14:41 1403/04/06

انتقال آب از خزر به سمنان؛ موافقان و مخالفان چه می گویند؟

no-photos

بحث‌ها در رابطه با طرح انتقال آب خزر به سمنان روز به روز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ چند روز پیش پروین فرشچی معاون دریایی سازمان محیط‌زیست برکنار شد تا به گفته برخی‌ها صفحه جدیدی در بحث ده‌ها ساله انتقال آب خزر به استان سمنان باز شود.

به گفته اعتقاد گروهی دلیل برکناری فرشجی موضعش نسبت به طرح انتقال آب بود، البته این موضوع به سرعت توسط او رد شد و عیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست هم حرف معاون سابقش را تایید کرد. کلانتری در همین رابطه به ایسنا گفت: «خانم فرشچی خودش می‌داند که برکناری ایشان ربطی به طرح انتقال آب دریای خزر ندارد و من از حدود یک سال پیش قصد تغییر معاون محیط زیست دریایی را داشتم.»

اما این تنها حاشیه به وجود آمده در طرح انتقال آب نیست؛ از زمانی که حسن روحانی در سخنرانی خود از انتقال آب خزر به سمنان خبر داد، موجی از حواشی مختلف در این رابطه پخش شد.

بعد از حرف‌های رییس جمهور دیدگاه‌ها در رابطه با طرح‌های انتقال آب به سرعت به ۲ دسته تقسیم شدند؛ مخالفت و موافقت.

مخالفان؛ انتقال آب، از انفجار بمب اتمی خطرناک‌تر است

مخالفان این طرح به سرعت از پیامدهای زیست‌محیطی ایجاد چنین تغییری در اقلیم کشور گفتند و برخی از آنها هم انتقادات بسیار تندی نسبت به اجرای چنین پروژه‌ای انجام دادند.

محمد درویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در همین رابطه گفته بود: اگر هم آب را شور منتقل کنیم و آن را در سمنان شیرین کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در اثر زلزله یا بر اثر فرآیندهای شیمیایی و یا هر دلیل دیگری لوله آسیب ببیند و این حجم بزرگ آب شور در کوهستان‌های حاصلخیز و جنگل‌های هیرکانی ما رها شود، فاجعه‌ای به مراتب بزرگتر از انفجار اتمی رخ خواهد داد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی هم یکی دیگر از مخالفان این طرح است، او گفته بود که برای این طرح هیچ مطالعه‌ای انجام نشده و اجرای آن پیامدهای زیست‌محیطی به همراه دارد.

رییس سازمان محیط‌زیست: آب خزر منتقل نشود مردم یزد و سمنان به تهران مهاجرت می‌کنند

اما عیسی کلانتری رییس سازمان محیط‌زیست که یکی از اصلی‌ترین موافقان طرح انتقال آب خزر به استان سمنان است، چنین نظری ندارد.

او در این رابطه گفته بود: «در همه جای دنیا در حاشیه دریاها ده‌ها میلیارد مترمکعب آب شیرین می‌شود و همه دنیا می‌توانند استفاده کنند، الا ما چراکه ۴ تشکل زیست‌محیطی به آن معترض هستند. می‌خواهند به ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت این مناطق (استان‌های یزد و سمنان) آبی داده نشود و این جمعیت به تهران مهاجرت کنند.»

او افزود: «چگونه است که کشورهای عربی و همسایه ما در سال میلیاردها مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس برداشت و شیرین می‌کنند و نمک‌های آن را در خلیج فارس می‌ریزند و رسانه‌های ما ساکت هستند و نوبت ما که می‌شود، فقط سالیانه یک میلیارد مترمکعب آب شیرین می‌کنیم تا نیازمان را تامین کنیم همه سر و صدا می‌کنند. رسانه‌های ما نباید ضد وطن باشند.»

انتقال آب خزر به سمنان؛ داستانی قدیمی

اما بحث انتقال آب دریای خزر موضوعی نیست که با حرف‌های حسین روحانی آغاز شود. حدود ۱۰ سال پیش در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم ماجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان به شکل جدی مطرح شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب در سال ۸۹ در این رابطه گفته بود: قرار است سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریای خزر به سمنان انتقال داده شود. این اولین و بزرگترین پروژه انتقال آب نامتعارف در کل خاورمیانه است که با چنین ظرفیتی انجام می‌شود. گرچه پروژه‌های آب شیرین‌کن در جنوب کشور هست، ولی ظرفیت آن طرح‌ها بسیار کم و در حد ۱۰ میلیون متر مکعب در سال است. در این طرح آب دریای خزر احتمالا از مناطق شرقی این دریا که در آن ناحیه رشته کوه‌های البرز از ارتفاع پایین‌تری برخوردار است، از طریق خطوط لوله و تونل به مناطق مرکزی کشور انتقال داده می‌شود.»

پس از انتقادات فراوان در آن زمان این پروژه متوقف شد و حالا بعد از ۱۰ سال معلوم نیست که طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان، چه سرنوشتی خواهد داشت.

۴۲۲۳۷

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت