موقعیت ترانزیتی ایران را دور بزنند. با این حال ایران ارزان‌ترین، کوتاه‌ترین و امن ترین کریدور در میان کشورهای منطقه را دارا است و صاحبان بار همواره در تلاشند تا امن‌ترین کشور را برای عبور کالای خود انتخاب کنند که در میان کشورهای منطقه، ایران از این ویژگی برخوردار است.

وی در خصوص لزوم توسعه زیرساخت‌های ریلی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل یارانه‌ای که به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود حمل و نقل در کشور با هزینه بالایی انجام می‌شود که در نتیجه ۸۸ تا ۹۰ درصد کالاهای حمل شده برای مصرف در داخل و یا ترانزیت از طریق جاده عبور می‌کند که اشتباه است. اگر گونه حمل و نقلی از جاده به ریل تغییر کند شاهد این حجم بالای زیان به منابع ملی نخواهیم بود. به عنوان نمونه در منطقه سنگان که بیشترین تولید سنگ آهن کشور و معادن سنگ آن در آن قرار دارد ظرفیت ۲۰ میلیون تن بار در سال را شاهدیم. این در حالی است که ظرفیت حمل بار از طریق ریل موجود در این منطقه تنها ۳.۵ میلیون تن است که تقریباً بخش عمده آن به بندر شهید رجایی حمل می‌شود ولی مابه التفاوت آن از طریق جاده جابجا می‌شود.

معاون وزیر راه درباره اتصال تبریز به شبکه ریلی از مسیر جدید گفت: خط آهن میانه – بستان آباد- تبریز به صورت دو خطه در حال احداث است که سرعت سیر قطار پس از تکمیل خط آهن در این محول بسیار بالا بوده و مسا
فران می‌توانند در زمان بسیار کمتری با قطار به تبریز برسند. پیش بینی می‌کنیم که خط آهن میانه – بستان آباد به طور ۱۳۲ کیلومتر تا بهار ۹۸ به بهره برداری برسد و پس از آن بستان آباد – تبریز نیز ظرف مدت کوتاهی احداث خواهد شد.

وی درباره تولید ریلی ملی گفت: شرکت ایرانی تولید کننده ریل اعلام کرده است که دانش تولید ریلی را بومی سازی کرده و هر میزان که نیاز کشور باشد در صورت تأمین مالی می‌تواند تولید کند. با این حال علیرغم تحریم خرید ریل از سوی آمریکا، ما ریل را از هند، چین، روسیه، ترکیه و اروپا خریداری می‌کنیم و واردات آن مشمول تحریم نیست.

خادمی تاکید کرد: فردا با حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه راه آهن قزوین – رشت، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با سازمان منطقه آزاد انزلی برای اتصال بندر کاسپین به خط آهن رشت – انزلی تفاهم نامه امضا خواهد کرد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت