7:13 1403/04/06

نهاوندیان: پیشرفت اقتصاد ملی در گرو نفع خصوصی و مصلحت عمومی است

no-photos

تبریز – ایرنا – معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: ترکیب نفع خصوصی و مصلحت عمومی راهگشای توسعه پایدار بوده و اقتصاد ملی را جلو می برد.

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به روح و فلسفه تشکیل اتاق بازرگانی افزود: دولت و بخش خصوصی در ۲ طرف یک میز قرار نگرفته اندق بلکه هر ۲ در یک طرف میز برای رشد اقتصاد کشور و خدمت به مردم جای دارند.
وی اظهار داشت: اگر روزی شورای گفت و گو به محملی برای کشاکش تبدیل شود و هر کس به دنبال منافع خود باشد آن روز، روز مرگ این شورا خواهد بود.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری یادآوری کرد: شورای گفت و گو زمانی می تواند مشکل گشا باشد که بخش خصوصی از منظر دولت و دولت نیز از منظر بخش خصوصی به مسائل اقتصادی نگاه کنند و به یک فهم واحد برسند.
نهاوندیان ادامه داد: تجربه تاریخ اقتصاد نشان داده که فقط با انگیزه های شخصی یا فقط از نگاه سوسیالیستی و منظر عمومی و نفی انگیزه خصوصی اقتصاد ملی جلو نمی رود.
وی با اشاره به اینکه پیگیر جدی قرار گرفتن مصوبات شورای گفت و گو در دستور کار دولت هستیم، اظهار داشت: در کنار این شورا، ستاد تسهیل موانع تولید نیز برای حل مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی راه اندازی شده و مصوبات این ستاد نیز در ستاد مرکزی تصویب می شود.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به خواست فعالان اقتصادی و مسئولان ذی ربط برای تفویض اختیارات استانی در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی گفت: برای تحقق این موضوع باید مورد به مورد و میزان اختیارات مشخص شود تا بر اساس آن مسئولیت نیز مشخص باشد و پاسخگو بود.
نهاوندیان با اشاره به وجود مشکل منابع بانکی در کشور و اینکه عامل اصلی مسائل اقتصادی کشور، سیاسی است، ادامه داد: مشکل ساختاری و رشد نقدینگی نیز از دیگر مشکلات اقتصادی کشور است.
وی یادآوری کرد: نرخ رشد نقدینگی در ۴۵ سال گذشته و بعد از خیز نفتی اول به طور متوسط بیش از ۲۳ درصد بود که این موضوع با رشد اقتصادی ۷ ، ۸ درصد یا رشد اقتصادی منفی ۵، ۷ درصد همزمان بود و این به معنی تورم است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: این اتفاق در فاصله بین سال های ۹۲ تا ۹۶ روی داد که به همت مردم و تلاش دولت تورم پایین آمد ولی نقدینگی پایین نیامد و در همین شرایط تولید نیز رشد کرد.
نهاوندیان با بیان اینکه دولت تلاش می کرد نقدینگی را پایین بیاورد، افزود: قیمت تمام شده تولید برای تولید کننده ایرانی باید پایین بیاید تا او بتواند در دنیا رقابت کند که این امر به دلیل وجود موسسات مالی غیرمجاز و رعایت نکردن سود مجاز محقق نشد.
وی با اشاره به اقدام اخیر در مورد موسسات اعتباری غیرمجاز گفت: این امر با وجود آثاری که در پی داشت، یک جراحی اقتصادی بود و شرایط بهتر شده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه مشکلات اقتصادی قابل حل است، گفت: برای تصمیم گیری در خصوص اقتصاد ملی باید منافع بنگاه اقتصادی، خانوار و دولت مدنظر قرار گیرد.
نهاوندیان ادامه داد: در زمان کنونی با توجه به چالش های موجود، فرصت مناسب برای اصلاح ساختارهای اقتصادی فراهم شده است و بین دولت، مجلس و اقتصاددانان در اصلاح ساختارها تفاهم و اجماع ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری معتقد است باید میدان را به نفع بخش خصوصی باز کرد و دولت بنگاه دار خوبی نیست، گفت: باید اتاق های بازرگانی و تشکل ها وارد میدان شده و با جلوگیری از رانت خواری و سوء استفاده ها، اعتماد عمومی را جلب و برای رشد اقتصادی کشور تلاش کنند.
در این جلسه تعدادی از نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مشکلات و موانع بانکی و ارزی و بیمه تامین اجتماعی و تاثیرشان بر فضای کسب و کار و تجارت خارجی، بر لزوم اصلاح ارزش های پایه صادراتی و مسائل مالیاتی و اصلاح مقررات مالیاتی تاکید کردند و خواستار رفع این مشکلات و تفویض اختیارات استانی در این خصوص شدند.
۸۰۲۳/۵۱۸
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت