5:23 1403/04/09

برخورد دوگانه لندن با عروس داعشی و نازنین زاغری

no-photos

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس در گفت ‌وگو با شبکه 'بی.بی.سی' در حالی کوتاهی لندن برای نجات فرزند انگلیسی عروس داعشی را به بهانه حضور او در منطقه جنگی توجیه کرد که اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری را راه ‌حلی برای آزادی یک تبعه انگلیسی و پیوند او به فرزندش دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، 'جرمی هانت' طی سخنانی در برنامه «اندرو مار» تلاش کرد تا مرگ فرزند 'شمیمه بیگم' را به ‌پای اشتباه مادرش بگذارد و درباره کوتاهی لندن برای انتقال وی به انگلیس گفت:من وظیفه دارم به فکر جان مقام‌های انگلیسی باشم که به آن منطقه(سوریه) اعزام می کنم. بیگم در حالی به داعش ملحق شد که آگاه بود به کشوری سفر می‌کند که سفارت انگلیس در آنجا نیست و تصمیم او می‌تواند چنین پیامدهایی را در پی داشته باشد.
شمیمه بیگم یکی از سه دختر دانش‌آموز فراری انگلیسی به نام‌های 'امیره عباسه' و 'خدیجه سلطانه' است که بهمن‌ سال ۱۳۹۳ برای پیوستن به گروه تروریستی داعش راهی سوریه شدند.
وی چند هفته پیش به اردوگاه پناهجویان منتقل و خواستار بازگشت به انگلیس شد. اما وزارت کشور انگلیس او را تهدیدی علیه امنیت ملی دانست و اعلام کرد که ملیت انگلیسی او باطل‌ شده است.
شمیمه بیگم یک ماه پیش صاحب یک پسر شد اما نیروهای دمکراتیک سوریه جمعه گذشته اعلام کردند او بر اثر سینه ‌پهلو جان خود را از دست‌ داده است. در حالیکه دولت انگلیس فرزند بیگم را شهروند این کشور می‌داند، اما به دلیل کوتاهی کردن برای انتقال وی به انگلیس از سوی افکار عمومی تحت‌ فشار است.
مجری برنامه بی.بی.سی در ادامه با بیان اینکه خبرنگاران به ‌راحتی به اردوگاه پناهجویان در سوریه دسترسی دارند، استدلال وزیر خارجه این کشور درباره منطقه جنگی را به چالش کشید و پرسید چرا مقام‌های انگلیسی برای انتقال فرزند بیگم به ‌عنوان تبعه انگلیسی کوتاهی کردند.
هانت مدعی شد: خبرنگاران می‌توانند به لحاظ اقتضائات شغلی به کشورهای دنیا سفر کنند. آنها به دلیل نوع کار خود از حفاظت‌هایی برخوردار هستند اما اعزام مقام رسمی از سوی دولت به یک منطقه جنگی با توجه به اینکه جان آنها ممکن است به خطر بیافتد یک مساله متفاوت است.
وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به مجری درباره اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری، شهروند ایرانی – انگلیسی که به اتهامات امنیتی در ایران بازداشت ‌شده پاسخ داد: این ‌یک اقدام غیرمعمول است که برای اولین بار در یکصد سال گذشته رخ‌ داده است.
وی افزود: این اقدام ممکن است دسترسی کنسولی به زاغری را ساده‌تر کند اما ما مناقشه را به سطح دو دولت کشاندیم.
هانت ادعا کرد: حرف ما این است که پای یک مادر بی‌گناه مطرح است که از دختر و فرزندش جداشده و نصف عمر فرزندش را در زندان سپری کرده است.
وی ادامه داد: ایران یک کشور متمدن است که تاریخ آن به قرن‌ها پیش‌ باز می‌گردد، از این رو هر اختلاف‌نظری با انگلیس داشته باشند نباید یک زن بی‌گناه را به ‌عنوان اهرم سیاسی استفاده کنند.
زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم‌ شده، اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.
این محکوم امنیتی، هنگام بازداشت به‌ عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.
سپاه 'ثارالله' کرمان در بیانیه‌ای درباره این دستگیری اعلام کرده است: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.»
وزیر امور خارجه انگلیس پنجشنبه گذشته به بهانه اینکه رفتارها با نازنین زاغری منطبق با تعهدات ایران ذیل قوانین بین‌المللی نیست، از تصمیم این کشور برای اعطای حمایت دیپلماتیک به وی خبر داد.
اروپام ** هـ ن ** ۱۰۷۱
انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت